Detta seminarium har redan ägt rum.

okt 11

Hotell & Fastigheter 2023

Grand Hôtel, Stockholm

Nu är det dags för årets största mötesplats om hotell och hotellfastigheter!

Onsdag 11 oktober blir en välfylld heldag på Grand Hôtel i Stockholm, med fokus på allt kring event, möten, affärs- och privatresande, hotell och fastigheter.

Knappt har hotell och restauranger fått ett uppsving efter pandemin förrän en ny utmaning i form av annalkande lågkonjunktur dyker upp. Men med rätt positionering och koncept kan ändå de närmaste åren bli riktigt bra. Den inhemska turismen ökar och Sverige har blivit billigt internationellt sett. Det senaste året har flera spännande projekt tillfört ny kapacitet och mer är på gång. Hur ser det ut på sikt och vilka marknader kan man förvänta sig bästa tillväxten på framöver?

Som vanligt tittar vi på spännande hotelltrender och idéer kring design och vi får höra det senaste kring marknadsutvecklingen. Hör om hur hotelloperatörer och fastighetsägare bör satsa för att ligga rätt i framtidens marknad och vilka som ser stora möjligheter i Sverige.

Program

08.30 Registrering, kaffe och smörgås

09.00 Inledning
Ellinor Persson, journalist och dagens moderator

09.05 Ekonomi – vart är vi på väg?
Vilka hot och möjligheter innebär det makroekonomiska läget? Vi går igenom utvecklingen på hotellmarknaden de senaste åren och framöver, samt får en inblick i intressanta lokala marknader. Vi gör även en långtidsspaning på hur dessa kommer att utvecklas på längre sikt.
Thomas Jakobsson, chefsekonom Visita
Hans Åke Petersson, VD Annordia

09.25 Hotellgästen: Så tänker vi – men så här gör vi
Det är enkel matematik; hushållen har, och kommer att få, sitt konsumtionsutrymme brutalt beskuret – särskilt i storstäderna. Men trots skenande kostnader och krig är restaurangerna välfyllda, vi shoppar och reser. Varför blir vi så lätt ansvarslösa gräshoppan i fabeln och inte förutseende myran? Hur fungerar den konsumerande människan idag och vilka kommersiella slutsatser kan dras av det?
• Katarina Graffman, doktor kulturantropologi, forskare och författare

09.45 Världens största med nytt lyxigt koncept
Världens största hotellkedja Marriott vill expandera i Sverige, med flera nya koncept. Bland annat har man tecknat kontrakt för ett lyxigt destinationshotell i Junsele. Hör om planerna och hur Marriott ser på utmaningarna på hotellmarknaden.
• Robert Bronett, partner Junsele Wilderness

10.10 Kaffe

10.40 Design och inredning attraherar
Nästa år kommer norska Citybox till Sverige genom ett nytt hotell nära Slussen. 2024 öppnar de även i Helsingfors, Bryssel och Stavanger. Norge ligger i den absoluta toppen när det gäller beläggningsgraden och en av framgångsfaktorerna är fokus på inredning. Hur arbetar de med design? Utmaningen med mörka rum? Hur är gästerna nöjda?
•Kristine Holtås, Chef interiörarkitektur vid Citybox Hotels

11.00 Riskfördelning i hotellhyresavtal
Hur har hotellhyresavtalen påverkats av pandemin, marknadsfluktuationer, ökade bygg- och räntekostnader och en större riskmedvetenhet hos branschens aktörer? Vad gäller enligt branschens standardavtal och vilka frågor diskuteras idag?
• Jörgen Sandqvist, partner Skierfe Advokatfirma

11.20 Mer än ett vanligt hotell
Långtidsuthyrning, co-working, spa och restauranger. Konceptet med longstay togs fram som ett erbjudande under pandemin, och har blivit kvar. Hör även om andra intressanta satsningar som kan vänta när hotellet blir allt mer en mötespunkt.
• David Halldén, VD Elite Hotels

11.40 Gastronomi och design lyfter upplevelsen
Adam/Albin, Misshumasshu, Ön, och nu senast Solen. Duon Adam Dahlberg och Albin Wessman har de senaste åren skapat flera omtalade restauranger. Vad är det som krävs för att skapa en riktigt bra och tilltalande restaurang? Vilka är de ekonomiska förutsättningarna som måste till – team, inriktning, kvalitet, läge, miljö?
• Adam Dahlberg, chef & owner Adam/Albin
• Albin Wessman, chef & owner Adam/Albin

12.00 Lunch

13.00 Nystart med fokus på samarbete
Med namnbytet till Strawberry vill kedjan förmedla något mer än en vanlig hotellupplevelse. Man utmanar gamla sanningar och ingår även ett flertal nya samarbeten. Hur ser framtiden ut för det offensiva bolaget? Vilket är möjligheterna och vilka hinder vill man få bort?
• Fredric Landell, CPO Strawberry

13.25 Unikt och personligt attraherar
Familjeägda Nobis har byggt på med nya hotell och restauranger organiskt och intuitivt. Det måste kännas rätt. God stil och hög komfort – ett gott gästgiveri är kärnan. Vad är det Alessandro Catenacci letar efter när han granskar möjliga tillägg till samlingen av hotell, restauranger och klubbar?
• Sandro Catenacci, VD och grundare Nobis

13.45 Gasklockan – djärvt och svårt projekt
Arkitektoniskt hyllade Gasklocka 1 i Norra Djurgårdsstaden, Stockholm, ska restaureras och omvandlas till ett hotell. Stadsutvecklingen i området tillhör landets mest intressanta och planen på ett hotell är djärv och utmanande på flera sätt.
• Andreas von Hedenberg, VD CA Fastigheter

14.00 Stans snyggaste Drake
Hösten 2023 invigs Hotell Draken i Göteborg. En 33 våningar hög ny byggnad som integreras med gamla biografen Draken och Folkets Hus. En del kallar det för stans snyggaste hus. Men utmaningarna har varit många. Hur har man burit sig åt för att få ut mesta möjliga intjäning för hotell och konferensverksamhet redan i arbetet med att utforma hotelltornet och integreringen med lokalerna i intilliggande befintliga byggnader?
• Peter Erséus, Arkitekt SAR/MSA

14.20 Kaffe

14.50 Besöksstaden, konjunkturen och framtiden
Göteborg är en stor eventstad. Enbart Svenska Mässan Gothia Towers har mer än två miljoner besökare per år och erbjuder det mesta, från Nordens största hotell, butiker, teater, spa och restauranger till stora mässhallar och olika typer av mötesarenor. Vilka trender och drivkrafter i besöksnäringen är viktiga för framgångsrika event? Hur påverkar konjunkturen besöksnäringen och möjligheten att utveckla för framtiden?
• Carin Kindbom, VD och koncernchef Svenska Mässan Gothia Towers

15.10 Hologram maxar hotellvistelsen
Genom att erbjuda gäster en mer livlig och digital atomsfär hoppas BWH tillsammans med CIC Hospitality fylla en lucka med det nya hotellkonceptet Aiden. En central del av hotellkonceptet kommer vara arbetet med hologramteknik som ska maximera upplevelsen för gästen.
• Matthias B. Tanski, CEO CIC Hospitality
• Thomas Furulund, Driftchef CIC Hospitality

15.30 Destinationsutveckling på hög nivå
Under snart tio år har fyra kommuner samarbetat kring att främja besöksnäringen i Höga Kusten. Antalet besökare har ökat kraftigt genom att man ständigt tar nya grepp för att få fortsatt tillväxt. Storslagen natur finns, men det handlar även om kreativitet och om att våga gå egna vägar för att lyckas locka besökarna. Hör om en av Sveriges verkliga kometer inom besöksnäringen och vilka satsningar som väntar.
Mia Karlsson, VD på Höga Kusten Destinationsutveckling

16.00 Fastighetsvärlden bjuder in till stort branschmingel och eftersnack

Visa faktaruta

Bland dagens talare:

Sandro Catenacci, VD & Grundare Nobis
Albin Wessman, chef & owner Adam/Albin
Carin Kindbom, VD och koncernchef Svenska Mässan Gothia Towers
David Halldén, VD Elite Hotels
Katarina Graffman; doktor kulturantropologi, forskare och författare

Huvudpartner:

Samarbetspartners:

Medverka som samarbetspartner:
Medverka under seminariet med er expertis och få god exponering före, under och efter seminariet. För mer info kontakta Anki Lissåker på mejl eller ring på tel 070-7537682.