Klövern vinner och får ta klivet högst upp när FV delar ut sitt årliga pris. Andra får stå bredvid och med avundsjuka blickar se på. Illustration: Gabriella Agnér.

Klövern tar hem Hugin & Munin 2017

Fastighetsvärlden delar ut priset för för bästa informationsgivning, Hugin & Munin-priset, för 20:e gången. Det är tronskift på toppen och Klövern kliver högst upp på prispallen.

– Det är fantastiskt kul, säger Lars Norrby, IR/kommunikationsansvarig till FV och berättar att arbetet med årsredovisningen för 2017 redan påbörjats.

32 granskade bolag, totalt poäng

  1. Klövern 81 p
  2. Atrium Ljungberg 80 p
  3. Castellum 75 p
  4. Akademiska Hus 74 p
  5. Kungsleden 74 p
  6. Fabege 72 p
  7. Wallenstam 71 p
  8. Vasakronan 69 p
  9. Diös 69 p
  10. Hufvudstaden 66 p
  11. Wihlborgs 64 p
  12. Catena 63 p
  13. Hemsö 62 p
  14. Sagax 62 p
  15. NP3 61 p
  16. Corem 60 p
  17. Carnegie & Co 60 p
  18. Fastpartner 60 p
  19. Jernhusen 58 p
  20. Amasten 57 p
  21. Stendörren 55 p
  22. Balder 54 p
  23. Hemfosa 54 p
  24. Platzer 54 p
  25. Heba 53 p
  26. Victoria Park 52 p
  27. Willhem 48 p
  28. Akelius 46 p
  29. Rikshem 42 p
  30. Skandia Fastigheter 37 p
  31. Stena Fastigheter 30 p
  32. AMF Fastigheter 30 p­­

Pallplatser i de tio kategorierna (guld)

  1. Atrium Ljung. – 6 st (0)
  2. Klövern – 4 st (0)
  3. Akadem. Hus – 3 st (2)
  4. Wallenstam – 2 st (2)
  5. Castellum – 2 st (1)
  6. Kungsleden – 2 st (1)
  7. Diös – 2 st (1)
  8. Fabege – 2 st (0)
  9. Hufvudstaden – 1 st (1)
  10. Sagax – 1 st (1)
  11. Carnegie & Co – 1 st (1)
  12. Vasakronan – 1 st (0)
  13. Fastpartner – 1 st (0)
  14. Amasten – 1 st (0)
  15. Akelius – 1 st (0)

Jubileum

Det är 20:e året som Fastighetsvärldens redaktion delar ut Hugin & Munin-priset. De båda korparna är symboler för goda budbärare.

De senaste fyra åren har granskningen genomförts enligt en ny och bredare modell. Vinnare sedan 201 4, klicka på bolagsnamnet för att läsa mer.

 

 

Visa faktaruta

Klövern tar över från de senaste två årens vinnare Atrium Ljungberg, som får se sig slagna med minsta möjliga marginal – en poäng – och förpassas till andra plats. Årets vinnare klättrar upp från fjolårets delade femte plats med en imponerande hög och jämn kvalitet i alla tio kategorier.

Trots att bolaget inte toppar någon kategori och att Fastighetsvärldens redaktion endast delar ut en fullpoängare i kategorin respons, så vinner Klövern årets tävling. Bolaget får utöver toppoäng för snabb respons höga betyg i segmentet årsredovisning där vi delar ut 18 av 20 poäng. Även för informationen kring bolagets bestånd ger vi höga poäng, endast ett poängs avdrag från toppbetyget.

I år har två nya segment introducerats, finansiering och respons, vilket gynnat Klövern som får höga poäng i de nya kategorierna. Fjolårets segment pressmeddelande har försvunnit, där vi i fjol endast delade ut fyra av tio poäng till bolaget.

– Det är bra att informationsarbetets betydelse uppmärksammas. Det är viktigt med transparent och tydlig informationsgivning, och de är betydande komponenter i det långsiktiga arbetet med att bygga ännu högre förtroende för Klövern, säger Lars Norrby, IR och kommunikationsansvarig för Klövern.

Arbetet med finansiell information och kommunikation involverar ett stort antal medarbetare. Men några nyckelpersoner hos Klövern är värda att lyfta fram – Rutger Arnhult, VD, Lars Norrby, IR/kommunikationsansvarig, Anna Jacobsen, informatör, och Jens Andersson, finanschef.

– Vi är lyhörda för vad olika intressenter tycker. En utmaning är att vi har olika mottagare och varierad publik, så vi måste nå ut till alla de olika kategorierna med relevant, snabb och tydlig information, säger Lars Norrby.

Bolagen arbetar hårt med att ta fram bland annat en fullmatad årsredovisning och det är många personer involverade i arbete.

– När vi var klara med årsredovisningen för 2016 påbörjades arbetet direkt med nästa år och vi hade snabbt en debriefing, där vi till exempel diskuterar vad som kan förbättras till nästa år. Så arbetet med årsredovisningar pågår i princip året runt, tolv månader per år, säger Lars Norrby.

Atrium Ljungberg tvåa

På andra plats hamnar Atrium Ljungberg. Bolaget är det enda som varit på prispallen alla fyra år sedan Fastighetsvärlden moderniserade tävlingen 2014, med den imponerande raden trea, etta, etta och nu tvåa. Även hos Atrium Ljungberg har många medarbetare arbetat med information och kommunikation, men nyckelpersoner har varit Martin Lindqvist, CFO, Mari Edberg, kommunikationschef, och Bengt Johansson, kommunikation/kommunikatör.

Castellum trea

Castellum gör ett ordentligt ryck uppåt efter ett mycket affärsintensivt år där dessutom en organisationsförändring nu börjar sätta sig även i informationsgivningen. Bolaget klättrar ända upp på prispallen. Ingalill Östman rekryterades i början av året som ny kommunikationsdirektör från SKF. Under 2016 var Malin Engelbrecht kommunikationschef och involverad i arbetet tillsammans med Ulrika Danielsson, CFO, Filip Elland, hållbarhetschef och Ida Lenhoff, kommunikatör med flera.

Skamvrån

Om vi fokuserar på bolagen med bottenbetyg ser vi att AMF Fastigheter, Skandia Fastigheter och Stena Fastigheter trängs i botten.

Vi har valt att granska ett antal icke-börsnoterade bolag. En trend är att många av de bolag som ägs av staten eller pensionsjättar samt två privatbolag, Stena Fastigheter och nykomlingen Akelius, inte får speciellt höga betyg av Fastighetsvärlden.

De ska nämnas att dessa bolag i några kategorier hamnar lite i kläm jämfört med börsbolagen och att de har lite andra förutsättningar att informera sina ägare och allmänheten, men trots detta kan man kräva mer av dessa bolag som har ansenligt kapital investerat i fastighetssektorn. Se bara på Akademiska hus, Vasakronan, Hemsö och till viss del Jernhusen som alla är ägda av staten, en del via pensionskapital. De kan fungera som inspirationskälla på hur kommunikationsarbetet kan fungera – även om man inte är ett börsbolag.

I Fastighetsvärlden nummer 5/6–2017 publiceras alla siffror och placeringar, kategori för kategori.

Lars Norrby, Ir/kommunikationsansvarig och Rutger Arnhult VD på Klövern tar emot FV:s pris.

Fler Nyheter från förstasidan

De köper för 240 miljoner – i Norrköping

Har option att förvärva ytterligare två etapper i ny stadsdel.

Om budet på If-huset: ”Mitt bud är ett bra bud”

Berättar för Fastighetsvärlden varför aktieägarna borde acceptera budet.

SBB ny storägare i SSM

Ilija Batljan och Jan-Erik Höjvall i förarsätet av det pressade bostadsutvecklingsbolaget. Tidigare storägarna borta.

Ägarna nobbar budet på If-huset

Priset reflekterar varken ”bolagets potential eller den nuvarande aktiekursnivån”.

Ikea storsatsar i Stockholm – investerar 1,7 mdr

Jagar fyra nya och större butikslokaler. Läs om bolagets framtidsplaner.

”Jag är väldigt hungrig, jag vill köpa mer”

Förvärvar för 100.000 kr/kvm vid Odenplan. Affär för 420 miljoner kronor.

Klart med köpare till Solna United – hela 3,3 mdr

Skanska säljer klenod för nästan 100.000 kr/kvm. FV jämför med tidigare prisrekord i området.

Affär på hela 2,6 miljarder i Hagastaden

Mer än dubbla kvadratmeterpriset jämfört med 2013. Se karta!

FV Quiz

FV Quiz: Vad kan du om Fredrik Lundberg?

En av näringslivets tyngsta som är störst inom fastigheter.

Klövern vill stomblåsa hus mitt i city

Köpte fastigheten 2016. Rutger Arnhult berättar om bolagets planer.

De får i uppdrag att sälja förortscentrum

Omfattar cirka 80.000 kvm kommersiella ytor. Värderat till hela 2 miljarder kronor.

Colliers: Superhett – men inga höjda hyror

15 heta svenska lägen i stor analys. Även utblick mot effekten av nya Sidenvägen från Kina.

Oscar Properties: ”Vi har vänt resultatet” – men nollat

Oscar Engelbert kommenterar resultatet.

Utökar till 6.000 kvm hos AMF

Hyresgästen utsedd till det näst snabbast växande teknikföretag.

Tillbaka till förstasidan