Seminarier

okt05

Köpcentrum & Butiker 2022

Grand Hotel, Stockholm

Välkommen till mötesplatsen där vi tar pulsen på framtidens handel och hur butiksfastigheter i olika tappningar kan återvinna terräng efter flera riktigt tuffa år.

Den fysiska handeln har utsatts för enorma utmaningar, även om volymhandel i utkanten av städerna klarat sig bra. Men de flesta vill ju ha livskraftiga citymiljöer också. Vad händer där nu?

Vi bjuder på inspirerande talare som visar på möjligheter och vägar framåt för handlare och fastighetsägare.

Bland dagens talare:

Ayad Al–Saffar, entreprenör och VD Åhléns
Cecilia Fritzson Gårdnäs, area manager Ikea Sverige
Hans Skruvfors, koncernchef Foodora
Jennie Sandén, privatekonom Danske Bank
Bo Wikare, vVD Hufvudstaden och VD AB Nordiska Kompaniet
Anna Nyberg, VD ICA Fastigheter

Samarbetspartners:

Medverka som samarbetspartner:
Medverka under seminariet med er expertis och få god exponering före, under och efter seminariet. För mer info kontakta Anki Lissåker på mejl eller ring på tel 070-7537682.

Visa faktaruta

OBS: Programmet är preliminärt och uppdateras löpande med ytterligare medverkande.

09.00 Inledning
Dagens moderator hälsar välkommen och ger aktuell information kring dagen.
• Ellinor Persson, journalist och dagens moderator
• Lars-Åke Tollemark, senior advisor, Newsec, URW, dagens expertkommentator

09.05 Storm i plånboken
De ekonomiska motvindarna för de svenska hushållen har på kort tid nått stormstyrka – inflation, stigande räntor, sjunkande ekonomisk tillväxt, och fallande bostadspriser. Hur påverkas privatpersoner när köpkraft och besparingar urholkas? Vad kommer hushållen att behöva prioritera i sin konsumtion?
• Jennie Sandén, privatekonom Danske Bank

09.25 Transportkedjorna och kostnaderna
Tidigare var kanske de tyngsta frågorna för transportbranschen hållbarhet och klimat. I skuggan av rusande drivmedelspriser handlar det nu om överlevnad för transportföretagen. Vad innebär kostnadsexplosionen för transportsektorn – handelns blodomlopp – och hur påverkas transportkostnaderna? Vilka lösningar finns?
• Tina Thorsell, Chef samhällspolitik Transportföretagen

09.45 Handeln i den nya terrängen
Delar av handeln har tagit tunga smällar, drabbad av såväl omstruktureringar som pandemin. Nu har spelplanen snabbt ändrats och även e-handeln redovisar sjunkande omsättning. Hur påverkas konsumtionsströmmarna när plånboken svider? Är dagligvaruhandeln den enda säkra hamnen? Hur många butiker kommer att finnas kvar när dammet har lagt sig?
• Emma Hernell, VD HUI Research

10.05 Kaffe

10.35 Marknadsutvecklingen för handelsfastigheter
Marknadens segment har påverkats olika av pandemin och den ekonomiska turbulensen – vinnare och förlorare har utkristalliserats. Vad har den här polariseringen inneburit för hyror och värden, och hur påverkas marknaden när arbetsliv och konsumtion nu riktas om? Vad händer med hyra, yielder och värden?
• Niclas Höglund, Head of Research, JLL

10.55 Åhléns – last man standing?
I en uppmärksammad affär sålde nyligen Axel Johnson-koncernen traditionsrika Åhléns med 47 varuhus. Den nye majoritetsägaren, med tidigare erfarenhet av ”turn-arounds” siktar på att vända förlust till lönsamhet inom ett år. Han tror på butiken för att möta den mördande konkurrensen inom e-handeln; att bli ”last man standing”. Men hur skall det gå till?
• Ayad Al–Saffar, entreprenör och VD Åhléns

11.15 Heta stolen: Butikernas revansch?
Sveriges i särklass största detaljhandlare har tagit temperaturen på dagens föränderliga marknad. Slutsatsen är att den fysiska handeln kommer fortsätta att växa både för den lilla lokala butiken men också för stormarknadskonceptet.
• Anna Nyberg, VD Ica Fastigheter Sverige

11.35 Digitala koncept: Smarta hemleveranser
Det sker en spännande integration mellan digitala och fysiska koncept. Många digitala tjänster och aktörer vill också etablera sig i den fysiska miljön, och den snabba utvecklingen inom e-handeln kräver även en vassare fysisk infrastruktur – ”sista milen-problemet”. Hör hur några snabbväxare ser på möjligheterna att ta plats i vår stadsmiljö.
• Hans Skruvfors, koncernchef Foodora
• Markus Trautmann, marknadschef IBoxen

12.00 Lunch

13.00 Lyxsegmentet: Värde som varar
Louis Vuitton, Yves Saint Laurent, Chanel, Christian Dior, Burberry, Hermès… Ikoniska varumärken och accessoarer. Dessa lyxmärken representerar oftast hisnande värden, som dessutom står sig över tiden i de flesta konjunkturer. Möjligheten till miljöanpassat återbruk är sällsynt goda. Vad är lyxvarornas hemlighet, hur ser efterfrågan ut och hur höga är priserna?
• Nancy Awada, VD och grundare Affordable Luxury
• Maria Awada, Affordable Luxury

13.20 Heta stolen: Comeback för citybutiken?
Exklusiva citybutiker har drabbats hårt under pandemin, med vakanser och nedskrivningar för butiksfastigheter som följd. NK i Stockholm var mitt i sin största satsning någonsin när coronaviruset slog till. Hur har resan varit för det exklusiva varuhuset och vad händer med konceptet i dagens ekonomiska oro?
• Bo Wikare, vVD Hufvudstaden och VD AB Nordiska Kompaniet

13.40 Lågpristrenden: Dollarstore i vinnarhålet
Lågprishandeln firade triumfer redan innan pandemin och har till och med gjort inbrytningar i exklusiva citylägen. Segmentet har också stått emot de negativa effekterna av corona och ekonomisk oro väl. Vad händer nu – är lågpris fortfarande vinnaren?
• Peter Ahlberg, grundare Dollarstore

14.00 Vinnare och förlorare: Citybutiker eller köplador?
Hårda tider sorterar hänsynslöst bland vinnare och förlorare. Vilka är koncepten som ska ta handelsfastigheter genom de ekonomiska motvindarna? Hör några av de tyngsta investerarnas recept.
• Magnus Behrenfeldt, Chef Stadsutveckling AMF Fastigheter
• Sebastian Pradilla, New Property

• Lennart Sten, VD Svenska Handelsfastigheter

14.20 Arkitektur: Framtidens handelsplats – en del av staden
Ändrad konsumtion, drömmen om 15-minutersstäder, nya levnadsmönster, näthandel och hemmakontor skapar en ny typ av handelsplats – där service, samhällsfunktioner, hälsa, vård och upplevelse är lika viktigt som butiker och restauranger. Återbruk, reuse och secondhand blir allt vanligare och bostäder, kontor och handel byggs samman. Är köpcentrumens och de externa handelsplatsernas storhetstid förbi?
• Vanna Gunnarsson, Arkitekt MSA, partner ElinderSten Arkitekter

14.40 Kaffe

15.10 Så monterar Ikea sin framtid
Just nu satsar Ikea miljarder på nya – ofta centrala – butiker som både ska bjuda på unika shoppingupplevelser och smidig samverkan med e-handel. Är hybridshopping framtiden för handeln? Hur påverkar det efterfrågan på lokaler?
• Cecilia Fritzson Gårdnäs, area manager Ikea Sverige

15.30 Expertpanelen: Hot och möjligheter
En kunnig och erfaren panel sammanfattar dagen, den stora pressen, och omvandlingen som pågår i handeln. Vilka är recepten för att inte halka efter eller slås ut? Kan förändringar inom handel och fastigheter gå för snabbt och utan eftertanke? Hör vår expertpanel sia om trender, förändringar och investeringsmöjligheter.
• Hawi Endale Thulin, partner Nordanö
• Stefan Nilsson, ”Trendstefan”
• Rickard Zamuhl, advokat och delägare Foyen Advokat

16.00 Fastighetsvärlden bjuder in till stort branschmingel och eftersnack