Galleria vid Odenplan trots allt
I veckor hängde röda skynken från balkonger och fönster i Vasastan och 17 000 namnunderskrifter lämnades till politikerna mot Rodamcos planer på en galleria i flera plan under jord vid den nya stationen vid Odenplan. I januari gav politikerna upp och bygget stoppades. Nu kommer den politiska majoriteten i Stadshuset att ge en ny markanvisning till ett företag men denna gång för en betydligt mindre galleria och till huvuddelen ovan jord.


I fredags deklarerade Joakim Larsson (m), ordförande i exploateringsnämnden att den planerade underjordiska gallerian vid Odenplan stoppas.
Rodamcos planerade satsning på en underjordisk galleria vid Odenplan fick en ordentlig törn när den borgerliga regeringen uppgav att den vill skrota den planerade Citybanan under centrala Stockholm. Rodamco har sedan våren 2004 jobbat med en plan på en galleria vid nya station Odenplan som skulle bli en ny knutpunkt för pendeltågen och tunnelbanan. Skissen rymmer 13-14000 kvadratmeter butiker beräknas till en miljard kronor.
- Vi lever i en värld där förutsättningarna förändras men planen lever ännu, säger Lars Johansson (bilden), VD Rodamco.
Stockholms nya stadsbibliotek lockar mängder av arkitekter. Stadsbyggnadsarkitekt Ingela Lind räknar med att det kommer att dyka upp minst 500 förslag på hur det utbyggda biblioteket ska utformas. I december ska en jury välja ut fem förslag för vidare granskning. Internationellt välkända arkitekter har redan hört av sig om att rita ett nytt bibliotek intill Gunnar Asplunds skapelse från 1928.

















