En anslagsminskning på 150 miljoner kronor på tre år kräver en avveckling av cirka 35 av de 148 statliga servicekontor som fanns vid årsskiftet meddelar Statens servicenter.
Statens servicecenter är en myndighet som inrättades 2012 med syftet att erbjuda administrativa tjänster till myndigheter, och lokal statlig service till medborgare och företagare. Totalt har man samlat verksamheter som Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Migrationsverket, Pensionsmyndigheten och Skatteverket i 148 kontor i Sverige.
Men efter anslagsminskningen på 150 miljoner kronor anser myndigheten nu att cirka 35 kontor, över hela landet, måste stängas.
– Vi arbetar med att öka kostnadseffektiviteten i servicekontorsnätet genom ökad flexibilitet och mobilitet. Det kommer dock inte att räcka utan vi kommer att behöva stänga servicekontor. Vårt fokus nu är att se till att det blir så bra service som möjligt för så många som möjligt, säger generaldirektör Åsa Lind i en kommentar.
Vilka kontor som ska stängas är inte bestämt och processen kommer ske löpande de kommande tre åren. Samråd kommer nu ske för att undersöka vilka kontor som kan vara aktuella att stängas ner. Kommuner har redan kontaktats för att inleda processen.
Processen kommer att följa tre principer för att ordna den framtida organiseringen av servicekontorsnätet. Dessa principer är tillgänglighet till service i hela landet, tillgänglighet utifrån besöksvolymer och behov och effektivt resursutnyttjande.