Detta seminarium har redan ägt rum.
Köpcentrum & Butiker 2013 – med NCSC Awards, Bästa Svenska Köpcentrum
Onsdagen den 16 oktober, Grand Hôtel, Stockholm
Så klarar handeln utmaningarna:
– Konjunktur
– Stadsutveckling
– E-handel
Handeln står inför en rad tuffa utmaningar de närmaste åren. Svag konjunktur, växande städer och e-handelns framväxt ställer nya krav på landets köpcentrum och butiker. Vi har samlat de främsta experterna och profilerna för att reda ut läget och blicka framåt. Det gör seminariet till ett av årets viktigaste för handlare och fastighetsägare.
Köpcentrum & Butiker med NCSC Awards – Bästa Svenska Köpcentrum är ett heldagsseminarium följt av en galakväll med utdelning av NCSC Awards, där pris bland annat ges till landets bästa köpcentrum. Dagen har varit fullsatt sju år i följd så boka Din plats redan idag!
För fullständigt program klicka på ”Program” nedan.
Anmäl Dig direkt genom att klicka på ”Anmäl mig” här nedan eller mejla kundtjanst@fastighetsvarlden.se. Du kan också ringa på 08-631 90 25.
Pris Seminarium: 4450:- för prenumeranter eller medlemmar i NCSC, 5450:- för icke-prenumeranter och icke-medlemmar. Anmäl fler än tre personer från samma företag och ni får 20 procent i rabatt!
Se nedan för fullständig prislista.
Arrangörer: Fastighetsvärlden och Nordic Council of Shopping Centers (NCSC)
Priser
Endast seminarium | Endast galakväll | Semin. + galakväll | |
---|---|---|---|
Prenumerant/medlem | 4450 | 1850 | 5995 |
Icke-prenumerant/icke-medlem | 5450 | 2450 | 7295 |
Fler än tre-rabatt Pren/medlem | 3560 | 1850 | 5410 |
Fler än tre-rabatt Icke-pren/medlem | 4360 | 2450 | 6210 |
Köpcentrum & Butiker 2013 – med NCSC Awards, Bästa Svenska Köpcentrum
08.30
Registrering, kaffe och smörgås
09.00
Inledning
Lydia Capolicchio, moderator
Lars Backemar, sidekick
09.05
Så ska Starbucks erövra kaffelandet Sverige
Caféjätten Starbucks har bestämt sig. Efter att ha smygstartat med Arlanda och några centralstationer ska nu kedjan expandera rejält i centrala lägen och i köpcentrum. Varumärket är redan känt, men en stor utmaning är att svara upp mot kundernas höga förväntningar. Hur ser planerna ut, hur ska den rätta känslan levereras och vilka möjligheter finns för fastighetsägare som vill vara med på resan?
Johan Rosenblom, Country Manager, Starbucks Sverige
09.35
Utmaningar i konjunktur och struktur
Hur påverkas handeln av oron i världsekonomin och den tuffa svenska konjunkturen? Och vilka utmaningar skapar växande städer och utbyggd externhandel? Vem är vinnare och vem är förlorare?
Martin Öberg, forskare Handelshögskolan i Göteborg
10.05
Hur heta är handelsfastigheterna?
Temperaturen fortsätter att vara hög på den svenska fastighetsmarknaden. Men hur attraktiva är egentligen handelsfastigheterna? Hur ser det ut med avkastning och transaktionsvolymer? Vilken typ av objekt är hetast på marknaden och vem köper?
Ingalill Berglund, VD Atrium Ljungberg
Rik Eertink, Head of Asset Management Nordics CBRE
Thomas Persson, direktör Catella
10.30
Kaffe
11.00
Konsten att expandera på en tuff marknad
Sport och fritid är ett av de mest konkurrensutsatta segmenten inom handeln med hård press på lönsamheten. Hur ser framtiden ut för branschen och vad krävs för att lyckas växa på denna tuffa marknad?
Marcus Wibergh, VD XXL Sport & Vildmark Sverige
11.35
Expertpanel: Så skapar vi tillväxt för handlare och fastighetsägare
Hur ser vägen till ett framgångsrikt samarbete mellan butiksägare och fastighetsvärd ut idag och i framtiden? Vad är viktigast för att skapa gemensamma möjligheter för tillväxt och lönsamhet?
Martin Bjöörn, fastighetschef Eurocommercial
Jessica Syrén, etableringschef Gina Tricot
Fredrik Widing, VD Gate46
12.00
Lunch
13.00 – 14.45 Temaspår A: Bygga varumärken och koncept – moderator: Lars Backemar
13.00
Så lyckas du med marknadsföringen av ditt köpcentrum
Konkurrensen om konsumenterna hårdnar och det krävs allt mer av ett köpcentrum eller en handelsanläggning för att sticka ut. Vad är viktigast för att lyckas med marknadsföringen och ge ditt köpcentrum ett starkt varumärke? Lyssna till en av Europas främst experter på marknadsföring av framgångsrika handelsplatser.
Dan Innes, VD Innesco
13.35
Trendspaning: Köpcentrum igår, idag och Imorgon
Köpcentrumen utvecklas i snabb takt och nya trender dyker hela tiden upp. Hur har utvecklingen sett ut de senaste åren, vilka är de hetaste trenderna just nu och vad kan vi vänta oss av framtiden?
Charles Larsson, Marketing Director, Steen & Ström Sverige
14.00
Konsten att skapa och etablera nya handelskoncept
Hör om tre nya, spännande koncept som väcker uppmärksamhet runt om i landets cityhandel och köpcentrum.
Case 1: K25 – nytt urbant matpalats ger liv åt Kungsgatan
Ricard Constantinou, ägare Panini Internazionale och initiativtagare till K25
Case 2: Volt – ny modeaktör på svenska marknaden
Linus Hiort, Expansion Director Varner-Gruppen
Case 3: Gräddbullerian – nominerat till Bästa Butikskoncept i Köpcentrum
Kirsten Melin, grundare Gräddbullerian
Stefan Melin, grundare Gräddbullerian
13.00 – 14.45 Temaspår B: Utveckla och vässa handelslägen – moderator: Lydia Capolicchio
13.00
Vad kan handlare och fastighetsägare lära från lågprishandeln?
Gekås i Ullared har 50 år av exempellös tillväxt bakom sig och är idag Skandinaviens största varuhus. En viktig del i framgången är att läget och destinationen Ullared har utvecklats till ett av landets största turistmål. Vad ligger bakom succén – och vad kan andra handlare och fastighetsägare lära?
Boris Lennerhov, VD Gekås i Ullared
13.30
Vägen till en levande citykärna
Lyssna på två intressanta exempel på hur handel kan utveckla våra citykärnor och göra dem mer attraktiva.
Case 1: Kungsgatan i Stockholm
Per Eriksson, VD City i Samverkan
Urban Sjölund, fastighetschef Fabege
Case 2: Boulevard i Kristianstad
Lars Ingendoh, Development Manager Steen & Ström
Pierre Månsson, kommunstyrelsens ordförande (FP), Kristianstad
14.10
Så skapas nya attraktiva handelslägen
Vad krävs för att skapa ett nytt, attraktiv handelsläge? Vad måste finnas på plats i form av infrastruktur, kommunikationer och byggnader? Och vilka mer ”mjuka” värden och socioekonomiska förutsättningar är viktiga?
Linus Kjellberg, affärsutvecklingschef Atrium Ljungberg
Alexander Ståhle, forskare KTH
14.45 – 17.00 Gemensamt eftermiddagsprogram:
14.45
Kaffe
15.15
Framtidens konsumenter – Vilka är de? Hur vill de handla?
Konsumenternas preferenser och beteendemönster utvecklas ständigt. Vilka viktiga trender kan vi ana redan idag – hur ser morgondagens konsumenter ut och hur vill de shoppa? Vilka nya krav kommer de att ställa på handel och butikslokaler?
Jens Nordfält, rektor Detaljhandelshögskolan, bitr professor Handelshögskolan i Stockholm
15.40
NCSC-rapporten: Näthandeln – hot eller möjlighet för köpcentrum?
Hur utvecklas tillväxt och lönsamhet för e-handeln och hur kommer dess framväxt att påverka köpcentrumen i Norden? Vilka är de allvarligaste hoten för handeln och vilka möjligheter finns? NCSC har låtit WSP undersöka e-handelns utveckling och påverkan på traditionell handel i Norden.
Fredrik Bergström, affärsområdeschef WSP Analys & Strategi
16.35
Paneldebatt: Hot och möjligheter för handlare och fastighetsägare
Växande e-handel och nya handelsmönster innebär såväl hot som möjligheter för traditionella handlare och fastighetsägare. Vilka områden står näst på tur att påverkas av e-handeln? Hur kommer sociala medier och nya handelsmönster hos ungdomar att påverka handeln? Och vad kan handlare och fastighetsägare göra för att dra nytta av den nya utvecklingen?
Arne Andersson, e-handelsspecialist Posten
Bernt-Olof Gustavsson, VD KF Fastigheter
Sebastian Heimfors, affärsområdeschef Blocket Shopping
Emma Hernell, senior analytiker United Minds
17.00
Avslutning – Fastighetsvärlden och NCSC bjuder in till cocktail och mingel
18.30 – ca 24.00
Galamiddag med utdelning av NCSC Awards.
En helkväll som inleds med en trerätters galamiddag följt av utdelning av NCSC Awards, disco och branschmingel. Under kvällen presenteras årets vinnare av följande priser:
– Bästa Svenska Köpcentrum
– Bästa Svenska Hyresgästkoncept
– Bästa Svenska Hyresvärd
– Bästa Svenska Konsult
– Bästa Svenska Köpcentrumchef
OBS! För att delta i galamiddagen krävs föranmälan. Vi erbjuder ett förmånligt paketpris om Du går på både seminariet och på galamiddagen, se priser ovan. Din anmälan gör du genom att klicka på ”Anmäl mig” här ovan eller mejla kundtjanst@fastighetsvarlden.se. Du kan också ringa på 08-631 90 25.
Anmäl Dig direkt genom att klicka på ”Anmäl mig” här ovan eller mejla kundtjanst@fastighetsvarlden.se. Du kan också ringa på 08-631 90 25.