Sveriges första coworkingaktör fyller 25 år
Först i Sverige – nu firar coworkingaktören United Spaces 25 år. Bolaget, som ägs av Castellum, har totalt tio anläggningar om 34.000 kvm och mår enligt vd Emelie Mannheimer bra som företag. Men etableringen i branschen de senaste åren kan ha varit för kraftig.
– Jag tror att vi kommer att få se en konsolidering i branschen, säger Emelie Mannheimer till FV.
United Spaces 10 anläggningar:
- Stockholm: 6.800 kvm på Klarabergsviadukten 63 i fastigheten Bangårdsposten 1, mer känd som Waterfront Building. Fastigheten ägs av tyska Meag.
- Stockholm: 3.800 kvm på Torsgatan 26 i fastigheten Öskaret 1 som ägs av Castellum.
- Solna strand:2.800 kvm på Elektrogatan 10 i fastigheten –Stenhöga 4 som ägs av Humlegården.
- Stockholm: 2.700 kvm på Götgatan 22A i fastigheten Schönborg 6 som ägs av Einar Mattson.
- Uppsala: 2.400 kvm på Vaksalagatan 2 i fastigheten Dragarbrunn 19:1 som ägs av Castellum.
- Göteborg: 6.500 kvm på Östra Hamngatan 16 i fastigheten Nordstaden 2:16 som ägs av Castellum.
- Lindholmen, Göteborg: 4.600 kvm på Pumpgatan 1 i fastigheten Lundbyvassen 2:21 som ägs av Geely.
- Malmö: 1.700 kvm på Nordenskiöldsgatan 24 i fastigheten Tyfonen 1 som ägs av Castellum.
- Helsingborg: 1.200 kvm på Henckels Torg 4 i fastigheten Jeppe 1 som ägs av Castellum.
- Jönköping: 1.500 kvm på Vallgatan 8 i fastigheten Attarp 2:133 som ägs av Castellum.
United Spaces drog i gång med sin coworkingverksamhet 1999 – först i Sverige – och i veckan firar bolaget 25 år. Coworkingaktören kan eventuellt vara först i världen också. Först runt 2005 blev coworking ett fenomen i San Fransisco, enligt vd Emelie Mannheimer.
Grundaren Göran Garberg satt på den tiden på ett ”riktigt trött” kontorshotell och kände att man måste kunna göra det bättre. Tillsammans med Lars Rydén, som jobbat mycket i fastighetsbranschen, öppnade han sin första enhet på Garvargatan på Kungsholmen i Stockholm.
– De ville skapa förutsättningar för både kreativitet och business för småföretagare genom att göra kontor på ett helt nytt sätt. Dessutom vill de utmana kontraktslängderna. Det var inte ovanligt att avtalen låg på 10 år, säger vd Emelie Mannheimer.
Fastighetsägarna var inte direkt överförtjusta på den tiden, men nu är tiden mogen för coworking och för flexibilitet, menar hon.
– Det är en traditionell bransch, med stora värden. Man har velat ha kvar de långa kontrakten – det är ju den affärsmodellen som branschen har. Men vi ser en beteendeförändring i samhället. Exempelvis leasar du din bil. Du vill inte äga allt längre, och om du sitter på 10-årskontrakt är det ju som att du äger det. Man vet ju inte om ens business kommer att krympa eller öka, då blir det stor risk med långa kontrakt.
I dag efterfrågas flexibilitet i kontraktslängd och tjänster, och där har coworkingaktörerna drivit på det, enligt Emelie Mannheimer.
– Vi har tillgodosett den efterfrågan. Coworking har tagit mark. Nu gör även fastighetsägare det när de går in med kortare kontrakt.
I januari 2019 köpte Castellum United Spaces för 200 miljoner kronor. ”Nu köper vi oss 20 års kunskap”, sa Henrik Saxborn, då vd hos Castellum på en pressträff vid tidpunkten för förvärvet.
– Castellum var smarta när de köpte United Spaces. I stället för att föra in service, hospitality och ett upplevelseorienterat arbetssätt i sitt fastighetsbolag, köpte de ett coworkingbolag som redan kan allt det där. Det kommer vi förmodligen se mer och mer av. Exempelvis har ju Atrium Ljungberg blivit hälftenägare i A house.
Branschen mår relativt bra, även om The Park och stora delar av Wework har fått slänga in handduken. Helio har också stängt en anläggning i Malmö, samtidigt som de öppnat upp en i tidigare SAS-huset i Frösundavik.
– Jag tror att vi kommer att få se en konsolidering i branschen. I dag finns väldigt många i branschen, över 600. Det kommer nog krävas att man hittar sin nisch.
Vad är er nisch?
– Vi är en premiumaktör, med fokus på välmående och helhetsupplevelse. Just nu satsar vi extra på att skapa arbetsmiljöer baserade på neurodesign, som är optimerade för att människor både ska bli produktiva och må bra på jobbet. Bra kontor handlar inte bara om att ställa in coola bord och stolar. Vi grundar oss i forskning.
United Spaces växer kontrollerat. För cirka ett år sedan öppnade bolaget en enhet i Jönköping om 1.600 kvm. Totalt finns tio enheter, där Waterfront om 6.800 kvm är deras största anläggning.
Den stora expansionen kom efter att Castellum köpt coworkingaktören. 2021 tog United Spaces över UMA Workspaces tre anläggningar i Stockholm.
I dag har de anläggningar i, förutom Stockholm och Jönköping, Malmö, Göteborg, Helsingborg och Uppsala. 50 procent av anläggningarna ligger i Castellums fastigheter. Det finns dock inget uttalat om exklusivitet och att United Spaces ska ligga i deras fastigheter även om den i Jönköping råkar göra det.
Hela veckan lång firas den 25-åriga födelsedagen med öppna hus i alla anläggningar och rundvisning i deras äldsta anläggning Waterfront där inredningen nyligen har gjorts om utifrån neurodesign, ett forskningsbaserat inredningssätt.
– Man tar in utekänslan i lokalen, med naturmaterial, växtlighet och zonindelning. Efter pandemin vill alla direkt få tillbaka alla till jobbet, men det blev väldigt upptrissat med att det skulle vara så himla kul och aw, och happenings. Det som verkligen behövs i en kontorsmiljö är att skapa attraktivitet och rätt förutsättningar för att få jobbet gjort.
Hur mår branschen?
– Som läget är nu är det ju en tuffare konjunktur i hela branschen. Man ser att vissa aktörer har slagits ut. Det har nog blivit en viss överetablering och det är tyvärr lite ”survival of the fittest”. Vi kommer att fortsätta att etablera oss, men vi gör ordentliga marknadsanalyser. Det är viktigt att vi bär oss själva. Vi kommer inte smacka upp tio anläggningar i morgon men det gör å andra sidan ingen i branschen nu.
– Vi mår relativt bra eftersom vi har en spridning i Sverige. Vi balanserar det rätt bra. Men de som bara har anläggningar i storstäderna där det finns en prispress, som Stockholm och Göteborg, har det svårare.
Enligt tidigare siffror från Savills (2023) består kontorsmarknaden av cirka fem procent coworking. Och enligt Savills kommer branschen att växa till 30 procent till år 2030. Hur det kommer att utvecklas vet förstås ingen, men Emelie Mannheimer tror på erbjudandet.
– Vi vill se till att man har ett bra arbetsliv och vi har anpassat oss efter utvecklingen i alla år. Det kommer vi fortsätta att göra. Vi vill få medarbetarna produktiva och bidra till att bolagen som sitter hos oss utveckla. Det här behöver inte stavas coworking – det handlar om flexibilitet och bra erbjudande. Det är spännande att vara med och se hur det utvecklas. Jag känner mig trygg i att United Spaces fortsatt kommer vara starka och leda utvecklingen.