Seminarier

sep27

Köpcentrum & Butiker 2018

Grand Hôtel, Stockholm

Framtiden är här – nytt landskap för handeln

Den 27 september på Grand Hôtel i Stockholm samlar Fastighetsvärlden den främsta expertisen inom fysisk handel, e-commerce och fastigheter.

Temat i år är det nya landskapet för handel som växer fram: näthandelns snabba tillväxt och vägarna för fysisk handel att överleva och utvecklas.

Under dagen släpps HUI:s rykande färska siffror om köpcentrumens och handelns utveckling exklusivt på seminariet!

På scen finns också entreprenören och bloggerskan Isabella Löwengrip som är en av landets e-handelspionjärer och Pär Svärdson, VD för snabbväxande och hyllade nätapoteket Apotea. Vi får också höra Ikeas Sverigechef Håkan Svedman berätta om inredningsjättens e-handelsstrategi!

Dessutom får vi det senaste om investeringsläget för handelsfastigheter med Daniel Anderbring, analyschef Cushman & Wakefield.

Seminariet har varit fullsatt 12 år i följd – Säkra Din plats nu!

Anmäl dig nu!

Fullsatt 12 år i följd – Säkra Din plats nu!
Gör Din anmälan i formuläret nedan här på sajten eller mejla seminarier@fastighetsvarlden.se.

Några av dagens talare:
Håkan Svedman, VD Ikea Sverige
Pär Svärdson, VD Apotea (och Årets Företagare 2017)
Isabella Löwengrip, författare och entreprenör
Jonas Arnberg, VD HUI Research
Camilla Wernlund, direktör New Business KappAhl
Lena Boberg, VD ICA Fastigheter
Mats Hederos, VD AMF Fastigheter
Patrik Hedelin, Partner eEquity
Henrik Andréasson, tillträdande VD NK
Johan Augustsson, Sverigechef Lidl
Fredrik Söderberg, VD ÖoB och Runsvengruppen
Daniel Anderbring, analyschef Cushman & Wakefield
Linus Ericsson, chef Debt & Financial Advisory JLL
Lennart Wallander, VD Food & Friends
Cathrine Danin, makroanalytiker Swedbank
Louise Wintzell, JLL dagens sidekick
Ellinor Persson, journalist och dagens moderator

Isabella Löwengrip, bloggare, författare och entreprenör
Pär Svärdson, VD Apotea (och Årets Företagare 2017)
Lena Boberg, VD ICA Fastigheter
Jonas Arnberg, VD HUI Research
Daniel Anderbring, Head of Research Cushman & Wakefield

Samarbetspartners

Visa faktaruta

08.30 Registrering, kaffe och smörgås

09.00 Inledning
Ellinor Persson, journalist och dagens moderator (känd från bl a SVT)
Louise Wintzell, Retail Tenant Represenation JLL och dagens sidekick

09.10 E-handel, Amazon och handelns framtid
Digitalisering och e-handel ritar om detaljhandelskartan och på bara några år har tillväxten i handeln flyttats från butiksledet till nätet. Världens högst värderade företag, Amazon, spås göra sitt intåg i Sverige under slutet av 2018. ICAs samarbete med brittiska Ocado visar att livsmedelshandeln nu tar klivet ut på nätet på allvar. Hur är läget i detaljhandeln och hur kommer strukturomvandlingen att se ut?
Jonas Arnberg, VD HUI Research

09.25 Rykande färska siffror: Så utvecklas köpcentrum och handelsområden
Försäljningen i köpcentrum och handelsområden har visat god tillväxt under många år. Under första halvåret förra året inträffade en dramatisk förändring – e-handeln stod för nästan all tillväxt.
Nu presenteras de rykande färska siffrorna för helåret 2017 – hur ser facit ut, tog näthandeln över tillväxten? Vilka klättrar på listan över de största handelsplatserna och hur ser etableringsintresset ut med växande e-handel? HUI presenterar statistik, topplistor och slutsatser från den senaste kartläggningen av köpcentrumbranschen.
Sophie Nilsonne, analytiker HUI Research
Tobias Rönnberg, konsult HUI Research

09.50 Heta stolen: Ikea storsatsar – upp till halva försäljningen online
Ikea har lanserat en ny offensiv strategi för sin försäljning på nätet. Prognosen är att 20 till 50 procent av försäljningen skall ske online inom fem år. Varuhusen skall mer fungera som inspirationskällor och kanske kompletteras med centralt belägna ”showrooms”. Vad innebär det här för Ikeas framtida tillväxt och hur påverkas varuhusetableringar, dragplåstren i otaliga handelsområden?
Håkan Svedman, VD Ikea Sverige

10.15 Kaffe

10.45 Investeringsläget: Trender och affärer kring handelsfastigheter
Hur utvecklas transaktionsmarknaden för köpcentrum och handelsfastigheter och vad kan vi vänta av de kommande åren? Vilka är de viktigaste trenderna, vilka köpare är mest aktiva och vart går hyror och priser? Vilka objekt och städer är hetast? Vad kan vi lära oss av de internationella erfarenheterna
Daniel Anderbring, Head of Research Cushman & Wakefield

11.15 Fastighetsjättarna om butiksdöden och vägen framåt
Butiksdöden drar över världen och skördar offer bland såväl små aktörer som stora kedjor och varumärken. Hur allvarligt är läget och är verkligen den fysiska butiken dödsdömd? Hur ser fastighetsinvesterare på framtiden för fysisk handel, på vilka sätt kan den utvecklas för att klara kampen med e-handeln? Vilka satsningar kan skickliga fastighetsägare göra för att driva utvecklingen?
Lena Boberg, VD Ica Fastigheter
Mats Hederos, VD AMF Fastigheter

11.35 Isabella Löwengrip om shopping, trender och affärer
Isabella Löwengrip är Sveriges kanske största ”influencer” med mer än en miljon besökare i veckan på sin blogg. Hon driver också en företagsgrupp med inriktning på e-handel, internettjänster och skönhetsprodukter. Vilka trender ser Sveriges mäktigaste kvinna inom näringslivet (VA 2018) inom detaljhandel och internettjänster? Vilka aktörer är ohjälpligt efter och hur påverkas fastighetsägarna?
Isabella Löwengrip, bloggare, författare och entreprenör

12.00 Lunch

13.15 – 14.30 Välj mellan två temaspår:

Temaspår A: Arkitektur och projekt

Temaspår B: Nya hyresgäster och nya koncept

Se detaljerade program längre ned.

14.30 Kaffe

15.00 Tuffare tider för handeln – hur påverkas finansieringen?
Den begynnande butiksdöden ger stora rubriker och börsnoterade fastighetsbolag med mycket handel har straffats på börsen. Hur ser bankerna på riskerna kring att finansiera investeringar och projekt inom handel? Vrids kreditkranen åt, får handelsinvesteringar tuffare villkor eller är det ”business as usual”? Vilka satsningar kommer fortsatt att vara intressanta?
Einar Erici, director Debt & Risk Solutions Nordea
Linus Ericsson, chef Debt & Financial Advisory JLL

15.25 Framgångsrecepten: Så lyckas du på nätet
Apotea har för fjärde året i följd röstats fram som Årets nätbutik och VD Pär Svärdson har utsetts av DI till Årets företagare. Hur gör man för att få god kundkontakt på nätet och ge en bra kundupplevelse? Kort sagt, hur blir man bäst på e-handel och vad betyder det för lönsamheten?
Pär Svärdson, VD Apotea (och Årets Företagare 2017)

15.55 Expertpanelen: Hur mycket och hur snabbt förändras handel och butiker?
En kunnig och erfaren panel sammanfattar intrycken från dagen och den stora strukturomvandlingen som väntar handeln. Vilka är recepten för att inte halka efter? Kan förändringar inom handel och fastigheter gå för snabbt och utan eftertanke? Hör vår expertpanel sia om trender, förändringar och investeringsmöjligheter.
Cathrine Danin, makroanalytiker Swedbank
Håkan Pehrsson, VD The Retail HQ
Amanda Welander, chefsanalytiker CBRE
Camilla Wernlund, direktör New Business KappAhl

16.15 Fastighetsvärlden bjuder in till branschmingel och eftersnack

 

13.15-14.30 Temaspår A: Arkitektur och projekt

13.15 Arkitektur och design bästa receptet mot butiksdöden
Butiksdöden är inte främst resultatet av konkurrens från e-handeln utan beror på dålig lokalisering, arkitektur och övrig utformning. Det hävdar USA-bördige arkitekten John R. Johansson som bland annat arbetar med stadsutvecklingsprojektet Mölndals galleria. Hur gör man ett köpcentrum till en offentlig mötesplats och räcker det för att mota e-handelsjättar som Amazon?
John R. Johanson, VD Rstudio för Architecture

13.40 The Lobby: Framtidens galleria?
Framtidens galleria och svaret på konkurrensen från e-handeln. Ja, så beskriver fastighetsägaren AMF ”The Lobby” som nyligen öppnat på Regeringsgatan i Stockholm.  Tanken är ett ständigt föränderligt utbud av handlare och varumärken med mycket korta kontrakt och handelsytor på två till 60 kvadratmeter. Hur resonerade BAS som utvecklade konceptet tillsammans med AMF?
Monika Varvne Uebel, VD BAS

14.05 NK:s största satsning: ”Ett varuhus i världsklass”
NK möter de nya tiderna med sin största satsning i historien. Under tre år skall hälften av det stora varuhuset omvandlas och nya ytor tillföras när kontor och parkeringsplatser ta i anspråk. Ambitionen är att bli i absolut världsklass genom satsningar på mode, service och digitalt. Hur har Hufvudstaden tänkt när det gäller utformning och utbud och hur stora är förhoppningarna?
Henrik Andréasson, tillträdande VD NK

14.30 Kaffe

 

13.15-14.30 Temaspår B: Nya hyresgäster och nya koncept

13.15 De nya hyresgästerna: Bilar, mat och nätbutiker
E-handeln är inte enbart ett hot mot traditionella butiker och fastighetsbranschen. En stark trend är också att e-handlare söker sig till fysiska lägen och hyr vanliga butikslokaler. Den viktiga bilbranschen utvecklar också nya butikskoncept. Restauranger växer som svampar ur jorden och tar över gamla A-lägen för butiker och används för att öka attraktionen hos handeln. Vilka är de nya koncepten som tar ytor och vilka krav ställer de på fastighetsägarna?
Lennart Wallander, VD Food & Friends
Patrik Hedelin, VD, Partner eEquity

13.40 De nya hyresgästerna: Kedjorna som räddar cityhandeln
När exklusiva modekedjor och andra citybutiker slår igen portarna söker sig en ny grupp hyresgäster till de centrala affärslägena – lågpriskedjorna. Vad är tanken bakom och vad säger att de här koncepten ska fungera i centrum? Vilka är erfarenheterna hittills och hur omfattande kan de här cityetableringarna bli?
Johan Augustsson, Sverigechef Lidl
Carsten Hansen, delägare Normal
Fredrik Söderberg, VD ÖoB och Runsvengruppen

14.05 Robotar ska ge ICA ledningen i näthandeln
ICA miljardsatsar på den kanske kraftfullaste e-handelsplattformen som finns idag – brittiska Ocados automatiserade robotlösning för e-handel. Robotarna sköter lagerhanteringen nästan helt utan mänsklig kontakt och effektiviserar logistikkedjor och handel påtagligt. Bland annat ger det kunderna unika möjligheter till ”lösplock” från ICAs utbud. Varför är detta den bästa lösningen, vilken inverkan har det på lokalanvändningen och hur påverkas ICA-handlarnas affärsmodell?
Talare meddelas inom kort

14.30 Kaffe

 

Säkra Din plats nu – Gör Din anmälan längre ned!

OBS! Programmet är preliminärt och uppdateras efterhand.










Val av temaspår:


Jag anmäler även följande personer från samma företag:


Seminarieavgiften är 4.850:-/person för prenumeranter på Fastighetsvärldens magasin eller nyhetsbrev och 5.850:-/person för övriga.

Priset inkluderar morgonkaffe och smörgås, förmiddagsfika, lunch, eftermiddagsfika och stort mingel med tilltugg och förfriskningar samt konferensmaterial och dokumentation. Alla priser är exklusive moms. Seminarieavgiften faktureras i efterhand, efter genomfört seminarium. Anmälan är fullt av- och ombokningsbar fram till en vecka före aktuellt seminarium. Därefter faktureras hela avgiften vid avbokning.

Mängdrabatt: Vid anmälan av fler än tre personer från samma företag (minst fyra) erhålls 20 procent rabatt på ordinarie seminarieavgift. Det innebär att priset då blir 3.880:-/person för prenumeranter respektive 4.680:-/person för övriga.

När du anmäler dig skickas ett bekräftelsemail till din e-post du angett inom några minuter. Se till så att den inte hamnar i spamskyddet.