Seminarier

maj29

Hotell & Fastigheter 2018

Berns Salonger, Stockholm

Ny spelplan för hotellen

Årets största mötesplats för fastighetsägare och hotellfolk – i år om branschens nya utmaningar.

Ny digital teknik, nya affärsmodeller, nya aktörer och en ny generation gäster påverkar utvecklingen i besöksnäringen. Spelplanen håller snabbt på att förändras för hotellen.

Vilka möjligheter och hot innebär detta för hotellbransch och fastighetsägare? Hur blir morgondagens nya hotell och vad krävs för att nyetableringar ska lyckas?

Vi går på djupet kring dessa frågor under en fullmatad heldag den 29 maj med spännande talare som t.ex. stjärnarkitekten Gert Wingårdh, framgångsrika Fotografiskas grundare Jan Broman, matentreprenören Johan Jureskog och Erik Selin, som genom Balder storsatsar på hotellfastigheter.

Välj mellan två fördjupningsspår under eftermiddagen – Hotelltrender eller Investeringsmöjligheter.

Intresset är mycket stort – Säkra Din plats nu!

 

Anmäl dig nu!

Några av dagens talare:
Erik Selin, VD Balder
Jan Broman, VD Fotografiska
Gert Wingårdh, arkitekt och VD Wingårdhs
Helena Toresson, senior lead architect Wingårdhs
Johan Jureskog, kock, krögare och matentreprenör
Ylva Sarby Westman, vVD Kungsleden
Susanne Ekblom, VD Vectura Fastigheter
Vimal Kovac, VD Stureplansgruppen
Per Gunne, vVD Stureplansgruppen
Gül Heper, brand and digital strategist, innovator HiQ
Emma Hernell, vVD HUI Research
Erika Charbonell, director travel and tourism Kairos Future
Carolinne Bjerking, partner Annordia
Bård Bjølgerud, VD Pangea Property Partners
Sven Erik Hugosson, Head of Valuation & Advisory Cushman & Wakefield
Jan Wifstrand, VD Rapidus och dagens moderator

Några av dagens höjdpunkter:
-Nöjen, hotell och restauranger: Det nya landskapet
-Nya sätt att skapa en destination
-Digitalisering: Nya vägar till gästerna
-Millennials: Den nya generationen – så funkar de
-Jureskog om maten, restaurangerna och trenderna
-Mat och dryck allt viktigare – morgondagens restaurangtrender
-Hur mår Stockholms hotellmarknad – och vilka andra städer lockar?
-Hotellfastigheter: Priser, transaktioner och värdeutveckling
-Kontor eller hotell – hur ser kalkylen och utsikterna ut?
-Konsten att skapa hotell som sticker ut
-Heta stolen: Erik Selin – Därför satsar jag på hotell

Medverka som samarbetspartner:
Det här är en av årets främsta mötesplatser för branschen och deltagarna utgör en attraktiv målgrupp. Nu finns det möjlighet att medverka som partner och utställare och träffa deltagarna under hela dagen och få mycket god exponering såväl före som under och efter seminariet.
För mer information kontakta:
Anki Lissåker
anki.lissaker@fastighetsvarlden.se.

Samarbetspartners

Huvudpartner:

Samarbetspartners:

Visa faktaruta

08.30 Registrering, kaffe och smörgås

09.00 Inledning
• 
Jan Wifstrand, VD Rapidus och dagens moderator

09.10 Nöjen, hotell och restauranger: Det nya landskapet
Hotell, restauranger och nattklubbar är en viktig del av våra levande städer. Hör om hur sambanden ser ut idag och hur de kan komma att förändras framöver. Hur kommer morgondagens nöjeslandskap se ut och hur kan det bidra till städernas utveckling? Vilken roll har fastighetsägare, kommuner och andra aktörer i detta? Och vilka visioner har en stor aktör som Stureplansgruppen om framtiden?
 Vimal Kovac, VD Stureplansgruppen
 Per Gunne, vVD Stureplansgruppen

09.45 Nya sätt att skapa en destination
Entreprenörskap och nytänkande kan vitalisera besöksnäringen och tillföra staden nya kvaliteter. Hör hur man kan skapa moderna mötesplatser och utveckla sina kundrelationer genom att tänka nytt och annorlunda. Fotografiska är ett museum som blivit en succé bl.a. genom generösa öppettider och att kombinera utställning med högklassig restaurang, konserter och events. Nu går konceptet på export till London och New York.
 Jan Broman, VD och grundare Fotografiska

10.15 Kaffe

10.45 Digitalisering: Nya vägar till gästerna
Många av konsumenternas beslut fattas numera via mobilen, paddor och olika appar. Om du vill vara framgångsrik framöver är det därför avgörande att du når och attraherar dina kunder där – och att de enkelt kan fatta och genomföra sina köpbeslut. Hör hur den nya utvecklingen påverkar hotellbranschen och fastighetsägarna.
 Gül Heper, brand and digital strategist, innovator HiQ och tidigare innovationschef Scandic Hotels

11.15 Millennials: Den nya generationen – så funkar de
Generationerna födda från 80-talet och framåt är inte bara relativt unga – de tänker och fungerar också delvis annorlunda än de som är äldre. Inte minst har de ett annat förhållande till ny teknik och digitalisering. Hör mer om hur den nya generationen är och hur de agerar – och hur du når denna växande målgrupp. Vad innebär detta för hotellbranschen idag och för hur morgondagens hotell ska utformas?
Erika Charbonell, director travel and tourism Kairos Future
• Emma Hernell, vVD HUI Research

11.40 Jureskog om maten, restaurangerna och trenderna
Hör hur man skapar och utvecklar en framgångsrik verksamhet inom mat och dryck. Vilka är de viktigaste faktorerna som avgör om satsningen lyckas? Och hur viktiga är lokalerna och samspelet med fastighetsägaren? Givetvis får vi också några tips om de kommande trenderna inom mat och restaurangutveckling.
 Johan Jureskog, kock, krögare restaurang AG och matentreprenör

12.00 Lunch

13.00 – 14.15 Välj mellan två temaspår:

A: Hotelltrender

B: Investeringsmöjligheter

Se detaljerade program längre ned.

14.15 Kaffe

14.45 Hur mår Stockholms hotellmarknad – och vilka andra städer lockar?
Scandic Hotels varnade i sitt bokslut för sämre resultat för hotellen i huvudstaden. Hur befogad är oron – är de bästa tiderna över eller har Stockholm mer att ge? Och hur ser möjligheterna ut i resten av landet, i vilka städer och vilka segment finns de bästa förutsättningarna för nya etableringar?
 Carolinne Bjerking, partner Annordia

15.15 Konsten att skapa hotell som sticker ut
Arkitektur och design blir ett allt viktigare konkurrensmedel vid etablering av nya hotell. En uppseendeväckande exteriör och spännande interiör kan attrahera gäster samtidigt som funktion och effektiv design är viktigt ur lönsamhetssynpunkt. Hur gör man för att lyckas förena dessa önskemål och tillgodose krav från såväl hotelloperatörer som fastighetsägare? Och vilka trender kommer styra hotelldesignen de närmaste åren?
 Helena Toresson, senior lead architect Wingårdhs
 Gert Wingårdh, arkitekt och VD Wingårdhs

15.40 Heta stolen: Därför satsar jag på hotell
Balder har köpt ett stort antal hotellfastigheter runt om i landet de senaste åren men även i Köpenhamn. Nu är bolaget en av branschens största fastighetsägare och ambitionerna är höga för framtiden. Hör varför VD:n och huvudägaren Erik Selin är så positiv till hotellsektorn och hur han vill utveckla sin satsning ytterligare.
 Erik Selin, VD Balder

16.00 Fastighetsvärlden bjuder in till stort branschmingel och eftersnack

 

13.00 – 14.15 Temaspår A: Hotelltrender

13.00 Digitalisering och effektivisering
Mer information kommer inom kort

13.25 Hoffice och Bleasure – så blir hotellen vardagsrum och nya mötesplatser
Mer information kommer inom kort

13.45 Mat och dryck allt viktigare – morgondagens restaurangtrender
Intresset för mat och dryck ökar och blir en allt viktigare del av hotellens intäkter. Det gör att fastighetsägare som vill säkra sin investering behöver investera i rätt utbud av restauranger. Vilka är de viktigaste restaurangtrenderna som hotellfastighetsägare behöver känna till? Vilka är de största och vanligaste misstagen som fastighetsägare gör vid nyetableringar av restauranger? Hör om vad som förändrar branschen idag och imorgon – och hur man kan agera för att hänga med.
 Andreas Moene, VD PreOpening

14.15 Kaffe

 

13.00 – 14.15 Temaspår B: Investeringsmöjligheter

13.00 Kontor eller hotell – hur ser kalkylen och utsikterna ut?
För fastighetsägare står valet ofta mellan att satsa på hotell eller en mer traditionell investering i kontor när en fastighet ska renoveras eller ett nytt projekt ska planeras. Men hur ser egentligen den här kalkylen ut – vilka är de viktigaste faktorerna att ta hänsyn till? Vad avgör vilket val som är ”rätt” och i vilka lägen är hotell respektive kontor att föredra? Hör hur experter och investerare tänker vid dessa beslut.
 Susanne Ekblom, VD Vectura Fastigheter
 Sven Erik Hugosson, Head of Valuation & Advisory Cushman & Wakefield
Ylva Sarby Westman, vVD och investeringschef Kungsleden

13.25 Hotellfastigheter: Priser, transaktioner och värdeutveckling
Hur utvecklas investeringsmarknaden för hotellfastigheter i Sverige och övriga Norden? Vilka är aktörerna som köper och säljer och hur utvecklas priser och avkastning? Vi får också höra hur hotell utvecklar sig värdemässigt jämfört med kontor, som investerare ofta ser som en alternativ användning av ytorna.
 Bård Bjølgerud, VD Pangea Property Partners

13.55 Projekt: Liseberg miljardsatsar på nya upplevelser
Nu är det klart för Lisebergs jättesatsning på att skapa en helt ny destination som ska locka många nya besökare året runt. För två miljarder skapas ett upplevelsehotell med 450 rum och en stor vattenpark. Allt ska stå klart kring Göteborgs 400-årsjubileum 2021 och parkens 100-årsdag 2023. Hör om tankarna kring ett upplevelsehotell, vad som krävs för en sådan storsatsning och hur man tänker skapa en riktigt attraktiv destination.
 Talare meddelas inom kort

14.15 Kaffe

 

Säkra Din plats nu – Gör Din anmälan längst ned på sidan!

OBS! Programmet är preliminärt och uppdateras efterhand.










Val av temaspår:


Jag anmäler även följande personer från samma företag:


Säkra Din plats nu! Seminarieavgiften är 4.650:-/person för prenumeranter på Fastighetsvärldens magasin eller nyhetsbrev och 5.650:-/person för övriga.

Priset inkluderar morgonkaffe och smörgås, förmiddagsfika, lunch, eftermiddagsfika och stort mingel med tilltugg och förfriskningar samt konferensmaterial och dokumentation. Alla priser är exklusive moms. Seminarieavgiften faktureras i efterhand, efter genomfört seminarium. Anmälan är fullt av- och ombokningsbar fram till en vecka före aktuellt seminarium. Därefter faktureras hela avgiften vid avbokning.

Mängdrabatt: Vid anmälan av fler än tre personer från samma företag (minst fyra) erhålls 20 procent rabatt på ordinarie seminarieavgift. Det innebär att priset då blir 3.720:-/person för prenumeranter respektive 4.520:-/person för övriga.

När du anmäler dig skickas ett bekräftelsemail till din e-post du angett inom några minuter. Se till så att den inte hamnar i spamskyddet.