Bild från seminariet Köpcentrum & Butiker som Fastighetsvärlden arrangerar.

Full fart och fullsatt – läs om höjdpunkterna

Annons

Stora delar av branschen samlad för årets höjdpunkt. Det högintressanta seminariet Köpcentrum & Butiker i Vinterträdgården på Grand Hôtel är nu avslutat. Det var Fastighetsvärlden som arrangerade och vi bjuder här nedan på en sammanfattning av dagen. Under kvällen arrangerades NCSC Awards, se text till höger.

Först ut på seminarieprogrammet var Johan Rosenblom, Country Manager, Starbucks Sverige som berättade om bolagets historia och framtidsplaner när det gäller den stundande kraftfulla expansionen i Sverige.

– Det går faktiskt riktigt bra för Starbucks. Det senaste kvartalet var det starkaste i bolagets 42-åriga historia, sade Rosenblom.

Moderatorn Lydia Capolicchio frågade Rosenblom om inte Starbucks expansion i Sverige inte sker i elfte timmen?

– Det finns jättemånga kaféer, men inte lika många Starbucks. Vi ska göra vår grej. Vi tror att det finns en hel del goda möjligheter, svarade Rosenblom.

Fastighetsvärlden har tidigare uppgett att Starbucks siktar på 50 enheter i Sverige, varav 20 i Stockholms innerstad (läs mer här). Rosenblom kommenterade inte antalet.

– Vi vill ha många butiker, men vi kommer att jobba med en i taget. Vi kommer inledningsvis att ha ett fokus på Stockholm, men hela Sverige kommer att bli intressant allt eftersom, sade Rosenblom

Thomas Persson på Catella konstaterade i programpunkten därefter att det sannolikt kommer att äga rum en hel del transaktioner med handelsfastigheter under det fjärde kvartalet, något som han trodde kommer bidra till att den totala transaktionsvolymen för 2013 kommer att passera 2012.

– I år kommer transaktionsvolymen hamna en bra bit över 100 miljarder. Just nu är det  väldigt mycket på gång, sade Persson (läs mer om transaktionsmarknaden för handelsfastigheter i senaste magasinet Fastighetsvärlden Nr 10/2013).

Atrium Ljungbergs VD Ingalill Berglund konstaterade att bolaget inte är så aktivt på transaktionsfronten.

– Vi försöker istället att i första hand hitta möjligheter genom att driva projekt, sade Berglund.

Gunnar Mässing, tidigare VD vid Kista Galleria, konstaterade i ett publikinlägg:

– Det flesta hyresgäster har dålig lönsamhet och det kommer att drabba fastighetsägarna. De flesta har upp till 20 procent för stora lokalytor.

Läs mer om Gunnar Mässings åsikter om framtidens handel och om vilka hyresgäster som är framtidens vinnare och förlorare i magasinet Fastighetsvärlden Nr 10/2013.

Martin Öberg, forskare Handelshögskolan i Göteborg, talade till rubriken ”Utmaningar i konjunktur och struktur ”och om vilka som är vinnare och förlorare inom handeln.

– Vi har fått 150 nya större handelsplatser under de senaste 20 åren. Vi har en handel som lever i sitt eget system och inte följer de övriga tillväxttalen i samhället.

– Vi har ett tufft år på många branscher i år jämfört med förra året. Det finns mycket att fundera över. Etableringar idag är barn av sin tid. Vi måste låta dessa växa men även låta dem dö.

Öberg konstaterade att de som blir vinnare är de som gör något, oavsett om det handlar om hårda eller mjuka ingrepp. Förlorarna är de fristående i små sidolägen.

När det gällde cityhandeln sade Öberg:

– Stadskärnan blir mer för att se och synas än att handla.

– Utvecklingen har heller inte blivit bättre av att några utländska aktörer under de senaste sju-åtta åren köpt handelsfastigheter i Sverige utan att ha förutsättningarna klara för sig, typ Landic (Keops) och Boultbee. Jag tror mer på det lokala vaktmästeriet.

Marcus Wibergh, VD XXL Sport & Vildmark Sverige, berättade att bolagets svenska resa inte varit helt lätt och att de inledande kontakterna med fastighetsägarna inte var den allra bästa.

– Det var nästan lättare att få ett möte med påven… Vi var inte helt kända i början heller. Många trodde att vi var en kedja som sålde kläder till storväxta människor. Andra trodde att konceptet bara skulle funka i Norge där invånarna ofta går på tur.

XXL har under den senaste tiden även tagit sig in i mer centrala lägen. Nyligen tecknade kedjan ett stort hyresavtal med Vasakronan för lokaler på Hamngatan i centrala Stockholm.

– Vi har en daglig fajt om att ta marknadsandelar. Men det viktigaste är att vi tjänar pengar, och det gör vi. Det är viktigt för att kunna expandera.

Den första etableringen XXL gjorde i Sverige var med KF Fastigheter i Bromma Blocks 2010.

– Vi var väldigt nära att teckna kontrakt på ett annat ställe som hade blivit helt fel.

Idag har XXL elva svenska butiker och under resterade 2013 öppnar kedjan även i Norrköping och i Karlstad. Under 2014 väntar Helsingborg och citybutiken i Stockholm samt Barkarby.

– Vi ska även gå in i Finland. Det blir väldigt spännande. Vi jobbar även förberedande när det gäller en Europasatsning, sade Wibergh.

Han konstaterade att bolaget ”gjort bort sig rejält” när det gäller e-handeln.

– Vi har fått göra om det mesta men nu har vi en e-handel som är igång igen på ett bättre sätt. Vi hade inledningsvis helt och hållet fokus på de fysiska butikerna. Men e-handeln kommer på sikt självklart bli vår största enskilda ”butik”.

– Vår målsättning är tydlig, vi ska vara den största sportkedjan i Norden. Jag är en sportkille, vi har inga konkurrenter – vi har fiender. Vi anställer inte säljare, vi anställer krigare. Slaget står på golvet varje dag. Det viktigaste är att få kunderna att återkomma.

På fråga från moderatorn Lars Backemar om hur konkurrensen kommer att se ut i framtiden och om alla kommer att överleva svarade Wibergh:

– En av de tre största idag kommer att försvinna.

I den expertpanel som följde, med rubriken ”Så skapar vi tillväxt för handlare och fastighetsägare”, deltog  Martin Bjöörn, fastighetschef Eurocommercial, Jessica Syrén, etableringschef Gina Tricot och Fredrik Widing, VD Gate46.

– Det finns mycket att kolla på när det gäller flexibilitet framöver när det gäller förhandlingar mellan hyresgäster och fastighetsägare. Hyresavtalen är väldigt statiska, sade Jessica Syrén.

På en av de båda scenerna efter lunchen stod Boris Lennerhov, VD Gekås i Ullared:

– Vi gillar att vara unika och det kommer vi att fortsätta med, det är en del av vår framgång. Många undrar varför vi inte har McDonalds där. Just därför att vi vill vara unika, sade Lennerhov.

Han berättade om en busslast där besökarna totalt hade spenderat 458.000 kronor under ett besök på Gekås.

– Vi omsätter hela varuhuset tre gånger i veckan under högsäsong, sade Lennorhov och berättade att han var stolt över tv-serien Ullared – som förstås bidragit till ökad omsättning.

Lennerhov berättade att snittbesökaren är kvinna (64 procent) och har åkt 22 mil i enkel resa och gjort två besök per år. Snittbesökaren handlar för cirka 3.500 kronor.

– En sak vi har gjort som blivit fantastiskt bra är att vi skapat en sportbar där männen kan hålla till. Männen tycker normalt att det är färdigshoppat efter en och en halv timme. Nu har vi skapat någonstans för dem att vara så att det inte uppstår något gnällande.

På en fråga om eventuell expansion av konceptet svarade Lennerhov:

– Ja, det är möjligt, men hittills har vi haft fullt upp med vår nuvarande anläggning. Men om det blir en expansion så är utlandet mycket mer aktuellt än ytterligare en anläggning i Sverige. Det som är aktuellt är Norge, Danmark och Finland.

Därefter pratade Per Eriksson, VD City i Samverkan och Urban Sjölund, fastighetschef Fabege, om Vägen till en levande citykärna och duon pratade om den östra delen av Kungsgatan i centrala Stockholm.

– Vi ser möjligheten att återskapa den fornstora glans som gatan tidigare haft. Vi vill skapa The FlagShip street, sade Eriksson.

– En förebild är Regent Street i London som på senare år stärkt sin position, sade Sjölund.

– Många av byggnaderna är ritade på ett sätt så man skulle kunna dra upp handeln även på det andra våningsplanet. Det finns stora möjligheter för Kungsgatan, sade Sjölund som konstaterade att det för gatans utveckling är avgörande att fastighetsägarna jobbar tillsammans och drar åt samma håll.

Fastighetsvärlden berättade om de olika ägarna längs östra Kungsgatan i Nr 9/2012.

– Vi har en vision som vi arbetar efter. Vi hoppas att de globala kedjorna om 3-6 år ska stå i kö för att etablera sig på Kungsgatan, sade Eriksson.

Lars Ingendoh, Development Manager Steen & Ström och Pierre Månsson, kommunstyrelsens ordförande (FP), Kristianstad, presenterade vad som händer inom handeln i Kristianstad – en stad som fyller 400 år nästa år – som får ett stort nytillskott av handel i city och där det pågår tuffa diskussioner om etablering av ett externhandelsområde.

– Kommunens prioritering har varit enkel. Handeln i city ska ha haft första tjing, Förra veckan sade vi nej till en folkomröstning om etableringen extern. Det är en komplicerad fråga som ska ligga hos politikerna. Vi har sagt att city ska ha ett försprång och så blir det, sade Månsson.

Lars Ingendoh berättade om Steen & Ströms stora planer i Kristianstad, Galleria Boulevard. Ett projekt som bolaget arbetat med sedan 2006 och som nu förverkligas.

Under rubriken ”Så skapas nya attraktiva handelslägen” pratade  Linus Kjellberg, affärsutvecklingschef Atrium Ljungberg och Alexander Ståhle, forskare KTH och VD vid Spacescape.

– Man måste våga se lite annorlunda på saker och ting. Se till exempel på hur Times Square såg ut tidigare, med alla bilar, och hur det ser ut idag. Numera är det en av världens hetaste handelsdestinationer, sade Alexander Ståhle.

– Något håller på att hända när det gäller återtagandet av rummen mellan husen, sade Ståhle och berättade om att så väl kända gator i London och Paris som i Los Angeles stängts av från trafik och istället lockat massor med flanörer.

– Finns det någon här i salen som skulle vilja ha tillbaka trafiken på Götgatspuckeln på Södermalm? Nej, tror inte det. Och det vill inte handeln heller.

Alexander Ståhle dömde även ut några svenska handelsanläggningar, till exempel Infra City i Upplands Väsby och konceptet Eurostop. Sedan slog han till med följande:

– Jag är även tveksam till Emporia. Vi får se hur det går.

Linus Kjellberg berättade om Atrium Ljungbergs stora ”blandstäder” Sickla i Nacka och Mobilia i Malmö.

– En plats måste ha en själ. Vi tror stark på årsringar och vi gillar även mötet mellan stort och litet. En av de avgörande sakerna är att hitta något avgörande som folk snackar om, sade Linus Kjellberg och visade en bild på ”Mobilia-kossan”.

Efter eftermiddagens fikapaus trollband Jens Nordfält publiken. Han är rektor Detaljhandelshögskolan och  bitr professor Handelshögskolan i Stockholm. Nordfält gav ett flertal exempel på förändrad försäljning genom olika exponeringar av diverse produkter i butiker.

Därefter klev Fredrik Bergström, affärsområdeschef WSP Analys & Strategi, upp på scenen. Han presenterade den rykande färska rapporten ”Näthandeln – hot eller möjligheter för köpcentrum”.

– Var ska e-handeln ta vägen? Hur stor kommer den att bli? Vilka produkter kommer handlas helt via e-handeln? Vad blir effekten?

Publiken fick några minuter att fundera och svaren löd: ”Mer showrooms med mindre ytor”, ”Mer kaféer” etc löd svaren. Bergström återvände därefter till rapporten.

– Näthandeln kommer att ta marknadsandelar. Bland fastighetsägare bedömer man att 23–24 procent av sällanköpshandeln kommer att försvinna till e-handeln på tio års sikt. Det finns en utmaning för köpcentrumägarna.

I det senaste magasinet Fastighetsvärlden, Nr 10/2013, sätter 60 experter betyg på 40 olika segment utifrån butikshyresgästernas möjlighet att betala hyra och behålla storleken på lokalerna sett på tio års sikt.

Fastighetsvärlden Idag 2013-10-16

Uppskattat mingel för att knyta nya affärskontakter och besöka utställningsmontrarna.
Uppskattat mingel för att knyta nya affärskontakter och besöka utställningsmontrarna.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Expertpanel
Jessica Syrén, Fredrik Widing och Martin Bjöörn i en utfrågning.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fler Nyheter från förstasidan

Kuylenstiernas misstänkta utpressare gripna

En känd kvinnlig brottsling och en advokat har gripits.

Ledande konsult lämnar – startar eget bolag

Konsultfirman tappar ytterligare en senior medarbetare.

Fabege hyr ut 4.300 kvm

Hyreskontrakt på tio år tecknat med företag bakom internationellt kända varumärken.

Stor investering vid Karlaplan – 15-årigt kontrakt

Fv berättar om investeringen och projektet.

Bilder: Så kan nya Centralstaden förändras

Totalkostnaden bedöms till hela 25 miljarder kronor. Läs senaste nytt kring projektet som förändrar centrala Stockholm. Se även en ny video.

SLP förvärvar för 270 mkr

Köper logistikfastighet med förädlingspotential.

The Body Shop i likvidation

Svenska bolaget lägger ner efter extrainsatt bolagsstämma.

Johan Skoglund: ”På väg att förbättras”

86:e och sista delårsrapporten som JM-vd.

Krönika

Utsmyckning är ett smart, värdehöjande grepp i stadskärnan

Monica Bruvik skriver FV-krönika.

Kontrollbalansräkning träffar Oscar Properties hårt

Likvidation av bolaget kan bli nästa steg.

Räknar med att sälja för mer än 30 miljarder

FV berättar hur planerna ser ut.

Välkänd arkitektfirma i konkurs

”En direkt konsekvens av vad som händer i branschen.”

JM säljer till Bonnier för 410 mkr

Överraskande affär. Tomas Hermansson berättar för FV om framtidsplanerna.

Operan håller stängt i fem år

Omfattande renoveringar om 3,1 miljarder krävs. Kungliga Operan är inte nöjda.

Tillbaka till förstasidan