Sverige iskallt för global shopping
CBRE: ”Det kräver långsiktigthet. Handeln fortsätter att globaliseras i allt högre grad, enligt en färsk rapport från CB Richard Ellis. Företagen söker sig i större utsträckning utanför den egna regionen för att nå nya marknader. CBRE har undersökt 280 företag över 67 länder. Få kedjor har dock ännu etablerat sig i Sverige. Av de 67 länderna placerar sig Sverige på 29:e plats med närvaro från 27 procent av butikskedjorna som ingick i undersökningen. Storbritannien hamnar överst på listan med 58 procent och följs av Spanien (48 procent) och Frankrike (46). 36:a är Danmark (24), 48:a är Norge (16) som följs av Finland. Undersökningen täcker även städernas attraktion där listan toppas av London, följt av Paris, New York, Dubai, Madrid och Moskva. Stockholm hamnar som nummer 54 av 159 städer, men ändå bäst i Norden.
– Vår marknad är liten och fragmenterad i ett internationellt perspektiv. Att höja Sveriges och Stockholms ranking kräver kunskap om företagens etableringskriterier samt förmågan att kunna tillgodose dem. Det kräver långsiktighet att få företagen att notera att även små marknader kan ha kvaliteter, säger Anders Lillsunde, ansvarig för Retail på CBRE i Stockholm.
Fastighetsvärlden Idag 2009-04-21