URW: Upplevelser vanligare än produkter 2025

Unibail-Rodamco-Westfields har släppt ”Westfield How We Shop: The Next Decade” – företagets största detaljhandelstrendrapport hittills.

Annons

I rapporten presenteras fem viktiga trender som gemensamt kommer att förändra detaljhandeln från grunden.

En prognos är att 2025 bli året då upplevelseerbjudandet kommer att ta över majoriteten av butiksutrymmena.

– Att fokusera på hållbarhet, upplevelseerbjudanden, utökade valmöjligheter både online och i butik, personifierade produktrekommendationer samt lokal anpassning, kommer vara framgångsfaktorer för de detaljhandlare som vill bli framtidens vinnare. Som en ledande aktör vill vi vara med och driva branschen framåt och se till att vi skapar destinationer som ligger i linje med dessa trender för våra besökare att njuta av och våra återförsäljare och varumärken att trivas i, säger Lars-Åke Tollemark, Managing Director på Unibail-Rodamco-Westfield Nordic i en kommentar.

Fakta: Framtidens shopping enligt URW:s rapport.

  • Selekteringsmotvilja Över hälften av de europeiska konsumenterna är frustrerade över begränsade valmöjligheter och dåligt anpassade personliga rekommendationer på nätet. En trend som påvisar att detaljhandlare bör följa sina kunder noggrant och utgå ifrån högkvalitativ data för att förbli relevanta. Nästan 60% vill bläddra sig igenom det totala utbudet och inte få skräddarsydda urval när de handlar online. Smarta handlare som använder sitt online-utrymme för att visa upp hela sortimentet och parallellt använder den fysiska butiken för att överraska och inspirera till impulsköp, kan bli morgondagens framgångssagor. Konsumenter önskar också se rena online-varumärken i fysiska butiksmiljöer, med Netflix, Spotify och Tinder som populära exempel.
  • Upp-och-nervänd detaljhandel: Hela detaljhandelsmodellen och människors shoppingvanor kommer att förändras från grunden fram till år 2025, då 59% av konsumenterna förväntar sig att mer än hälften av detaljhandelsutrymmet kommer att tillägnas åt upplevelser snarare än produkter. Hela 75% av konsumenterna tror att detta kommer att vara verklighet senast 2027. 81% av konsumenterna världen över är villiga att betala mer för upplevelser och de vill framför allt se mer kreativa upplevelser inriktade på hälsa och spel i butikerna. Upplevelser som tillgodoser deras behov av självutveckling och kulturell exponering.
  • Självförsörjande butiker: Konsumenternas medvetenhet kommer snabbt att påskynda efterfrågan på fler hållbara lösningar, där hela 71% av konsumenterna efterfrågar produkter som tillverkas direkt i butiken. 76% av européerna vill att detaljhandlare ska göra mer för att hantera miljöutmaningarna. Konsumenter är också mer positiva till att hyra vissa produkter vilket tenderar att bli en livsstil och inte bara en temporär lösning för specifika behov.
  • Shoppingkirurgi: Återförsäljare kommer att lyfta personalisering till nästa nivå och likt läkare diagnostisera utifrån exakta behov, vilket kan vara värt mer än 4 biljoner euro per år i Europa. Mer än en tredjedel av konsumenterna är villiga att tillhandahålla sitt DNA i gengäld för personliga och exakta rekommendationer. Diet- och hälsoprodukter kommer att erbjudas baserat på konsumentens hormonprofil.
  • Lokal anpassning: Morgondagens detaljhandelsutrymmen kommer att bli symbiotiska mötesplatser i lokalsamhället, där 70% av konsumenterna önskar att miljöerna återspeglar människorna som bor i området. 51% föredrar lokala varumärken framför välkända märken. Konsumenter längtar efter fler minnesvärda upplevelser. I och med nedgången i antalet shoppingstråk med mötesplatser i Europa, börjar konsumenter se sig om efter nya platser där de kan tillfredsställa sitt behov av meningsfulla möten som de en gång upplevde i den lokala stadskärnan. Detaljhandeln och dess utrymmen har den perfekta positionen för att täppa till det här glappet i framtiden.

Fler Nyheter från förstasidan

Arnhults egna klenod

FV går igenom det som återstår av de direktägda fastigheterna i det privata bolaget

Klart: Ny vd vid JM

Johan Skoglunds efterträdare utsedd.

Krönika

Det går inte ihop!

Anna-Carin Telin idkar självstudier, läs om hennes problem.

Castellum hyr ut 2.800 kvm i Bromma

Tecknat tre hyresavtal.

Investerar i södra Europa

Berättar för FV om framtidsplanerna.

Trions nya Hagabacken har köpt 18 fastigheter

Läs om Bengt Kjell, Oscar Lekander och Lars Thagessons nya fastighetssatsning.

Arnhult miljardsäljer privat till nya Muro Invest

21 fastigheter ingår i transaktionen.

Smällkaramell: Söker hela 20.000 kvm nytt

FV avslöjar storbolagets kraftiga minskning av kontorslokaler. Mer än halvering kan vänta. Svår vakans kan vänta för börsbolag.

Wihlborgs hyr ut 3.300 kvm

Fastigheten köptes för drygt ett år sedan med hög vakans. Nu fullt uthyrd.

Arena i svårt område åter på tapeten

Kan placeras på fastighet med flera stora projekt på gång.

Älvsjö, P.A.C.E, ny stadsdel.

Vill skapa ny stadsdel i Älvsjö – helt byggd i trä

Förslag: Kvartersstad i klassisk stil. 5.000 bostäder och 10.000 arbetsplatser.

Förvaltarens första stora nya sedan 80-talet

”Trots ett omvärldsläge som gör att många byggen står still tar vi ansvar och fortsätter att utveckla”.

Kritik mot landshövdingen

Anklagas för att vilja styra frågor inom byggnation och exploatering.

Tillbaka till förstasidan