Spårområdet genom Huvudsta ska däckas över, och eventuellt kan det bli en pendeltågsstation där. Över på bilden syns Solna Business Park och det nya stationsläget i Sundbyberg. Illustrationer: Fabege/AIX Arkitekter

Trio drar sig ur stora projekt vid Mälarbanan

Trion Skanska, Fabege och Humlegården drar sig ur sina stora planer i Solna, längs med Mälarbanan. Utmed de nya spåren i Solna planeras för cirka 1.400 bostäder och 90.000 kvm kontor.

Annons

Orsaken till att bolagen hoppar av anges vara de kraftiga förseningar som följer projektet. Nu kan projektet, att bygga två till fyra spår mellan Tomteboda och Ekensbergsvägen samt delvis placeras i tunnel, komma att dröja till 2042 för färdigställande, uppger Mitti.

Fastighetsvärlden berättade våren 2021 att Fabege och Skanska för 2 miljarder kronor köpt 150.000 kvm mark i Solna. Total investering, inklusive byggnation, bedömdes till 15 miljarder kronor. Fabege planerade för 52.000 kvm kontorslokaler och cirka 10.000 kvm bostäder. Skanska planerade för 85.000 kvm bostäder.

Ett halvår senare berättade Fastighetsvärlden att Humlegårdens fått en markanvisning om cirka 40.000 kvm fördelat på tre kvarter, belägna intill Mälarbanan i de norra delarna av Solna strand. I Humlegårdens fall handlade det om några smala huskroppar mellan dagens Origo/Stora Blå-byggnader och spårområdet.

– Det är svårt för byggföretagen att ha en så lång tidshorisont, konstaterar kommunstyrelsens ordförande Sara Kukka-Salam (S) till Mitti. Regeringen och Trafikverket har sjabblat bort Solnas näringsliv genom att prioritera ned projektet och försena Mälarbanan med sexton år. Jag tycker inte det är seriöst skött. Det försenar Solnas och hela Stockholmsregionens utveckling.

Trafikverket arbetar för att Mälarbanan ska vara klar för trafik 2042. Projektet beräknas kosta 25,5 miljarder kronor, varav 10 miljarder använts till att bygga ut till fyrspår på sträckan Kallhäll och Spånga.

Sara Kukka-Salam uppger att Skanska, Fabege och Humlegården kan bli aktuella på nytt.

Så här var tanken att volymerna på huskropparna skulle se ut framöver.
Området i Huvudsta.
Humlegårdens stora markanvisning mot spårområdet.

Missa inte! Fastighetsdagen Stockholm

Den 20 maj är det dags för Fastighetsvärldens heldagsseminarium Fastighetsdagen Stockholm. Seminariet äger rum på Grand Hôtel, Stockholm.

Se fullständigt program och möjlighet till anmälan här.

Annons

Fler Nyheter från förstasidan

Långläsning från FV

Helgläsning: 24 sidor FV-dokument – stora Kraschen

Vi återpublicerar här en uppmärksammad artikelserie! Gratis läsning.

Oklarheter i Parkgates konkurs: Såld lyxvilla i fokus

Oscar Engelbert kallas till domstol. Transaktioner kan ha varit brottsliga.

Så vill Skanska gå vidare med 08-planen

Planer har tidigare funnits för hotell. Nu tänker bolaget i annan riktning.

Proptech-bolag i konkurs

Vikande efterfrågan från befintliga kunder. Har funnits i sju år.

Läge för änglalik affär i Gamla stan

Få områden i Stockholm har fått sin status höjd så snabbt på kort tid.

Ramsbury hyr ut 5.500 kvm – succé för stort projekt

Nybyggt projekt fullt uthyrt. Hög hyresnivå.

Diös i affärer med Peritas för 327 mkr

Totalt ingår fyra fastigheter i transaktionerna. Andra större förvärvet på kort tid.

Titania Rågsved. Bjurbäcken 11.

Svårt sälja i 08-område – ändrar till hyresrätt

220 bostäder i förort till Stockholm.

NP3 förvärvar för 216 miljoner

Köper totalt fyra fastigheter.

Köper del av Skanskas stora 08-plan

Ska bygga 300 bostäder i tidigare mässområde.

Hemsö hyr ut 6.000 kvm

Tecknar hyresavtal om totalt 18.000 kvm.

Ökar med 5.900 kvm kontor hos Castellum

Hyresavtalet har ett årligt hyresvärde om cirka 27 mkr.

Vill sälja mitt i Stockholm – efter fyra år

Det har varit god fart på transaktionsmarknaden inom tullarna i Stockholm. Nu väntas snart ytterligare en affär. Denna gång i CBD.

Johan Almquist, A house.

”Svårt att överleva i mitten”

A house’s vd tror att framtiden för coworking är att nischa sig. Och ser inte för otroligt att fastighetsägarna dominerar branschen i framtiden.

Tillbaka till förstasidan