Detta seminarium har redan ägt rum.

okt 02

Köpcentrum & Butiker 2019

Grand Hôtel, Stockholm

Den fysiska handelns nya framtid

Den 2 oktober på Grand Hôtel i Stockholm samlar Fastighetsvärlden den främsta expertisen inom fysisk handel, e-commerce och fastigheter.

Temat i år är Den fysiska handelns nya framtid: Hur kan fysiska butiker och köpcentrum rusta sig och utvecklas i den tuffa konkurrensen från näthandeln och med sämre konjunkturutsikter?

Under dagen går vi på djupet kring hur allvarligt läget är för fysisk handel idag, vilka kategorier och nischer som har bäst förutsättningar framöver och vilka nya trender och koncept som kan utveckla handeln. Dessutom får vi höra fastighetsägare som vågar investera och som ser möjligheter i det nya marknadsläget. 

På seminariet släpper HUI också sina rykande färska siffror om köpcentrumens och handelsområdenas utveckling exklusivt för våra deltagare!

Talare är legendaren Boris Lennerhov, tf VD för Gekås i Ullared och en som verkligen vet hur den fysiska handeln kan utvecklas. Vi har också med flera andra tunga namn inom handeln: Karin Lindahl, ny VD som jobbar med att vända Indiska, Fredrik Uhrbom, Sverigechef Clas Ohlson, Michael Grimborg, marknadschef för snabbväxande Synsam, samt Emma Hernell, vVD HUI Research.

På scen finns även ”aktörer mot strömmen” som investerar stort inom handelsfastigheter: Rutger Arnhult, VD Klövern, Lennart Sten, VD Svenska Handelsfastigheter, Sven-Olof Johansson, VD Fastpartner, och Magnus Alteskog, VD Stadsrum Fastigheter. Dessutom får vi höra det senaste om investeringsläget för handelsfastigheter av Rebecka Norberg, Head of Capital Markets Colliers.

Spännande blir diskussionen om handel, mat och upplevelser som motor i stadsutvecklingen – med bl.a. kocken Frida Ronge, känd från TAK och UNN, Pelle Lydmar, en av landets främsta entreprenörer inom mat, upplevelser och hotell och arkitekten Karolina Keyzer, OKK+Friends (och tidigare stadsarkitekt i Stockholm).

Säkra Din plats nu: Seminariet har varit fullsatt 13 år i följd och är årets största mötesplats för handel och fastighetsbransch!

08.30 Registrering, kaffe och smörgås

09.00 Inledning: Handel – tufft läge eller rätt tid att investera?
Hör om dagens program och tema och möt en av landets främsta fastighetsinvesterare – Rutger Arnhult, VD Klövern. Hur ser han på framtiden för den fysiska handeln och vilka möjligheter finns för fastighetssatsningar? Är det rent av rätt läge att investera i butiksfastigheter nu?
Ellinor Persson, journalist och dagens moderator (känd från bl a SVT)
Rutger Arnhult, VD Klövern

09.15 Detaljhandelns utveckling och konsumenternas nya behov
Handelns tillväxt sker online, konsumentbeteendet skiftar snabbt och konkurrensen hårdnar. Förutsättningarna för handeln har förändrats på några år och flera butikskedjor har satts på prov. Samtidigt är grunden för konsumtion god och handelns tillväxt stabil och med rätt affärsmodell finns stora möjligheter till framgång. HUI beskriver läget hösten 2019 och hur utvecklingen ser ut framåt, vilka delar av handeln som står inför fortsatt omvandlingstryck. Hör också om hur konsumenternas behov och beteenden förändras och hur detta påverkar handeln idag och imorgon.
 Emma Hernell, vVD HUI Research

09.35 Rykande färska siffror: Så utvecklas köpcentrum och handelsområden
Nu presenteras de rykande färska siffrorna för helåret 2018 – hur ser facit ut, hur tufft är läget för de fysiska butikerna och hur mycket växer nätet? Vilka klättrar på listan över de största handelsplatserna? HUI presenterar statistik, topplistor och slutsatser från den senaste kartläggningen av köpcentrumbranschen.
Monica Bruvik, senior retail analyst HUI Research

10.00 Kaffe

10.30 Heta stolen: Recept för framgångsrik volymhandel i kärv marknad
Inte minst externhandel har drabbats hårt av konkurrensen från den nya tekniken. Men det finns undantag. För Gekås och dess legendariske VD blev 2018 ännu ett rekordår. Vilka är erfarenheterna efter alla år med upp- och nedgångar i konjunkturen och vilka är recepten för en framgångsrik volymhandel?
Boris Lennerhov, tf VD Gekås i Ullared

11.00 Mall of Scandinavia: Nytt namn och mot nästa nivå
I dagarna byter Nordens största handelsplats, Mall of Scandinavia, namn för att markera att ägaren Unibail-Rodamco gått samman med Westfield. Namnet signalerar också nya ambitioner. Hör om utvecklingen mot framtidens handelsplatser.
Martin Lindgren, Director of Operations Nordics Unibail-Rodamco-Westfield

11.15 Indiskas VD: Att möta förändringen
Hon köpte krisdrabbade butikskedjan Indiska och har hyllats stort för sitt driv i förändringsarbetet med att ta ett klassiskt varumärke in i en modern era. Hör om resan att ställa om ett 100-årigt företag till ett modernt livsstilsföretag i en ny marknad med digitalisering och förändrade kundbeteenden. Möt en av detaljhandelns starka ledare idag.
Karin Lindahl, VD Indiska

11.40 Har polis och rättsväsende lämnat walkover ute i butikerna?
Snatteri, stölder, rån och hot pressar och kostar detaljhandlare miljarder. Enligt Svensk Handel överväger runt en femtedel av handlarna att lägga ned rörelsen. Problemen ökar samtidigt som antalet lagförda minskar. Handlarna upplever stödet från polisen som svagt. Hur allvarliga är problemen och hur kan handlare och fastighetsägare möte dem?
 Per Geijer, säkerhetschef Svensk Handel
 Sven-Olof Johansson, VD Fastpartner
 Pia Sjunnegård Dahlbom, biträdande regionpolischef Stockholm

12.00 Lunch

13.10 – 14.50 Välj mellan två fördjupningsspår:
A: Nya trender och nya koncept
B: Nya vägar för fastighetsägarna
Se detaljerade program längre ned.

14.50 Kaffe

15.20 Mot trenden: Vägarna till framgång
Detaljhandeln brottas med lönsamhetsproblem men det gäller inte alla. När resten av handeln kämpar med fallande butiksbesök noterar Synsam en kraftig ökning av fysiska besök till butik. Hör om hur Synsam framgångsrikt kombinerar digital närvaro med fysiska butiker och hur man nu rullar ut nya butikskoncept.
 Michael Grimborg, Chief Marketing Officer Synsam och ”Sveriges Bästa Marknadschef 2018”

15.50 Expertpanelen: Hur mycket och hur snabbt förändras handel och butiker?
En mycket kunnig och erfaren panel sammanfattar intrycken från dagen och den stora strukturomvandlingen inom handeln. Vilka är recepten för att inte halka efter? Kan förändringar inom handel och fastigheter gå för snabbt och utan eftertanke? Hör vår expertpanel sia om trender, förändringar och investeringsmöjligheter.
Samira Grylin Allalou, uthyrningschef Citycon
Johanna Holmberg, VD NCM Development
Elsa Merhawi, Head of Retail Agency JLL
Susanne Åhlen, VD Fasticon Kompetens

16.15 Fastighetsvärlden bjuder in till eftersnack och stort branschmingel

 

Temaspår A: Nya trender och nya koncept

13.10 Smak av framtiden: Nya trender inom mat och dryck
Vilka är de viktigaste trenderna inom mat och dryck – i Europa och globalt? Och vad ska vi vänta oss framöver – vad vill konsumenterna köpa i sina livsmedelsbutiker och äta på restaurangerna?
Lyssna på en av Europas främsta experter på mat- och dryck kopplat restauranger, butiker och hotell. Hör om aktuella trender och koncept och hur fastighetsägarna kan ligga i framkant. Föredraget hålls på engelska.
Richard Moulds, Director Foodservice Consulting JLL

13.35 Fysiska butiker på nytt sätt
När kunderna glesnar behövs nya koncept för butikerna. Något som det ”surras” mycket om idag är Lab Stores och obemannade butiker. Hur är tanken bakom satsningarna, erfarenheterna hittills och hur stora kan de nya modellerna bli i framtiden?
Daniel Lundh, grundare och COO Lifvs
Fredrik Uhrbom, Sverigechef Clas Ohlson
Jesper Örtengren, affärsutvecklingschef handel Vasakronan

14.00 Det fysiska kundmötet i den digitala världen
Ryktet om det fysiska kundmötets död är överdrivet. Det finns traditionella detaljhandlare som har försökt att bli mer digitala, men också digitala aktörer som försöker skapa en fysisk närvaro. Istället för att se det som ett krig; hur får man det att fungera tillsammans? Riskerar vi att förväxla verktygslådan – AI, VR, Big Data, ögonspårning, ansiktsigenkänning – med lösningen?
Johan Lind, VD Vertiseit

14.25 Raketen i det tysta: Skönhet, hälsa & nöje växer mest
”Kommersiell service” är den del av handeln som växer mest – gym, naglar, hudvård, skönhet, hälsa, biografer etc. – vilket påverkar efterfrågan på såväl butiker som e-handel. Vart styr trenderna idag och hur mycket mer kan ”fåfängans marknad” växa?
• Emilia de Poret, modeskribent, författare och tv-personlighet

 

Temaspår B: Nya vägar för fastighetsägarna

13.10 Internationella trender och affärer kring handelsfastigheter
Hur utvecklas transaktionsmarknaden för köpcentrum och handelsfastigheter internationellt? Vilka är de viktigaste trenderna, vilka typer av köpare är mest aktiva och vart går hyror och priser? Vilka objekt och lägen är hetast? Vad kan vi lära oss av de internationella erfarenheterna?
Rebecka Norberg, Head of Capital Markets Colliers

13.40 Köparna mot strömmen
Det finns en stigande misstänksamhet mot butiksfastigheter från investerare som även avspeglas i t.ex. börskurser. Men det finns de som vågar köpa och satsa på fysisk handel – även i lite ”udda” lägen. Vad är deras analys för handelsfastigheterna framtid och varför skiljer den sig från många andras?
Magnus Alteskog, VD Stadsrum Fastigheter
Lennart Sten, VD Svenska Handelsfastigheter

14.00 Butikshyrorna: För höga – eller dags för nya sätt att ta betalt?
Irritationen över hyresnivåerna växer hos de stora butikskedjorna. Man menar att fastighetsägarna låter handlarna ta smällen av den ökade och globala konkurrensen. Enligt handlarna borde fastighetsägarna ta konsekvenserna av minskande kundströmmar, som redan skett i USA och England, och justera såväl nivåer som hyresmodeller. Vilka möjligheter finns det för detta och hur kan det kombineras med levande stadskärnor och köpcentrum?
 Geir Hoff, direktör Nya marknad och expansion Clas Ohlson
 Bo Jansson, fastighetschef Skandia Fastigheter

14.25 Handel, mat och upplevelser som motor i stadsutvecklingen
Fysisk handel har länge varit en viktig del av stadslivet. På senare år har även restauranger och olika typer av upplevelser blivit allt viktigare för att vitalisera våra städer och kompensera för effekterna av handelns omvälvning. Hör om hur sambanden ser ut idag och vilka möjligheter som finns att komplettera handeln med mat, upplevelser och utformning för att skapa attraktiva stadsrum i framtiden.
 Karolina Keyzer, 
VD OKK+Friends Arkitekter, tidigare stadsarkitekt Stockholm
Pelle Lydmar, restaurang- och hotellentreprenör Strandvägen 1, Eataly m.fl.
 Frida Ronge, 
kock och kulinarisk chef TAK och UNN

 

Säkra Din plats nu – Gör Din anmälan längst ned på sidan!

OBS! Programmet är preliminärt och uppdateras efterhand.

Visa faktaruta

Några av dagens talare:

Boris Lennerhov, Tf VD Gekås i Ullared
Karin Lindahl, VD Indiska
Sven-Olof Johansson, VD Fastpartner
Emma Hernell, vVD HUI Research
Rutger Arnhult, VD Klövern
Frida Ronge, kock och kulinarisk chef TAK och UNN

Fredrik Uhrbom, Sverigechef Clas Ohlson
Michael Grimborg, Chief Marketing Officer Synsam
Lennart Sten, VD Svenska Handelsfastigheter
Magnus Alteskog, VD Stadsrum Fastigheter
Karolina Keyzer, VD OKK+Friends Arkitekter
Monica Bruvik, senior retail analyst HUI Research
• Emilia de Poret, modeskribent, författare och tv-personlighet
Martin Lindgren, Director of Operations Nordics Unibail-Rodamco-Westfield
Rebecka Norberg, Head of Capital Markets Colliers
Richard Moulds, Director Foodservice Consulting JLL
Jesper Örtengren, affärsutvecklingschef handel Vasakronan
Pelle Lydmar, restaurang- och hotellentreprenör
Pia Sjunnegård Dahlbom, biträdande regionpolischef Stockholm
Samira Grylin Allalou, uthyrningschef Citycon
Johanna Holmberg, VD NCM Development
Elsa Merhawi, Head of Retail Agency JLL
Susanne Åhlén, VD Fasticon Kompetens
Per Geijer, säkerhetschef Svensk Handel
Johan Lind, VD Vertiseit
 Bo Jansson, fastighetschef Skandia Fastigheter
 Geir Hoff, direktör Nya marknader och expansion Clas Ohlson

 

Medverka som samarbetspartner:
Träffa deltagarna under hela dagen och få mycket god exponering såväl före som under och efter seminariet. För mer info, kontakta Anki Lissåker på mejl eller tel 070-7537682.