Detta seminarium har redan ägt rum.
Köpcentrum & Butiker 2015 – Med NCSC Sweden Awards
Innovationer och trender som utvecklar handeln
Torsdag 22 oktober 2015, Grand Hôtel, Stockholm
Spännande innovationer och trender är på väg att förändra handeln och kraven på butikslokalerna. Ny teknik, nya sätt att tänka och nya vägar att nå och påverka konsumenterna driver utvecklingen. Den 22 oktober samlar vi några av de främsta experterna och profilerna för att ta tempen på läget och få en försmak av hur butiker, mat och upplevelser kommer att se ut i framtidens handel. På scenen finns bl a talare från Spotify, Klarna, O’Learys och Max. Välkommen till årets viktigaste dag där handlare och fastighetsägare möts!
Seminariet har varit fullsatt nio år i följd – säkra Din plats nu!
Välj mellan två fördjupningsspår under dagen:
- Innovationer och trender i lokaler och lägen
- Innovationer och trender i handel och mat
Några av höjdpunkterna i programmet:
- Framtidens väg till konsumenterna – lyssna till Klarnas Nordenchef
- Så kan musik förändra konsumenternas beteende – Spotify spanar om framtiden
- Rekordinvasion av internationella varumärken
- Världsekonomin och konsumtionen – vart är vi på väg?
- Vägen till framgångsrik expansion och integration av mat, handel och upplevelser
- Handelslägena som vinner kampen om kunderna i framtiden
- Etablerar-panelen: Här vill handlarna växa mest
- Trendspaning: Hur påverkar hållbarhet och delningsekonomin konsumenterna?
- Social shopping och gröna butiker – samvetsfråga eller het, lönsam trend?
Bland talarna finns bl a: Anna Borg, Nordenchef Klarna, Wilhelm Vintilescu, VD O’Learys Trademark, Ola Sars, VD och grundare Soundtrack Your Brand – Spotify Business, Patrik Engman, etableringschef Max, Sofia Ulver, doktor och forskare vid Ekonomihögskolan i Lund, Josefin Lundmark, varumärkesdirektör ICA, Fredrik Kolterjahn, analyschef JLL, Emma Hernell, seniorkonsult och retailspecialist United Minds, Wilner Anderson, VD Agora, Karin Söderlind, VD och grundare House of Dagmar, Nils Styf, investeringschef Citycon, Therese Rattik, VD Areim, Lennart Sten, VD Svenska Handelsfastigheter, Mattias Celinder, affärsområdeschef Handel Atrium Ljungberg, Johannes Andvaller, VD Urban Deli, Jonas Arnberg, chefsekonom Svensk Handel, Thomas Persson, partner Cushman & Wakefield, Maria Landeborn, sparekonom Skandia, Helena Haraldsson, makroanalytiker Carnegie, Cato Helmersen, etablerings- och utvecklingschef Kitch’n, Lisen Pettersson, etableringschef Teknikmagasinet, Peter Jansen, nordisk etableringschef Rusta, Joakim Klingsell, Operations Director och ansvarig för Business Development SSP, Karin Bildsten, projektledare Axfood, Johannes Cullberg, VD Paradiset (Nordens största ekologiska butik), Jenny Tengvall, VD Scenter, Kristoffer Lindgren, VD Zenton, m fl.
Dagen leds av den populära moderatorn Ellinor Persson, tidigare bl a programledare på SVT. Till sin hjälp har hon som sidekick branschexperten Martin Lindgren, Head of Retail Agency på JLL.
Köpcentrum & Butiker 2015 med NCSC Sweden Awards är årets största och viktigaste mötesplats för aktörer inom handel och fastigheter. Dagen vänder sig till handelskedjor, butiksägare, konsulter, fastighetsägare, region- och stadsutvecklare, investerare, arkitekter, jurister m fl. Efter seminariet följer en Galakväll med underhållning och utdelning av NCSC Sweden Awards (se mer information nedan).
Ett stort branschmingel tar vid när seminariet är slut och erbjuder goda möjligheter för eftersnack och att knyta kontakter. Avsätt gärna lite tid för detta och för att njuta av tilltugg och förfriskningar. Missa inte!
För aktuellt program klicka på “Program” ovan. Programmet är preliminärt och uppdateras efterhand. Under dagen finns möjlighet att välja mellan två olika fördjupningsspår.
Galakväll med utdelning av NCSC Sweden Awards
Kvällen inleds med en drink följt av matig middagsbuffé och mingel. Därefter blir det prisutdelning då vinnarna av bland annat Bästa Svenska Köpcentrum 2015 utses följt av branschfest med musik, dans och bar på temat 80-tal – årtiondet då NCSC grundades.
Kvällens underhållande konferencier är skådespelaren och sångerskan Mi Ridell.
I NCSC Sweden Awards utses:
- Bästa Svenska köpcentrum
- Bästa Svenska hyresgästkoncept
- Bästa Svenska hyresvärd
- Bästa Svenska konsult
- Bästa Svenska centrumledare
OBS! För att delta i Galakvällen krävs föranmälan. Vi erbjuder ett förmånligt paketpris om du deltar på både seminarium och Galakväll – se priser nedan.
Pris seminarium: 4.450:-/person för prenumeranter på Fastighetsvärldens magasin eller nyhetsbrev och medlemmar i NCSC, 5.450:-/person för övriga.
Pris seminarium samt Galakväll: 6.095:-/person för prenumeranter på Fastighetsvärldens magasin eller nyhetsbrev och medlemmar i NCSC, 7.495:-/person för övriga.
Pris enbart Galakväll: 1950:- per person för prenumeranter på Fastighetsvärldens magasin eller nyhetsbrev och medlemmar i NCSC, 2650:- per persson för övriga.
Priset inkluderar morgonkaffe och smörgås, förmiddagsfika, lunch, eftermiddagsfika och stort mingel med tilltugg och förfriskningar samt konferensmaterial och dokumentation. Alla priser är exklusive moms. Deltagaravgiften faktureras i efterhand, efter genomfört seminarium. Anmälan är fullt av- och ombokningsbar fram till den 1 oktober 2015. Därefter faktureras hela avgiften vid avbokning.
Mängdrabatt: Vid anmälan av fler än tre personer från samma företag (dvs fyra eller fler) erhålls 20 procent rabatt på seminarieavgiften (för Galakvällen utgår ingen mängdrabatt).
Förmånligt biljettpaket: Vill ni gå många från samma företag så har vi ett biljettpaket till ett förmånligt pris: (beställ genom att mejla kundtjanst@fastighetsvarlden.se)
Stora biljettpaketet – 10 platser. Enbart seminarium: 32.900:- (värde 44.500:-) Seminarium + Galakväll: 49.350:- (värde 60.950:-)
Stort intresse! Köpcentrum & Butiker har varit fullsatt nio år i följd så säkra Din plats redan nu. Anmäl Dig direkt till seminariet genom att klicka på “Anmälan” här ovan eller mejla kundtjanst@fastighetsvarlden.se. Du kan också ringa på 08-631 90 26.
Kontakt kring program och arrangemang: Peter Gimbe, 070-543 88 38, peter.gimbe@fastighetsvarlden.se.
Utställare och partner – vill ditt företag eller organisation synas på årets viktigaste mötesplats för handlare och fastighetsägare så kontakta Anki Lissåker, 070-753 76 82, anki.lissaker@fastighetsvarlden.se. Vi har plats för ett tiotal utställare, så vänta inte för länge!
Köpcentrum & Butiker 2015 – Torsdagen den 22 oktober 2015, Grand Hôtel, Stockholm
OBS! Programmet är uppdaterat och innehåller några ändringar av programpunkter, tider och talare. Vi ber om överseende för de förändringar som har skett.
08.30
Registrering, kaffe och smörgås
09.00
Inledning
Ellinor Persson, journalist och dagens moderator (känd från bl a SVT)
Martin Lindgren, Head of Retail Agency på JLL och dagens sidekick
09.10
Så kan musik förändra konsumenternas beteende
Följ med på en resa i sinnenas värld – hur kan musik fylla köpcentrum och butiker och påverka konsumenternas köpbeteende? Vilka nya tekniska lösningar och inspirerande exempel finns som kan visa vägen?
Ola Sars, VD och grundare Soundtrack Your Brand – Spotify Business
9.40
Framtidens väg till konsumenterna
Smidiga och välfungerande betalningar är en nyckelfaktor för framgångsrik handel och nöjda kunder. För näthandelns tillväxt är betydelsen ännu större och svenska Klarna är ett av de företag som arbetar med lösningar för att koppla ihop handeln och konsumenterna. Hur ser möjligheterna ut för handeln att växa ytterligare och stärka kundrelationerna genom nya, smarta lösningar framöver?
Anna Borg, Nordenchef Klarna
10.15
Kaffe
10.45
Rekordinvasion av internationella varumärken
Sverige lyckas just nu locka till sig fler nya, internationella varumärken än på mycket länge. Vad är det som gör att kedjorna väljer att etablera sig här och vilka ytterligare satsningar är att vänta? Vilka lägen lockar mest och hur ska fastighetsägare göra för att attrahera nya varumärken?
Fredrik Kolterjahn, analyschef JLL
11.15
Fastighetstrender: Handel och hus i nya händer
Det händer mycket på marknaden för butiker och handelsfastigheter nu, såväl i Sverige som internationellt. Struktur och ägande förändras och nya aktörer dyker upp. Vart är segmentet på väg, vilka är de nya ägarna och hur utvecklas priser och affärer?
Thomas Persson, partner Cushman & Wakefield
11.40
Världsekonomin och konsumtionen – vart är vi på väg?
Vad är det egentligen som händer i världsekonomin med finanskris, rekordlåga räntor, obefintlig inflation, ras för råvarupriserna etc? Vad innebär det för konsumtionen och hur bör svenska handlare se på framtiden?
Jonas Arnberg, chefsekonom Svensk Handel
Helena Haraldsson, makroanalytiker Carnegie
Maria Landeborn, sparekonom Skandia
12.00
Lunch följt av kaffe och mingel
13.15 – 15.00 Välj mellan två temaspår: A eller B
Temaspår A: Innovationer och trender i lokaler och lägen
Temaspår B: Innovationer och trender i handel och mat/upplevelser
Se detaljerade program längre ned.
15.00
Kaffe
15.30
Trendspaning: Hur påverkar hållbarhet och delningsekonomin konsumenterna?
Vilka är de viktigaste förändringarna och trenderna kring konsumenternas beteende nu och framöver? Hur påverkar det politiska landskapet i världen och det ökade fokuset på hållbarhet människors konsumtionsmönster? Och vad innebär trenden mot ökad immaterialism, där intresset går från att äga saker till att få del av en upplevelse eller kunna utnyttja en tjänst?
Sofia Ulver, doktor och forskare vid Ekonomihögskolan i Lund
16.10
På väg mot framtidens hamburgerrestauranger
Max växer snabbt och planerar nu för ytterligare expansion med många nya enheter – såväl i Sverige som övriga Norden och internationellt. Hör hur de tänker kring expansion och vilka lägen som kommer att vara mest intressanta framöver och om samarbetet med Wingårdhs som ska ge ett helt nytt koncept och branschens bästa design.
Patrik Engman, etableringschef Max
16.40
Expertpanelen: Vad krävs för lyckade handelssatsningar i framtiden?
Vilka är de viktigaste trenderna och den mest spännande tekniken att hålla reda på för handlare som vill expandera och fastighetsaktörer som investerar i handel? Vilka är de främsta hoten mot konsumtionen och vad talar för att handeln kommer att utvecklas starkt framöver? Hör hur några av landets främsta aktörer inom handel, köpcentrum och fastigheter ser på läget.
Wilner Anderson, VD Agora
Mattias Celinder, affärsområdeschef Handel Atrium Ljungberg
Therese Rattik, VD Areim
Lennart Sten, VD Svenska Handelsfastigheter
17.00
Fastighetsvärlden och NCSC bjuder in till stort branschmingel och eftersnack
18.00 – ca 01.00
Galakväll med utdelning av NCSC Sweden Awards
En festlig helkväll som inleds med en drink följt av matig middagsbuffé och mingel. Därefter blir det prisutdelning då vinnarna av bland annat Bästa Svenska Köpcentrum 2015 utses följt av branschfest med musik, dans och bar på temat 80-tal – årtiondet då NCSC grundades.
Kvällens underhållande konferencier är skådespelaren och sångerskan Mi Ridell.
Under kvällen presenteras vinnarna av:
- Bästa Svenska Köpcentrum
- Bästa Svenska Hyresgästkoncept
- Bästa Svenska Hyresvärd
- Bästa Svenska Konsult
- Bästa Svenska Centrumledare
OBS! För att delta i Galakvällen krävs föranmälan. Vi erbjuder ett förmånligt paketpris om du deltar på både seminarium och Galakväll.
13.15 – 15.00 Temaspår A: Innovationer och trender i lokaler och lägen
Moderator: Martin Lindgren.
13.15
Kundinsikt som vägledning för framtidens butiker och lägen
ICA satsar nu stort på att skaffa sig djupare insikt kring sina kunders behov och beteenden och utifrån detta en tydlig bild av hur marknadens olika segment ser ut. Tillsammans med att känna av ledande trender ger detta viktig vägledning i vilka erbjudanden som ska ges till kunderna – men också vilka konsekvenser det ger för butikernas profiler och handelslägen i framtiden.
Josefin Lundmark, varumärkesdirektör ICA
13.45
Ljud, ljus och dofter som lockar till köp
Hur kan man arbeta aktivt med design av ljus, ljud och dofter i butikslokaler och köpcentrum för att nå och påverka kunderna? Vart är utvecklingen på väg och vad krävs av lokaler och fastighetsägare för att lyckas?
Kristoffer Lindgren, VD Zenton
Jenny Tengvall, VD Scenter
14.05
Bensträckare
14.15
Handelslägena som vinner kampen om kunderna i framtiden
Hur påverkar e-handel, digitalisering och förändrade levnadsmönster var kunderna vill göra sina inköp i framtiden? Vilka typer av handel och vilka lägen kan bli vinnare och vad krävs av fastighetsägare och handlare för att lyckas?
Emma Hernell, seniorkonsult United Minds
Nils Styf, investeringschef Citycon
14.40
Etablerar-panelen: Här vill handlarna växa mest
Möt etablerare från några av Sveriges mest snabbväxande handelsföretag och hör hur de tänker kring orterna, områdena och lägena där de ser bäst möjligheter att växa. Vad krävs av kommuner och fastighetsägare för att en etablering ska bli attraktiv?
Cato Helmersen, etablerings- och utvecklingschef Kitch’n
Peter Jansen, nordisk etableringschef Rusta
Lisen Pettersson, etableringschef Teknikmagasinet
13.15 – 15.00 Temaspår B: Innovationer och trender i handel och mat/upplevelser
Moderator: Ellinor Persson.
13.15
Vägen till framgångsrik expansion och integration mellan mat, handel och upplevelser
Med fler än 100 restauranger i tio länder och nya koncept där mat och upplevelser kombineras på innovativa sätt har O’Learys blivit en framgångsrik snabbväxare och en viktig hyresgäst i många handelsanläggningar. Vad ligger bakom framgångarna och hur ser framtiden ut vad gäller att utveckla konceptet ytterligare?
Wilhelm Vintilescu, VD O’learys Trademark
13.45
Från food court till fine dining till…?
Mat och dryck har blivit allt en allt viktigare ingrediens i framgångsrika handelskoncept och just nu sker en etablering av flera nya kedjor i landet och också en trend mot högre kvalitet i utbudet. Gränserna mellan butiker och restauranger suddas samtidigt ut allt mer. Vilka väntas bli de viktigaste trenderna framöver och hur kommer relationen mellan mat och handel att utvecklas i framtiden?
Joakim Klingsell, Operations Director och ansvarig för Business Development SSP
Johannes Andvaller, VD Urban Deli
14.05
Bensträckare
14.15
Konsten att bygga ett personligt varumärke som når ut
Starka, personliga varumärken börjar nu växa sig starka inom handel och mat i Sverige. Vad krävs av varumärket för att det ska bli attraktivt gentemot konsumenter? Hur gör man för att lyckas ta sina idéer och sin passion vidare ut till egna butiker och återförsäljare? Vilka fallgropar finns?
Karin Söderlind, VD och grundare House of Dagmar
14.40
Social shopping och gröna butiker – samvetsfråga eller trend som lönar sig?
Nu börjar olika koncept för återvinning och återbruk av produkter växa fram och även helt nya butiker som satsar på enbart ekologiska varor eller på socialt utsatta målgrupper. Hur stark är den här trenden, vilka är fallgroparna och hur ser möjligheterna ut för handlare och fastighetsägare?
Karin Bildsten, projektledare Axfood
Johannes Cullberg, VD Paradiset (Nordens största ekologiska butik)
Anmäl Dig direkt genom att klicka på “Anmälan”-knappen ovanför programmet eller mejla kundtjanst@fastighetsvarlden.se. Du kan också ringa på 08-631 90 26.