Spårområdet genom Huvudsta ska däckas över, och eventuellt kan det bli en pendeltågsstation där. Över på bilden syns Solna Business Park och det nya stationsläget i Sundbyberg. Illustrationer: Fabege/AIX Arkitekter

Trio drar sig ur stora projekt vid Mälarbanan

Trion Skanska, Fabege och Humlegården drar sig ur sina stora planer i Solna, längs med Mälarbanan. Utmed de nya spåren i Solna planeras för cirka 1.400 bostäder och 90.000 kvm kontor.

Annons

Orsaken till att bolagen hoppar av anges vara de kraftiga förseningar som följer projektet. Nu kan projektet, att bygga två till fyra spår mellan Tomteboda och Ekensbergsvägen samt delvis placeras i tunnel, komma att dröja till 2042 för färdigställande, uppger Mitti.

Fastighetsvärlden berättade våren 2021 att Fabege och Skanska för 2 miljarder kronor köpt 150.000 kvm mark i Solna. Total investering, inklusive byggnation, bedömdes till 15 miljarder kronor. Fabege planerade för 52.000 kvm kontorslokaler och cirka 10.000 kvm bostäder. Skanska planerade för 85.000 kvm bostäder.

Ett halvår senare berättade Fastighetsvärlden att Humlegårdens fått en markanvisning om cirka 40.000 kvm fördelat på tre kvarter, belägna intill Mälarbanan i de norra delarna av Solna strand. I Humlegårdens fall handlade det om några smala huskroppar mellan dagens Origo/Stora Blå-byggnader och spårområdet.

– Det är svårt för byggföretagen att ha en så lång tidshorisont, konstaterar kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) till Mitti. Regeringen och Trafikverket har sjabblat bort Solnas näringsliv genom att prioritera ned projektet och försena Mälarbanan med sexton år. Jag tycker inte det är seriöst skött. Det försenar Solnas och hela Stockholmsregionens utveckling.

Trafikverket arbetar för att Mälarbanan ska vara klar för trafik 2042. Projektet beräknas kosta 25,5 miljarder kronor, varav 10 miljarder använts till att bygga ut till fyrspår på sträckan Kallhäll och Spånga.

Sara Kukka-Salam uppger att Skanska, Fabege och Humlegården kan bli aktuella på nytt.

Så här var tanken att volymerna på huskropparna skulle se ut framöver.
Området i Huvudsta.
Humlegårdens stora markanvisning mot spårområdet.

Missa inte! Fastighetsdagen Stockholm

Den 20 maj är det dags för Fastighetsvärldens heldagsseminarium Fastighetsdagen Stockholm. Seminariet äger rum på Grand Hôtel, Stockholm.

Se fullständigt program och möjlighet till anmälan här.

Annons

Fler Nyheter från förstasidan

Balder tänker om kring Greta och Garbo

Nystart för intressant projekt i utmärkt läge.

Fastighetsägare motsätter sig Convendums skulduppgörelse

”Hittills den enda som har uttryckt sig negativt till vårt förslag till skulduppgörelse.”

Vill höja hyran med 17 procent – ”Inte Monaco”

Lämnat förhandlingsbordet.

Var 15:e lägenhet till en behovskö – medverkar i SVT

En strukturell hemlöshet breder ut sig, stora fastighetsägare medverkar i TV-program om lösningar.

Klart: Sätra Centrum sålt på auktion

Stockholms stad ville köpa – men vann inte budgivningen. Så högt blev slutpriset.

Ska sälja bostäder för 2,6 miljarder

En första affär om nära miljarden är redan avtalad. Optimerar resten av portföljen inför fortsatt försäljning.

Handelsjätte i ny satsning

Tio våningar inom ett annat segment. Se flera bilder.

Hyr ut nästan 1.000 kvm i Gamla stan till mediehus

Förutom kontor öppnar mediehuset två restauranger, kafé och tre barer.

Bar Charles, Strand Hotel. Kasai Group.

Utmanar med ny takbar i city

Restauranggrupp tar över restauranger och barer på anrikt hotell.

Henrik Bastman ny vd

Har tidigare haft flera toppjobb.

Hon blir ny vd på Mimer

Har tidigare haft toppjobb vid ett flertal bolag.

”Dags att fylla kontoren”

Stor mötesplats där flera ledande experter deltar.

Smider plan på höghus om 36 våningar

Ska stegvis smalnas av mot himmelen i syfte att ge ett slankare intryck.

Tillbaka till förstasidan