Detta seminarium har redan ägt rum.

sep 14

Köpcentrum och Butiker 2023

Grand Hôtel, Stockholm

Nya vinnare och förlorare

E-handelns uppgång, pandemin, kostnadsexplosion och minskad köpkraft hos kunderna. De fysiska butikerna har tuffa tider. Ur fastighetsinvesterarnas perspektiv är handelsfastigheter ändå långt ifrån ointressanta. I dagens finansiella situation tvingas de att söka högre avkastning, något butiksfastigheter erbjuder. Sedan är långt ifrån alla handlare förlorare. En kris innebär att man måste anpassa sig snabbt, arbeta smartare och hårdare. Vi ser nya vinnare idag. Fastighetsvärlden samlar de stora investerarna, de bästa experterna och de tunga beslutsfattarna för att ge de bästa svaren och inspirationen till att nå framgång även i motvind.

Välkommen till årets största och viktigaste mötesplats för alla inom handel och fastigheter. Branschdagen har arrangerats av Fastighetsvärlden 17 år i följd och är alltid välbesökt. Säkra din plats redan nu!

Program

08.30 Registrering, kaffe och smörgås

09.00 Inledning
• Ellinor Persson, journalist och dagens moderator
• Lars-Åke Tollemark, senior advisor, Newsec, dagens expertkommentator

09.05 Ekonomi: Snåla utsikter
Det är förstås inte helt lätt att spå hur Sveriges ekonomi kommer att utvecklas den närmaste tiden. Men stigande kostnader och ekonomisk avmattning har förstås precis lika stor påverkan på såväl fastighetsägare, konsumtionen som e-handel. Men utsikterna är bistra och utmaningarna många. Vad tror en erfaren bedömare om utvecklingen och vilka råd har den som kallas ”Sveriges snålaste man” till oss konsumenter och till företagen?
• Günther Mårder, VD Företagarna

09.25 De färska siffrorna: Köpcentrum, handelsområden och butiker
Nu presenteras de rykande färska siffrorna för 2022 – hur ser facit ut, hur tufft är läget för de fysiska butikerna och fortsätter e-handeln att ta marknadsandelar trots minskande total handel? Vilka är förändringarna för de största handelsplatserna? HUI presenterar statistik, topplistor och slutsatser från den senaste kartläggningen av köpcentrumbranschen samt senaste statistiken för övrig detaljhandel.
• Emma Hernell, VD HUI Research

09.45 Investeringsläget: Trender och affärer kring handelsfastigheter
Handelsfastigheter är inte lika lågavkastande som en del andra fastighetsslag men även här pressas avkastningskravet upp. Hur utvecklas transaktionsmarknaden för köpcentrum och handelsfastigheter och vad kan vi vänta av de kommande åren? Vilka är de viktigaste trenderna; vilka vill sälja, var finns köparna och till vilka priser? Vilka objekt och delmarknader håller bäst och hur står sig handelsfastigheter mot andra fastighetsslag?
• Hawi Endale Thulin, partner Nordanö

10.05 Kaffe

10.35 Arkitektur: ABC för hållbar fysisk handel
E-handeln är knappast ett hot mot fysisk handel i butik. Dålig handel är det enda hotet. E-handeln erbjuder ett enormt utbud men lider samtidigt av bristande transparens, hållbarhet och ibland även lönsamhet. Den fysiska butiken är långt ifrån död och om kunderna erbjuds trevliga och funktionella handelsplatser så blir det ofta valet. Men hur utformas moderna, flexibla butiker och handelsplatser för att möta kraven? Vad är ABC för hållbar fysisk handel?
• Lina Goldén, Arkitekt The Grid

10.55 Kriget om hyrorna
Den höga inflationen medförde en hyreshöjning på 11 procent på de flesta indexerade kontrakt. Detta har fått redan pressade butikshyresgäster att reagera hårt. Bland annat har flera stora kedjor sagt upp sina hyresavtal. Vad är det hyresgästerna vill, hur framgångsrik har taktiken varit och måste inte även fastighetsägare få kompensation för ökade kostnader?
• Johan Reberg, kontraktschef Stadium
• Jesper Trotzig, senior manager Tenant & Partner
• Annika Schönefeld, Head of Real Estate Elgiganten

11.20 Comeback för veteran
Detaljhandeln har brottats med bland annat strukturomvandling, pandemi och kostnadsökningar. Klimatet är hårt; något som bland annat Indiska fått erfara. I fjol gick det ärevördiga bolaget i konkurs men uppstod igen efter ett par veckor i form av ”Indiska 1901”. Varför gick det snett och vilka är recepten för att comebacken skall bli en framgång?
• Yvonne Magnusson-Norling, VD Indiska 1901

11.40 Konsumenten: Så tänker vi – men så här gör vi
Det är enkel matematik; hushållen har, och kommer att få, sitt konsumtionsutrymme brutalt beskuret – särskilt i storstäderna. Men trots skenande kostnader och krig är restaurangerna välfyllda, vi shoppar och reser. Varför blir vi så lätt ansvarslösa gräshoppan i fabeln och inte förutseende myran? Hur fungerar den konsumerande människan idag och vilka kommersiella slutsatser kan dras av det?
• Katarina Graffman, doktor kulturantropologi, forskare och författare

12.00 Lunch

13.00 Last man standing?
I en uppmärksammad affär sålde i fjol Axel Johnson-koncernen traditionsrika Åhléns med 47 varuhus. Den nye majoritetsägaren, med tidigare erfarenhet av ”turn-arounds” förklarade att förlusten skulle vändas till vinst inom ett år. Han tror på butiken för att möta den mördande konkurrensen inom e-handeln; att bli ”last man standing”. Men hur har det gått hittills?
• Ayad Al–Saffar, entreprenör och VD vid Åhléns

13.25 Framtidens handelsplatser – internationella trender
Unibail-Rodamco-Westfield är världsdominant och äger mer än 100 köpcentrum i 12 olika länder, varav ett är Sveriges största – Mall of Scandinavia. Köpcentrum hade det extra tufft i pandemin och nu kommer en lågkonjunktur. Vilken är strategin för att manövrera mellan svårigheterna, vad skapar lyckade handelsplatser i framtiden. Skiljer sig trenderna mellan olika länder, vad bör man behålla och utveckla?
• Jurn Hoeksema, COO och medlem URW Executive Board (strategifrågor)

13.55 Lågpris i vinnarhålet
När exklusiva modekedjor och andra riskerar att hamna på kyrkogården för detaljhandlare så har lågpriskedjorna de senaste åren bara flyttat fram positionerna, något som accentuerats av den ekonomiska nedgången. Är potentialen fortfarande lika stor och hur tänker man kring efterfrågan, kostnader, lägen, digitala verktyg och fysiska butiker? Hur skapas succé i dagens ekonomiska klimat?
• Jan Nyberg, VD Normal

14.20 Kaffe

14.50 Skapar stormen köpmöjligheter?
Antalet intresserade köpare till handelsfastigheter och köpcentrum har decimerats kraftigt på den svenska transaktionsmarknaden de senaste åren. Är det rädslan att fånga en fallande kniv? Har inte prisnivåerna kommit ned tillräckligt? Är vakansproblematiken för stor?
Eller finns det ett utrymme nu att gå in och vara försiktigt offensiva och vara med i en vändning för marknaden, en vändning som kanske inte ligger alltför långt borta?
• Martin Bjöörn, Retailexpert

15.10 Jättarna om butiksdöden, hyrorna och marknaden
Signalerna från handeln är dystra i den ekonomiska nedgången. Men hur ser de stora investerarna i segmentet, på verkligheten? Hur pressade är butikshyresgästerna egentligen, vad händer med hyrorna och hur ser man på marknaden? Vilka blir vinnarkoncepten?
• Henrica Ginström, COO Citycon
• Mattias Lundgren, tf VD och CFO Ica Fastigheter
• Kristina Pettersson Post, regionchef Göteborg Vasakronan

15.35 Världens bästa fysiska butiksupplevelse?
Gekås Ullared lockar miljontals besökare varje år till orten med 800 invånare. Här kombineras shopping och upplevelse på ett unikt sätt. Vad är receptet för succén, hur skapar man en av världens bästa (fysiska) shoppingupplevelse? Vad säger legenden Boris Lennerhov som nu slutligen lämnar Ullared?
• Boris Lennerhov, tidigare VD och styrelseordförande Gekås Ullared

16.00 Fastighetsvärlden bjuder in till stort mingel och eftersnack

Visa faktaruta

Bland dagens talare:

Jurn Hoeksema, COO och medlem URW Executive Board
Annika Schönefeld, Head of Real Estate Elgiganten
Ayad Al–Saffar, entreprenör och VD Åhléns
Hawi Endale Thulin, partner Nordanö
Boris Lennerhov, tidigare VD och styrelseordförande Gekås Ullared
Katarina Graffman; doktor kulturantropologi, forskare och författare
Jan Nyberg, VD Normal

Samarbetspartners:

Medverka som samarbetspartner:
Medverka under seminariet med er expertis och få god exponering före, under och efter seminariet. För mer info kontakta Anki Lissåker på mejl eller ring på tel 070-7537682.