
Trio drar sig ur stora projekt vid Mälarbanan
Trion Skanska, Fabege och Humlegården drar sig ur sina stora planer i Solna, längs med Mälarbanan. Utmed de nya spåren i Solna planeras för cirka 1.400 bostäder och 90.000 kvm kontor.
Orsaken till att bolagen hoppar av anges vara de kraftiga förseningar som följer projektet. Nu kan projektet, att bygga två till fyra spår mellan Tomteboda och Ekensbergsvägen samt delvis placeras i tunnel, komma att dröja till 2042 för färdigställande, uppger Mitti.
Fastighetsvärlden berättade våren 2021 att Fabege och Skanska för 2 miljarder kronor köpt 150.000 kvm mark i Solna. Total investering, inklusive byggnation, bedömdes till 15 miljarder kronor. Fabege planerade för 52.000 kvm kontorslokaler och cirka 10.000 kvm bostäder. Skanska planerade för 85.000 kvm bostäder.
Ett halvår senare berättade Fastighetsvärlden att Humlegårdens fått en markanvisning om cirka 40.000 kvm fördelat på tre kvarter, belägna intill Mälarbanan i de norra delarna av Solna strand. I Humlegårdens fall handlade det om några smala huskroppar mellan dagens Origo/Stora Blå-byggnader och spårområdet.
– Det är svårt för byggföretagen att ha en så lång tidshorisont, konstaterar kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) till Mitti. Regeringen och Trafikverket har sjabblat bort Solnas näringsliv genom att prioritera ned projektet och försena Mälarbanan med sexton år. Jag tycker inte det är seriöst skött. Det försenar Solnas och hela Stockholmsregionens utveckling.
Trafikverket arbetar för att Mälarbanan ska vara klar för trafik 2042. Projektet beräknas kosta 25,5 miljarder kronor, varav 10 miljarder använts till att bygga ut till fyrspår på sträckan Kallhäll och Spånga.
Sara Kukka-Salam uppger att Skanska, Fabege och Humlegården kan bli aktuella på nytt.


