Konkurrensen i kaffesegmentet hårdnar. Amerikanska Starbucks har etablerat sig och Dunkin’ Donuts är på väg in. Nu svarar svenska Wayne’s Coffe med en kraftfull etableringsplan, cirka 50 nya enheter ska etableras de kommande fem åren. I dag har kedjan 97 enheter i Sverige så det handlar om en ökning på över 50 procent.
– Vi är landstäckande men behöver bli starkare på vissa orter. I Växjö finns vi inte alls och i Göteborg med bara två kaféer, säger Mats Hörnell, Sverigechef på Wayne´s Coffe.
Det är främst i tillväxtområden som kedjan vill etablera sig, och man är ”flexibla” i vilka slags lokaler man letar efter.
– Våra kaféer varierar i storlek från 27 kvm till 450 kvm och vi finns i gatulägen, gallerior och på knutpunkter som Arlanda. Gatulägena ger bäst omsättning för oss men det är också dem som det är hårdast konkurrens om.
Om jätten Starbucks intåg säger Hörnell att av Sveriges cirka 2 800 kaféer är bara runt 350 knutna till kedjor. Det är från de fristående fiken som utgör den största konkurrensen.
– Konkurrensen är stentuff och vi och Espresso House är redan landstäckande. Jag önskar Starbucks lycka till.
Fem kedjor i Sverige i Sverige (statistik från FV:s sammanställning i hösten 2013, exklusive uppdaterad Starbucks):
- Robert’s Coffee: 9 enheter. Den första öppnade 1992 i Söderhallarna i Stockholm.
- Coffeehouse by George: 26 enheter. Den första öppnade 1997 i Passagen, Stockholm.
- Wayne’s Coffee: 97 enheter (varav 19 i Stockholms innerstad). Den första öppnade 1994, i Stockholm.
- Espresso House: 134 enheter (varav 31 i Stockholms innerstad). Den första öppnade 1996, i Lund.
- Starbucks: 6 enheter (3 på Arlanda och tre på tågstationer). Den första öppnade våren 2012. Under december 2014 öppnar en enhet vid Stureplan och en på Södermalm. Kedjan har även skrivit kontrakt med Ica och för Mall of Scandinavia.
Fastighetsvärlden Idag 2014-11-27