”Vi räknar med 10–15 unika varumärken för MoS”

Annons

Flera kontrakt signerade – Avslöjas snart. Franskägda köpcentrumjätten Unibail Rodamco har efter flera års kamp under det senaste året varit framgångsrikt i att locka internationellt kända varumärken till Sverige. Bolaget har bland annat attraherat Apple Store, Hollister Co, Sephora, Hamleys och Rituals, som alla valde något av Unibail Rodamcos köpcentrum för sin första etablering i Sverige. Christian Claesson är, sedan i början av veckan, ny uthyrningschef vid bolaget och han spänner bågen högt i det fortsatta arbetet.

– Vi kommer att fortsätta att driva på i det arbetet. När det gäller Mall of Scandinavia ska vi ha 10–15 välkända märken på plats som idag inte finns på den svenska marknaden. Vi kommer att erbjuda en handelsplats av internationellt snitt och det kommer även återspeglas i vilka butiker som finns där. Mall of Scandinavia ska särskilja sig från andra handelsplatser. Det ska vara en destination i sig, säger Christian Claesson till Fastighetsvärlden.

Han har arbetat vid bolaget sedan 2006 och senast haft tjänsten som Head of Operating Management Nordic. Unibail Rodamco har ännu inte kommunicerat några uthyrningar för megaprojektet Mall of Scandinavia utöver 9000 kvm som SF hyrt för biograf. Claesson säger dock att flera uthyrningar är signerade och att bolaget inom kort kommer att berätta mer.

Totalt rymmer Mall of Scandinavia i Solna 101.000 kvm och ska slå upp portarna hösten 2015. Av detta är 76.000 kvm ren butiksyta. Differensen består av, förutom bio, av livsmedelsbutiker och restauranger.

– Restaurang- och matutbudet är väldigt viktigt för oss och det ska uppta närmare 10 procent av ytan. Mall of Scandinavia kommer att erbjuda ett brett utbud – från fastfood till restaurangkoncept med bordsbokning.

Under Christian Claessons ansvar finns 370.000 kvm retailyta (MoS borträknat) och i hans uthyrningsteam arbetar 15 personer. Claesson är ansvarig för uthyrningen i bolagets bestånd i Norden. I beståndet ingår även 75.000 kvm kontorslokaler.

I Unibail Rodamcos bestånd i Norden ingår Täby centrum, Nacka Forum, Solna Centrum, Nova i Lund, Arninge Centrum i Täby, Eurostop Arlanda och Eurostop Örebro samt Fisketorvet i Köpenhamn och Jumbo utanför Helsingfors (där UR är en av fyra delägare).

Christian Claesson tror inte att stora Mall of Scandinavia kommer att kannibalisera på Solna Centrum som bolaget ska forma om till ett stadsdelscentrum. De båda ligger endast 1,5 kilometer från varandra.

– Solna Centrum har 6,7 miljoner besökare och jag tror inte att det kommer att minska. Vi ser plats för båda och de skiljer sig mycket åt. Solna centrum har utbudet och kommunal verksamhet och är en hubb i området. Mall of Scandinavia är en shoppingdestination.

Vid Täby Centum genomgår för tillfället en utbyggnad av den södra delen som ska stå klar i höst. Totalt växer köpcentrumet med drygt 14.000 kvm i den etappen. Nästan alla ytor är uthyrda.

– Det återstår några mindre enheter att hyra ut, säger Claesson.

I en etapp därefter ska livsmedelsaffärerna och Systembolaget flyttas till lokaler som ska byggas vid norra delen av centrumet, närmare parkeringsplatserna. Då frigörs lokaler för ”vanliga” butiker”. Den nya delen omfattar cirka 16.000 kvm.

Totalt inom beståndet har Unibail Rodamco i Sverige en vakansgrad på 2–3 procent. Claesson är inte så oroligt över de konkurser och rapporter och dålig ekonomi som präglat rubrikerna i media senaste året.

– Spontant känner jag ingen större oro. Det kommer alltid att finnas några butiker som går bra och några butiker som går sämre. Det är förstås tråkigt när ett bolag underpresterar, men tomma lokaler innebär att det skapas utrymme för nya hyresgäster. Kunderna vill inte se samma butiksinnehållet utan de vill att det förändras, säger Christian Claesson.

Fastighetsvärlden Idag 2013-06-07

Fler Nyheter från förstasidan

SLP förvärvar för 270 mkr

Köper logistikfastighet med förädlingspotential i Eskilstuna.

The Body Shop i likvidation

Svenska bolaget lägger ner efter extrainsatt bolagsstämma.

Johan Skoglund: ”På väg att förbättras”

86:e och sista delårsrapporten som JM-vd.

Krönika

Utsmyckning är ett smart, värdehöjande grepp i stadskärnan

Monica Bruvik skriver FV-krönika.

Kontrollbalansräkning träffar Oscar Properties hårt

Likvidation av bolaget kan bli nästa steg.

Räknar med att sälja för mer än 30 mdr

FV berättar hur planerna ser ut.

Välkänd arkitektfirma i konkurs

”En direkt konsekvens av vad som händer i branschen.”

JM säljer till Bonnier för 410 mkr

Överraskande affär. Tomas Hermansson berättar för FV om framtidsplanerna.

Operan håller stängt i fem år

Omfattande renoveringar om 3,1 miljarder krävs. Kungliga Operan är inte nöjda.

Stort bostadstema – var finns Alexanderhugget?

Nytt FV-magasin ute – stort tema om bostadskrisen, med mera.

Framtid & återbruk

Nya certifieringsstandarder har utgjort såväl piska som morot för att skynda på utvecklingen. Artikel ur magasinet.

Säljer för kvarts miljard i kanonaffär – 26% upp

Affär i Stockholm. ”Vi vill inte sälja, men det finns gränser för hur mycket huskramare man kan vara”, säger Sven-Olof Johansson till FV.

Öppnar flaggskepp i city

Öppnar första i Sverige.

Tillbaka till förstasidan