xNomad lanserar nytt – ser ny era

Det svenska prop-tech bolaget xNomad är Nordens ledande förmedlare av pop-up butiker och har sedan sin start 2019, samarbetat med en rad varumärken för att skapa över 300 pop-up butiker i ett flertal internationella marknader. Under hösten 2022 har man lanserat en ny varumärkesidentitet som man utvecklat med designbyrån Identity Works.

En investering som enligt vd Jonathan Haralambakis markerar startpunkten för den svenska startupens internationella expansion och en ny era inom detaljhandeln.

xNomad erbjuder en data-driven plattform som underlättar processen för kortidsuthyrning av butikslokaler genom en helhetslösning för pop-up aktiveringar. Affärsidéen är sprungen ur de utmaningar som man ser inom den Svenska fastighetsbranschen idag. Med allt fler butikslokaler som ekar tomma, och längre tid emellan kontrakteringar. Där man parallellt, i detaljhandelsled ser att allt fler aktörer väljer att digitalisera sina affärsmodeller och sätter sin tilltro till e-handeln.

“En utveckling som leder till en utarmad och mindre levande stadsbild”, enligt Haralambakis.

Med xNomads helhetslösning ges företag möjlighet att på sina egna villkor disponera över sin omnikanal strategi. Där man genom ett fåtal knapptryck får tillgång till hundratals butikslokaler inom ett flertal marknader och genom xNomads plattform kan gå från idé till körklar pop-up butik – där xNomads bistår med allt från koncept till inredning.

Genom nylanseringen av xNomads varumärke har tanken varit att lägga grunden för en tydlig varumärkesidentitet – för att bygga varumärkeskännedom och igenkänning i sin expansion. Med ett Skandinaviskt formspråk och uppseendeväckande färgval, vill man utmana den traditionella praxis som fastighetsbranschen ofta förknippas med. För att istället vara en nytänkare och erbjuda användare en tjänst utöver det vanliga.

I och med nylanseringen av varumärket har xNomad investerat i effektiviseringen av sin plattform. Där man förbättrat UX-upplevelsen och skapat mer effektiva flöden för en mer användarvänlig tjänst.

Med xNomads internationella expansion till marknader som Tyskland och Paris, tar man nu siktet på USA. Där den nya varumärkesidentiteten är tänkt att fungera som ett vertyg för att väcka intresse och för att kunna slå sig in som en Svensk aktör inom en helt ny marknad.

“Visionen är att xNomad ska bli det givna valet för företag i hur de väljer att internationalisera sin verksamhet. Där man genom att nyttja sig av xNomads tjänst kan sudda ut nationella gränser och göra processen lika simpel att sätta upp en pop-up butik i en internationell marknad, som att göra det i sin hemstad “ enligt Haralambakis.

Fler Nyheter från förstasidan

Catena tar in 1,6 miljarder via nyemission

Möjliggör fortsatt genomförande av bolagets projekt men skapar även möjlighet att utnyttja förvärvsmöjligheter som kan dyka upp.

Storaffär i CBD pausad

Stor nybyggd fastighet med ett av världens mest kända varumärken som hyresgäst. FV berättar det senaste.

FV avslöjar: Så högt blev rekordpriset vid Stureplan

Läs även om andra affärer med rekordhöga kvadratmeterpriser.

”De redan höga riskerna har ökat ytterligare”

Finansinspektionen i ny rapport. I ett speciellt stresstest av fastighetsbolagen framgår att refinansieringsrisken är förhöjd.

Grönt ljus för SBB:s stora detaljplan

Mark- och miljööverdomstolen meddelar beslut.

Topptrio skapar nytt rådgivningsbolag

Läs om personerna som finns med bakom.

Logistea når 4,6 miljarder

Genomför ett förvärv för nästan 300 miljoner kronor.

Stureplansaffär klar – känd duo slår till igen

Det kan röra sig om en ny rekordaffär prismässigt, enligt FV:s kännedom.

Nära sälja på Vasagatan

Fastigheten inköptes för så lite som 8 miljoner kronor 1984.

Topplista

Klart: Ny Mäktigaste

Tronskifte i toppen. Hela omröstningen 50 Mäktigaste 2022 nu redovisad.

Pangea: Mörka utsikter för fastighetssektorn

”I pågående transaktioner ser vi att de flesta köpare har sänkt sina bud med 10-20 procent, men värderingarna har ännu inte justerats”.

Saftigt minus – men M2 fick utrymme att amortera

Betydande förlust på avyttringen av aktier i Castellum.

Bilder: Så kan AL bygga ut Söderhallarna

Så kan Medborgarplatsen utvecklas framöver.

Fabege på knock med The Mauler

Hyr ut 2.400 kvm för större satsning.

Tillbaka till förstasidan