Ulrika Sundblad blir marknadsdirektör vid Obos

Ulrika Sundblad är ny marknads- och kommunikationsdirektör vid Obos Sverige. Hon kommer närmast från Danske Bank.

Annons
Ulrika Sundblad
Visa faktaruta

– Obos står inför många spännande utmaningar under de kommande åren, och vi har både tydliga och ambitiösa mål. För att lyckas med marknads- och kommunikationssatsningen är jag väldigt glad att Ulrika Sundblad har tackat ja till att leda det svenska teamet i rollen som Marknads- och kommunikationsdirektör. Med sig in i Obos tar hon sin kombinerade erfarenhet inom marknadsföring och kommunikation från ett flertal olika branscher, säger Kathinka Koch Sommerseth, koncerndirektör för Marknad, kommunikation och samhällsansvar på OBOS.

Ulrika Sundblad kommer närmast från Danske Bank, där hon har haft rollen som chef för marknadsföring och digital försäljning på den svenska marknaden. Under sina fem år på banken har hon ansvarat för övergången från traditionell till digital marknadsföring, med fokus på tillväxt i den digitala verksamheten där hon också arbetat med Danske Banks varumärke. Hon har också tidigare erfarenhet från både försäkrings-, fastighets- och bilbranschen.

– Det är med stor glädje jag antar utmaningen att vidareutveckla det redan goda arbete som görs i Sverige, säger Ulrika Sundblad. Genom medlemsprogrammet med förmåner och förtur på bostäder för medlemmarna har Obos verkligen en unik position som är stimulerande att få ta sig an. Här ingår inte minst att säkerställa att vi tar ut synergieffekter över landsgränserna, eftersom Obos har över 500.000 medlemmar i Norge och Sverige.

 

Ulrika Sundblads ansvarsområde omfattar samtliga OBOS varumärken i Sverige, det vill säga OBOS, Myresjöhus och SmålandsVillan, via de tre bolagen OBOS Sverige, OBOS Kärnhem och OBOS Nya Hem. I och med att Ulrika Sundblad tillträder sin tjänst i OBOS bildas den nya avdelningen för Marknad och Kommunikation i OBOS i Sverige.

Ulrika Liiv, som tidigare haft rollen som kommunikations- och hållbarhetschef för OBOS Sverige, utökar nu sitt ansvarsområde till att inkludera samtliga bolag i Sverige. Christian Alehagen blir Chef för Varumärken och Samhällsansvar, som innebär ansvar för arbetet med samtliga varumärken inom OBOS i Sverige och för Samhällsansvar som omfattar arbetet med OBOS ger tillbaka och Sponsrings-/Samarbetsavtal. Anna-Maria Lingmerth, tidigare Marknadschef för OBOS Kärnhem, utökar sitt ansvar till att också omfatta OBOS Nya Hem och OBOS Projektutveckling.

Ytterligare två tjänster som kommer att ingå i ledningsgruppen för marknad och kommunikation som har utlysts; Chef för Digitala kanaler/CRM och Marknadschef för OBOS, Myresjöhus och SmålandsVillan.

– Organisationsförändringarna är ett viktigt led i att optimera OBOS satsningar i Sverige, och ligger helt i linje med att vi ska ha en kompetent, affärsdriven organisation för samtliga varumärken, som bidrar till vårt övergripande mål om att öka vår bostadsförsäljning och medlemsbas under de nästkommande fem åren, avslutar Kathinka Koch Sommerseth.

Fler Nyheter från förstasidan

Alm och Nyttobostäder slås samman – igen

Finansiella och legala orsaker bakom affären.

Bonnier ny ägare i Prisma efter affär i Kungens kurva

Affär med stor fastighet bredvid Heron city och Ikea.

Podcast: Om proptech och framtidens utmaningar

Nytt avsnitt från Verktygslådan. Proptech Swedens vd Roger Tofft gästar avsnittet.

Avicii-utställning blir kvar i Femte Hötorgsskrapan

Storsatsning lades ned. 7.500 kvm tomställs i city.

Köper nästan 200 bostäder

Kommunalt bolag i ännu en affär.

Vasakronan köper för 715 mkr

Affär mitt i Stockholm. Priset motsvarar 120.000 kr/kvm.

Flera gripna efter jordskredet vid Stenungsundsmotet

Misstänks ha orsakat skredet.

Corem säljer för 768 mkr

Avyttrar i två transaktioner. FV berättar om köparna och bestånden.

Som väntat ingen sänkning

Då kommer första sänkningen – spår tre inom ett år.

Så ska nya Lunakvarteret se ut – över 100.000 kvm

Vinnare i arktitekttävling har utsetts för Södertäljes största projekt på 50 år.

Ivars ättlingar tror på transformation

Vd Jan Mattsson berättar för FV om tre aktuella projekt, arkitekttävlingar och konkurrensen.

Satsar på vattennära hotell i Varberg

Nära fästningen och kallbadhuset inkluderat.

Advokatfirma flyttar till Norrmalmstorg

Tecknat nytt hyresavtal.

Köper från Övikshem för halv miljard

Köper 607 bostäder i nybildat bolag från allmännyttan.

Tillbaka till förstasidan