Så blir Sundbyberg när spårbarriären är borta

Nu kommer nya illustrationer som visar hur centrala Sundbyberg kan komma att se ut när järnvägen, som kluvit stadskärnan i två delar, har övertäckts. Den nya stationen ska bli en effektiv knutpunkt – med service och handel i bottenplanet.

Annons

Sundbybergs station är en av Sveriges mest trafikerade. Men i dag finns det bara en plattform som ska fördelas mellan passagerare från pendel-, region- och fjärrtåg.

När Mälarbanan står klar med fyra spår, i tunnel under Sundbyberg, behövs två nya plattformar och nya anslutningar till tunnelbana, tvärbana och busstrafik. Samt ett nytt resecenter.

Sundbybergs stad har sedan tidigare tecknat ett intentionsavtal med AMF Fastigheter om att utveckla ett det nya stationshushet (FV avslöjade planerna på 10.000-tals kvadratmeter kontor i oktober 2018, läs mer här).

Det nya resecentrumet ska bli en ny effektiv knutpunkt som också ska tillföra ett nytt bidrag i stadsrummet – i bottenvåningen planeras för lokaler med service och handel.

I planprogrammet såväl som i intentionsavtalet för stationshuset finns en vilja att genomföra en arkitekttävling/parallella uppdrag för stationshuset som exploatören ska hålla i och där Sundbybergs stad medverkar i arbetet att utse vinnande förslag.

Även utformningen av Sundbybergs nya stadskärna är under planering – här har också förslagen börjat trilla in. Se bildspelet nedan.

Planprogrammet för stadskärnan godkändes av kommunstyrelsen den 12 mars 2018.

Stora privata fastighetsägare i Sundbyberg vid sidan av AMF Fastigheter är bland annat Vasakronan (som till exempel ska bygga Skatteverkets nya kontor), Fabege (som nyligen färdigställt ett stort projekt vid stationen), Skandia Fastigheter (bygger bostäder något norrut), Alecta (äger Signalfabriken) och Atrium Ljungberg. Humlegården äger Swedbankhuset vid gränsen till Solna och Balder har projektmöjligheter nära Bällstaån.

Det östra torget föreslås ha direkt entré till pendeltågstationen och möjliggör smidiga byten för tillresande med cykel och bil. Illustration: AMF Fastigheter/Sweco Architects
Vy från Landsvägen mot sydost. Utökad torgyta vid det nya Stationshuset. Illustration: AMF Fastigheter/Sweco Architects.
Vy från västra stationsentrén Sundbyberg station och torgytan framför, trafiknodens mittpunkt. Här planeras för smidiga byten mellan olika transportslag: kollektiva färdmedel och cykel. Stationshusets konstruktion är anpassad efter spåranläggningen under mark. Illustration: AMF Fastigheter/SwecoArchitects.
Vy västerut genom Arkaden sedd från östra torget mot tunnelbaneuppgången vid Lysgränd. En trygg och tillgänglig passage mellan det östra och västra torget. Här planeras lokaler i bottenvåning med service och handel. Illustration: Sweco Architects/AMF Fastigheter samt Marge Arkitekter/Vasakronan
Flygvy över östra delen av planområdet sett från nordost. Nytt stationshus, tillbyggda kontorshus i Kv Godset och Kv Sundbyberg 2:78 och östra torget i förgrunden. Nya utrymmen för allmänheten planeras nära gränsen till Solna med såväl torg som gångpassager på respektive sida om stationshuset.
Vy västerut vid korsningen Järnvägsgatan och Starrbäcksgatan. Korsningen kan utformas som en entré och förlängning av Marabouparken, där konstverk i stadsbilden kan länka samman parken med promenadstråket. Illustration: Sweco.
Vy från biblioteket Signalfabriken österut över ett framtida grönt promenadstråk med flera torgytor och körbana längs med stråket. En grön inramning av platsen utanför bibliotekets nya entré. Illustration: Sweco Architects.
Sturegatans handelsstråk planeras förstärkas genom öppna bottenvåningar med service och handel, vilket förlänger stråket hela vägen mot Solna. Illustration: Vasakronan/Marge Arkitekter. Foto: Johan Fowelin.
Vy västerut utmed den gröna promenaden längs med Järnvägsgatan. Körbanan föreslås flyttats till den södra sidan av Järnvägsgatan för att skapa en trivsam miljö med fler mötesplatser på den soliga sidan av promenadstråket. Illustration: Sweco Architects.
Grönskan är också en anläggning för att ta hand om dagvatten, regn som tidigare kunde rinna undan i banvallen. Illustration: Sweco Architects.
Annons

Fler Nyheter från förstasidan

Fabege börjat demontera – för 65.000 kvm nytt

Arenastadens kanske bästa läge. Taktiken för att börja bygga. Den smarta läsningen. Redo att tjuvstarta.

Erik Hävermark, Sveafastigheter.

”Saknar en politik med en bostadssocial inriktning”

FV Fokus. FV intervjuar Erik Hävermark, vd på Sveafastigheter.Om att ha startat nyproduktion i Skellefteå. Om att svensk politik saknar bostadssocial inriktning. Om de höga byggpriserna.Om att ta arkitekturens roll på allvar.

Går in i Företagsparken med 1,6 miljarder

Förvärvar 15,9 procent av aktierna i 6-miljardersbolaget.

Affärsanalys

Ny riktnivå för nya skolfastigheter

En modern skolfastighet blir nytt riktmärke.

Polisanmälan mot Engelbert läggs ned

Efter avslutad stämning – nu läggs även förundersökning ner.

Kanadensiskt storköp av logistikfastigheter

En handfull fastigheter ingår i transaktionen. FV berättar mer om fastigheterna i storaffären.

Säljer för nästan miljard i centrala Göteborg

Hela 50.000 kvm lokaler ingår i transaktionen som planerats i flera år.

Säljer för över miljard

8 procent över värdering.

Projekt

Södertälje växer på höjden i The Dock

Södertäljes nya hotell blir också stadens högsta byggnad.

Krönika

Öppna upp när avstånden ökar

”Plötsligt ser du mötesplatsen i stället för en öde stenöken.”

Johan Jenny Ehrenberg, ETC Bygg.

”Vi har crowdfundat 240 mkr för att bygga hus”

Bygger klimatpositiva hyreshus på flera ställen i Sverige. Har hyllats av FN.

Obos, Örnsberg.

Obos köper för 323 mkr i södra Stockholm

Vill bygga 154 bostäder. Nya detaljplaner under framtagande.

Här är Weworks oväntade comeback

Har 600.000 kvm coworkingkontor i landet.

Tillbaka till förstasidan