Detta seminarium har redan ägt rum.

okt 05

Köpcentrum & Butiker 2021

Sergel Hub, Stockholm

Återöppning: Den nya framtiden för handeln

Vi ser nu ut att äntligen lämna pandemin bakom oss. För handeln kan detta bli en vändpunkt på många sätt. För fysisk handel, inte minst i citykärnorna, har smittan inneburit enorma utmaningar. Samtidigt har e-handeln vunnit rejält med ny mark och troligen har nya konsumtionsvanor formats som kan påverka oss under lång tid.

Den stora frågan är vad som kommer hända nu och vilka möjligheter det finns för fysisk handel att vinna tillbaka sina kunder och vilka möjligheter som öppnas att tillgodose nya konsumtionsmönster.

Under dagen går vi på djupet kring läget för olika delar av den fysiska handeln, drivkrafterna bakom e-handelns snabba tillväxt och utsikterna framåt.

Vi har med oss inspirerande talare som visar på möjligheter och vägar framåt för handlare och fastighetsägare som vågar satsa och vi får höra om nya, spännande koncept och tjänster som kan krydda cityhandeln.

Bland talarna under dagen finns Matti Sällberg, professor Karolinska Institutet, Mats Hederos, VD AMF Fastigheter, Jenny Vasquez Ling, market manager Ikea Stockholm, Louise Ryning, Head of Operations Unibail-Rodamco-Westfield (URW), Bo Wikare, vVD Hufvudstaden och chef affärsområde NK, Stina Klaesson, VD Åhléns Outlet, Monica Bruvik, senior detaljhandelsanakytiker HUI och Daniel Anderbring, Head of Capital Markets JLL.

Dagen till ära är vi bland de första som möts mitt i city, i Stureplansgruppens nya, stora och fräscha konferensanläggning Sergel Hub i de omvandlade kvarteren vid Sergels Torg! Missa inte att vara först på plats!

Välkommen till mötesplatsen där vi tar pulsen på framtidens handel!

Program

08.30 Registrering, kaffe och smörgås

09.00 Inledning
Ellinor Persson, programledare och dagens moderator
Martin Lindgren, Head of Agency Colliers och dagens expertkommentator

09.10 Så stark kan återhämtningen bli för handeln
Hur hårt drabbad har detaljhandeln varit under pandemin och hur ser möjligheterna ut till återhämtning nu? Vilka sektorer ligger bäst till framöver och vad kommer avgöra utvecklingen?
Cathrine Danin, seniorekonom Swedbank

09.35 Handeln: Pressen, utslagningen och omstarten
Delar av handeln har tagit bland de tyngsta smällarna, drabbad av såväl omstruktureringar som pandemin. Nu vänder konsumtionsströmmarna mot butiker och restauranger igen. Är det dags för revansch och hur många butiker kommer finnas kvar när dammet har lagt sig?
Monica Bruvik, senior detaljhandelsanalytiker HUI

10.00 Kaffe

10.30 Så blir vårt nya liv efter pandemin
Samhället öppnar upp igen. Men vad har pandemin gjort med oss? Vad innebär det egentligen för samhället när infektionen går från att vara en pandemi till en mer begränsad smittspridning? Vilka långsiktiga förändringar kan vi få vänja oss vid? Hur kan det tänkas påverka till exempel handel och fastigheter?
Matti Sällberg, professor och biomedicinsk analytiker vid Karolinska institutet

10.55 Lågpris i kampen med e-handeln
Butikskedjorna brottas allt oftare med e-handeln som erbjuder varor till lägre priser än butiker ”in real life”. Åhléns har satsat på Åhléns Outlet, ett koncept med varumärkesvaror inom mode, hem och skönhet med upp till 70 procent rabatt. Att ”fynda snygg” ska locka nya målgrupper till satsningen. Idag finns ett tiotal Åhléns Outlet. Är det här receptet på framtidens fysiska butik?
Stina Klaesson VD Åhléns Outlet

11.20 Nya satsningar: Digitala koncept i fysisk miljö
Det sker just nu en spännande integration på många håll mellan digitala och fysiska koncept. Många tjänster och aktörer som vi vant oss vid att använda digitalt vill också etablera sig i den fysiska miljön, och den snabba utvecklingen inom e-handeln kräver även en vassare fysisk infrastruktur. Hör hur några snabbväxande aktörer ser på möjligheterna att ta plats i vår stadsmiljö.
Thomas Backteman, medgrundare Iboxen

11.40 Arkitektur: Platsutveckling för handel där digitalt möter fysiskt
Näthandelns snabba tillväxt, inte minst under pandemin, har vant oss vid nya konsumtionsmönster och nya sätt att leta efter varor. Hur påverkas våra kommersiella mötesplatser av att allt fler handlar på nätet? Hur påverkas våra fysiska butiker? Vilka koncept fungerar och vad ska man satsa på för att skapa en framgångsrik destination? Vilken inspiration och nya idéer kan fastighetsägare och handlare få från nätet?
Vanna Gunnarsson, arkitekt och partner ElinderSten Arkitekter

12.00 Lunch

13.00 Ikeas planer för nya citysatsningen
Ikea slår till och öppnar ett nytt varuhus i Gallerian i Stockholm, den första stora citysatsningen hittills i landet från inredningsjätten. Hur ser planerna ut, vilka anpassningar görs för att passa citymiljön och vilka andra nya grepp kan komma framöver?
Jenny Vasquez Ling, market manager Ikea Barkarby

13.25 Nya möjligheter för cityhandeln i Stockholm
De senaste åren har bjudit på många utmaningar för cityhandeln och under pandemin har läget blivit ännu tuffare. Men nu är stora satsningar på gång i exempelvis Sture-kvarteret i Stockholm. Hör hur visioner och planer ser ut för att få ny fart och utveckla handel och stadsliv i dessa viktiga, centrala kvarter.
Anna K Johansson, senior projektledare TAM Group

13.50 Investeringsläget för handelsfastigheter
Hur har värdena för handelsfastigheter utvecklats under pandemin? Syns någon påverkan på hyresnivåer och vakanser? Vilka typer av fastigheter och vilka lägen har de bästa förutsättningarna framöver?
Daniel Anderbring, Head of Capital Markets Sweden JLL

14.15 Fastighetsjättarna om butiksdöden och de nya strategierna
Coronakrisen har slagit olika mot butikslokalerna där de mest exklusiva lägena drabbats hårdast. Hör om fastighetsägares och handelsaktörers erfarenheter och analyser av framtiden. Är det dags att sluta baissa handelslokaler nu? Och hur är det egentligen med den långsiktiga efterfrågan på butiker?
Mats Hederos, VD AMF Fastigheter
Louise Ryning, Head of Operations Nordics URW
Bo Wikare, vVD Hufvudstaden och chef affärsområde NK

14.40 Kaffe

15.10 Kan bostäder rädda citybutikerna?
Runt om i landet finns en mängd citygallerior som för en ganska tynande tillvaro. Ofta är de ombyggda Domus- eller Åhlénsvaruhus som dessutom inte är någon estetisk tillgång för staden. Genom att bygga på dessa med bostäder kan det bli en bättre kalkyl för fastighetsägaren och dessutom ett ökat kundunderlag för butikerna. Hör om möjligheterna att använda bostäder för att få fart på handeln.
Magnus Åkesson, VD Point Properties

15.35 Topprådgivarna: Vad händer med butiksdöden, hyrorna och lägena?
Vad har hänt med butikshyrorna under pandemin och finns det anledning att räkna med nedgångar framöver? Vilka handelslägen kommer ha det tuffast framöver och var kommer efterfrågan vända uppåt? Och ska vi räkna med fortsatt butiksdöd – eller finns det nya koncept som kommer fylla ytorna?
Malin Andersson, director JLL Retail Agency
Thomas Jensen, Nordenchef Boston Consulting Grou
Håkan Pehrsson, VD The Retail HQ

16.00 Fastighetsvärlden bjuder in till stort branschmingel och eftersnack

 

Säkra Din plats nu – Gör Din anmälan längst ned på sidan!

OBS! Programmet är preliminärt och uppdateras efterhand.

Visa faktaruta

Mängdrabatt:
Ordinarie seminarieavgift är 4.950:-/person för prenumeranter, 5.950:- för övriga. Anmäler du fyra eller fler lämnar vi 20 procent rabatt på ordinarie pris.

Tryggt och säkert evenemang:
Vi följer Folkhälsomyndighetens restriktioner och rekommendationer och vidtar extra åtgärder för att skapa ett tryggt och säkert evenemang.

Avbokningsgaranti:
Din anmälan är fullt avbokningsbar, utan kostnad, fram till midnatt dagen före aktuellt seminarium.

För anmälan/kontakt:
seminarier@fastighetsvarlden.se

Några av dagens talare:

Cathrine Danin, seniorekonom Swedbank
Mats Hederos, VD AMF Fastigheter
Monica Bruvik, senior detaljhandelsanalytiker HUI
Daniel Anderbring, Head of Capital Markets, JLL
Anna K Johansson, senior projektledare TAM Retail

Medverka som samarbetspartner:
Medverka under seminariet med er expertis och få god exponering före, under och efter seminariet. För mer info kontakta Anki Lissåker på mejl eller ring på tel 070-7537682.

Samarbetspartners: