NREP reser hela 20 miljarder i kapital för fjärde fonden
Trots den ekonomiska oron under pandemin har fastighetsinvesteraren NREP rest hela 20 miljarder kronor i riskkapital i sin senaste fastighetsfond. Vilket är nytt nordiskt rekord. Totalt är bolaget redo att handla för 50 miljarder kronor de närmaste 18 månaderna.
I våras var NREP:s målsättning att ta in 13,6 miljarder kronor i Nordic Strategies Fund IV.
– Något vi är trygga i att lyckas med, sa NREP Sveriges vd, Stefan Wallander, till FV då.
När bolaget nu stänger kapitalrundan för den fjärde fonden i Nordic Strategies Fund-serien så har den blivit övertecknad med råge – och landar på 1,9 miljarder euro, motsvarande cirka 20 miljarder kronor.
Med det reser man Nordens största fastighetsfond genom tiderna.
– Fonden blir nästan dubbelt så stor som andra kända fastighetsfonder, och fondens storlek visar på den strukturella obalansen mellan efterfrågan och tillgång som vi adresserar genom våra fokusstrategier, säger Stefan Wallander, NREP Sveriges vd, till FV.
Niam hade den tidigare rekordnoteringen, Niam Nordic VII Fund, som landade på 1,1 miljarder euro.
Riskkapitalet kommer bland annat från några av de största pensionsfonderna i Norden.
Tillsammans med lånat kapital, om 30 miljarder kronor, sitter NREP nu på totalt 50 miljarder – redo att spenderas i framför allt de nordiska länderna.
Fokus är nyckelsegmenten (logistik, bostäder och samhällsfastigheter) tillsammans med opportunistiska transaktioner.
– Våra strategier har stått starkt genom corona och vi ser nu fler möjligheter att göra skillnad, främst inom våra tre fokusområden i Norden, säger Wallander.
NREP har i en first close redan gjort investeringar för drygt 40 procent av kapitalet i fonden.
I Sverige inkluderar det hittills tio äldreboenden, närmare 300 hyresbostäder och 56.000 kvadratmeter logistikutrymme.
Utöver de tre fokusområdena har bolaget även investerat i Clarion Hotel Amaranten på Kungsholmen i Stockholm, som förvärvades från Petter Stordalen i somras, samt ett antal närcentrum.
Bolagsliknande organisationer och varumärken utifrån makrotrender är en bidragande faktor bakom fondens storlek. Kapitalet går åt.
Drivet av makrotrender som e-handel, demografi (ålder) och urbanisering (hyresrätter) har NREP skapat både bolag och bolagsliknande varumärken som Logicenters, Pelican Self Storage och Altura. Några av varumärkena är mer kända i de specifika branscherna än centralorganisationen själv.
– Vi har de senaste 15 åren byggt tolv organisationer inom NREP. Bara i logistikboxen finns fastigheter värda cirka 18 miljarder kronor, säger Stefan Wallander.
NREP menar att man gärna hittar favoritsegment som sen kommer att spänna över flertalet fonder över tiden. Vilken fond som ligger bakom vilka investeringar är, menar bolaget, ”ointressant när man ser över en längre tidshorisont”.
– Vi har hittills varit duktiga på att matcha rätt kapital, även vad gäller investeringshorisont, för de investeringar vi gjort, säger Stefan Wallander.
Därmed fortsätter man att växa som egen aktör på fastighetsmarknadnen.
– Vårt asset under management tenderar att bara bli större och större. Motorn vi har byggt inom våra investeringsstrategier suger konstant kapital för att möta marknadens behov, samtidigt som vi sällan säljer i våra långsiktiga strategier. Jag tror att återstående kapital i fonden kommer att vara investerat inom 12–18 månader, fortsätter Wallander.