Detta seminarium har redan ägt rum.

okt 16

Köpcentrum & Butiker 2013 – med NCSC Awards, Bästa Svenska Köpcentrum

Grand Hôtel, Vinterträdgården, Stockholm. OBS! Använd Grand Hôtels huvudingång från Blasieholmskajen.

Onsdagen den 16 oktober, Grand Hôtel, Stockholm

Så klarar handeln utmaningarna:

– Konjunktur

– Stadsutveckling

– E-handel

Handeln står inför en rad tuffa utmaningar de närmaste åren. Svag konjunktur, växande städer och e-handelns framväxt ställer nya krav på landets köpcentrum och butiker. Vi har samlat de främsta experterna och profilerna för att reda ut läget och blicka framåt. Det gör seminariet till ett av årets viktigaste för handlare och fastighetsägare.

Köpcentrum & Butiker med NCSC Awards – Bästa Svenska Köpcentrum är ett heldagsseminarium följt av en galakväll med utdelning av NCSC Awards, där pris bland annat ges till landets bästa köpcentrum. Dagen har varit fullsatt sju år i följd så boka Din plats redan idag!

För fullständigt program klicka på ”Program” nedan.

Anmäl Dig direkt genom att klicka på ”Anmäl mig” här nedan eller mejla kundtjanst@fastighetsvarlden.se. Du kan också ringa på 08-631 90 25.

Pris Seminarium: 4450:- för prenumeranter eller medlemmar i NCSC, 5450:- för icke-prenumeranter och icke-medlemmar. Anmäl fler än tre personer från samma företag och ni får 20 procent i rabatt!

Se nedan för fullständig prislista.

Arrangörer: Fastighetsvärlden och Nordic Council of Shopping Centers (NCSC)


Priser

Endast seminarium Endast galakväll Semin. + galakväll
Prenumerant/medlem 4450 1850 5995
Icke-prenumerant/icke-medlem 5450 2450 7295
Fler än tre-rabatt Pren/medlem 3560 1850 5410
Fler än tre-rabatt Icke-pren/medlem 4360 2450 6210

Köpcentrum & Butiker 2013 – med NCSC Awards, Bästa Svenska Köpcentrum

 

08.30

Registrering, kaffe och smörgås

 

09.00

Inledning

Lydia Capolicchio, moderator

Lars Backemar, sidekick

 

09.05

Så ska Starbucks erövra kaffelandet Sverige

Caféjätten Starbucks har bestämt sig. Efter att ha smygstartat med Arlanda och några centralstationer ska nu kedjan expandera rejält i centrala lägen och i köpcentrum. Varumärket är redan känt, men en stor utmaning är att svara upp mot kundernas höga förväntningar. Hur ser planerna ut, hur ska den rätta känslan levereras och vilka möjligheter finns för fastighetsägare som vill vara med på resan?

Johan Rosenblom, Country Manager, Starbucks Sverige

 

09.35

Utmaningar i konjunktur och struktur

Hur påverkas handeln av oron i världsekonomin och den tuffa svenska konjunkturen? Och vilka utmaningar skapar växande städer och utbyggd externhandel? Vem är vinnare och vem är förlorare?

Martin Öberg, forskare Handelshögskolan i Göteborg

 

10.05

Hur heta är handelsfastigheterna?

Temperaturen fortsätter att vara hög på den svenska fastighetsmarknaden. Men hur attraktiva är egentligen handelsfastigheterna? Hur ser det ut med avkastning och transaktionsvolymer? Vilken typ av objekt är hetast på marknaden och vem köper?

Ingalill Berglund, VD Atrium Ljungberg

Rik Eertink, Head of Asset Management Nordics CBRE

Thomas Persson, direktör Catella

 

10.30

Kaffe

 

11.00

Konsten att expandera på en tuff marknad

Sport och fritid är ett av de mest konkurrensutsatta segmenten inom handeln med hård press på lönsamheten. Hur ser framtiden ut för branschen och vad krävs för att lyckas växa på denna tuffa marknad?

Marcus Wibergh, VD XXL Sport & Vildmark Sverige

 

11.35

Expertpanel: Så skapar vi tillväxt för handlare och fastighetsägare

Hur ser vägen till ett framgångsrikt samarbete mellan butiksägare och fastighetsvärd ut idag och i framtiden? Vad är viktigast för att skapa gemensamma möjligheter för tillväxt och lönsamhet?

Martin Bjöörn, fastighetschef Eurocommercial

Jessica Syrén, etableringschef Gina Tricot

Fredrik Widing, VD Gate46

 

12.00

Lunch

  

13.00 – 14.45 Temaspår A: Bygga varumärken och koncept – moderator: Lars Backemar

13.00

Så lyckas du med marknadsföringen av ditt köpcentrum

Konkurrensen om konsumenterna hårdnar och det krävs allt mer av ett köpcentrum eller en handelsanläggning för att sticka ut. Vad är viktigast för att lyckas med marknadsföringen och ge ditt köpcentrum ett starkt varumärke? Lyssna till en av Europas främst experter på marknadsföring av framgångsrika handelsplatser.

Dan Innes, VD Innesco

 

13.35

Trendspaning: Köpcentrum igår, idag och Imorgon

Köpcentrumen utvecklas i snabb takt och nya trender dyker hela tiden upp. Hur har utvecklingen sett ut de senaste åren, vilka är de hetaste trenderna just nu och vad kan vi vänta oss av framtiden?

Charles Larsson, Marketing Director, Steen & Ström Sverige

 

14.00

Konsten att skapa och etablera nya handelskoncept

Hör om tre nya, spännande koncept som väcker uppmärksamhet runt om i landets cityhandel och köpcentrum.

Case 1: K25 – nytt urbant matpalats ger liv åt Kungsgatan

Ricard Constantinou, ägare Panini Internazionale och initiativtagare till K25

 

Case 2: Volt – ny modeaktör på svenska marknaden

Linus Hiort, Expansion Director Varner-Gruppen

 

Case 3: Gräddbullerian – nominerat till Bästa Butikskoncept i Köpcentrum

Kirsten Melin, grundare Gräddbullerian

Stefan Melin, grundare Gräddbullerian

 

  

13.00 – 14.45 Temaspår B: Utveckla och vässa handelslägen – moderator: Lydia Capolicchio

13.00

Vad kan handlare och fastighetsägare lära från lågprishandeln?

Gekås i Ullared har 50 år av exempellös tillväxt bakom sig och är idag Skandinaviens största varuhus. En viktig del i framgången är att läget och destinationen Ullared har utvecklats till ett av landets största turistmål. Vad ligger bakom succén – och vad kan andra handlare och fastighetsägare lära?

Boris Lennerhov, VD Gekås i Ullared

 

13.30

Vägen till en levande citykärna

Lyssna på två intressanta exempel på hur handel kan utveckla våra citykärnor och göra dem mer attraktiva.

Case 1: Kungsgatan i Stockholm

Per Eriksson, VD City i Samverkan

Urban Sjölund, fastighetschef Fabege

 

Case 2: Boulevard i Kristianstad

Lars Ingendoh, Development Manager Steen & Ström

Pierre Månsson, kommunstyrelsens ordförande (FP), Kristianstad

 

14.10

Så skapas nya attraktiva handelslägen

Vad krävs för att skapa ett nytt, attraktiv handelsläge? Vad måste finnas på plats i form av infrastruktur, kommunikationer och byggnader? Och vilka mer ”mjuka” värden och socioekonomiska förutsättningar är viktiga?

Linus Kjellberg, affärsutvecklingschef Atrium Ljungberg

Alexander Ståhle, forskare KTH

 

 

14.45 – 17.00 Gemensamt eftermiddagsprogram:

14.45

Kaffe

 

15.15

Framtidens konsumenter – Vilka är de? Hur vill de handla?

Konsumenternas preferenser och beteendemönster utvecklas ständigt. Vilka viktiga trender kan vi ana redan idag – hur ser morgondagens konsumenter ut och hur vill de shoppa? Vilka nya krav kommer de att ställa på handel och butikslokaler?

Jens Nordfält, rektor Detaljhandelshögskolan, bitr professor Handelshögskolan i Stockholm

 

15.40

NCSC-rapporten: Näthandeln – hot eller möjlighet för köpcentrum?

Hur utvecklas tillväxt och lönsamhet för e-handeln och hur kommer dess framväxt att påverka köpcentrumen i Norden? Vilka är de allvarligaste hoten för handeln och vilka möjligheter finns? NCSC har låtit WSP undersöka e-handelns utveckling och påverkan på traditionell handel i Norden.

Fredrik Bergström, affärsområdeschef WSP Analys & Strategi

 

16.35

Paneldebatt: Hot och möjligheter för handlare och fastighetsägare

Växande e-handel och nya handelsmönster innebär såväl hot som möjligheter för traditionella handlare och fastighetsägare. Vilka områden står näst på tur att påverkas av e-handeln? Hur kommer sociala medier och nya handelsmönster hos ungdomar att påverka handeln? Och vad kan handlare och fastighetsägare göra för att dra nytta av den nya utvecklingen?

Arne Andersson, e-handelsspecialist Posten

Bernt-Olof Gustavsson, VD KF Fastigheter

Sebastian Heimfors, affärsområdeschef Blocket Shopping

Emma Hernell, senior analytiker United Minds

 

17.00

Avslutning – Fastighetsvärlden och NCSC bjuder in till cocktail och mingel

 

18.30 – ca 24.00

Galamiddag med utdelning av NCSC Awards.

En helkväll som inleds med en trerätters galamiddag följt av utdelning av NCSC Awards, disco och branschmingel. Under kvällen presenteras årets vinnare av följande priser:

–       Bästa Svenska Köpcentrum

–       Bästa Svenska Hyresgästkoncept

–       Bästa Svenska Hyresvärd

–       Bästa Svenska Konsult

–       Bästa Svenska Köpcentrumchef

OBS! För att delta i galamiddagen krävs föranmälan. Vi erbjuder ett förmånligt paketpris om Du går på både seminariet och på galamiddagen, se priser ovan. Din anmälan gör du genom att klicka på ”Anmäl mig” här ovan eller mejla kundtjanst@fastighetsvarlden.se. Du kan också ringa på 08-631 90 25. 

 

Anmäl Dig direkt genom att klicka på ”Anmäl mig” här ovan eller mejla kundtjanst@fastighetsvarlden.se. Du kan också ringa på 08-631 90 25.

kffastigheterCushman & WakefieldsweconewsecFacility LabsNCM DevelopmentporscherobengstromDatscha