Persontoppen

Vill vässa Castellum socialt

Efter turbulenta år i Regeringskansliet ska hon nu göra ett av branschens största och samtidigt mer anonyma bolag mer känt.

Anna-Karin Nyman

Ålder: 35 år.
Bor: Villa i Trångsund söder om Stockholm.
Familj: Sambo och tvåårig son.

Fritid:  Triathlon, skidor, cykling och löpning.

Nya bolaget

Castellum: Sveriges största noterade fastighetsbolag. Äger 688 kommersiella fastigheter från Sundsvall i norr till Köpenhamn i söder med ett sammanlagt värde om 87,5 miljarder kronor.

 

Någon brinnande passion för fastigheter har inte Castellums nya kommunikationsdirektör. Däremot går det politiska engagemanget som en röd tråd genom karriären. År 2004 fick hon det första varaktiga jobbet som kampanjstrateg åt Centerpartiet i Jönköping där hon kom att jobba nära en viss Annie Johansson. Efter några år landade hon på riksdagskansliet som sakkunnig, dit hon lockats av Annie som nu bytt efternamn till Lööf. Hon fortsatte som presschef för Eskil Erlandsson och Annie Lööf som då hunnit bli partiledare.

– Julen 2013 då Centern lade fram sitt idéprogram, som innehöll punkter som månggifte och fri invandring är den hittills mest hektiska perioden under mitt yrkesliv, minns Anna-Karin Nyman.

Efter regeringsskiftet gick hon vidare till stålbranschorganisationen Jernkontoret.
– Där insåg jag att det ofta finns viktiga berättelser dolda i företagens års- och hållbarhetsredovisningar som förtjänar att lyftas fram för att nå ut tillfler, ett arbete jag gärna vill fortsätta med på Castellum, säger hon.

Det som lockade henne med Castellum var att hon upplevde det som ett branschledande bolag med stor förändringsvilja.

Det är tre år sedan Castellum övergav sina lokala varumärken. Den processen är ännu inte avslutad utan Nyman menar att det finns mer att göra. Dels handlar det om att stärka varumärket generellt, dels om att bli bättre och tydligare gentemot kunderna. Det gäller inte minst digitalt där hon gärna ser att Castellum blir aktivare på sociala medier.

– Med mitt politiska utifrånperspektiv på fastighetsbranschen tycker jag att man som helhet inte varit de bästa på att ta tillvara möjligheterna att verka som lobbyister gentemot politiker och ta aktiv del i samhällsdebatten och påverka hur framtidens städer ska se ut. Det är något man gärna får bli bättre på, avslutar Anna-Karin Nyman.

Har ditt bolag gjort någon nyrekrytering som ni är stolta över och som branschen borde få kännedom om? Eller har du kanske själv börjat på ett nytt jobb?

Mejla gärna information till personnytt@fastighetsvarlden.se

Fler på nya jobb