Petter Stordalen är optimist inför framtiden, men tveksam till flera hotell i centrala Stockholm. Han hoppas på en stark bokningssommar och berättar att det bokats rejält med konferenslokaler under senhösten.
Fastighetsvärlden fick en pratstund med Petter Stordalen i samband med att Choice och Atrium Ljungberg visade upp det nya hotellet Clarion Collection Hotel Tapetfabriken i Sickla, Nacka, som öppnar snart.
Choice har expanderat mycket den senaste tiden, speciellt i Stockholm och Göteborg. Hur mycket mer rumskapacitet ser du att ni behöver i de båda orterna?
– Det är två av de absolut viktigaste marknaderna som vi har. Om Stockholm, så har allt vi investerat i Storstockholm gått väldigt bra fram tills pandemin kom. Brunkebergstorg, Friends och flera andra nya gick väldigt bra.
Har ni några vita fläckar på Stockholmskartan?
– Om man ska vara realistisk så kommer det nog inte komma så många fler hotell i centrala Stockholm framöver. Kontorshyrorna i bra lägen är så höga så det är svårt att konkurrera. Vi har bra täckning på Stockholm som det ser ut idag.
Du sa i en stor intervju med Fastighetsvärlden för ett år sedan att ni ska fullfölja de kontrakt för de projekt ni skrivit kontrakt för, men inte få många fler nya. Men ni har fortsatt teckna kontrakt för nya hotellprojekt. Hur ser ni på framtiden?
– Ibland ser vi bra möjligheter… Men jag kan säga att sätten som man kommer att skriva hotellkontrakt på framöver kommer att förändras. Kontrakten kommer inte längre att innehålla de stora garantierna och långa garantierna. Det man sett under pandemin är att risktagandet är obalanserat, det ligger idag för mycket ansvar på operatören. Scandics vd har till exempel tidigare sagt att de inte kommer teckna liknande kontrakt framöver, och det är även min uppfattning.
För ett år sedan var du kritisk till några fastighetsägare. Hur känner du idag?
– Under pandemin har vi lärt oss skillnaden på vilka fastighetsägare som tar ansvar och vilka som inte gör det. En del fastighetsägare har varit proaktiva och det kan handla om olika saker, bland annat hyra eller investeringar. För oss handlar det om att ett hotell är en dynamisk verksamhet. Då krävs det aktiva fastighetsägare.
Hur många procent av era hyresvärdar i Sverige har enligt dig inte varit proaktiva under pandemin?
– Det handlar delvis om vilken erfarenhet de har av hotell. Ta en sådan som Erik Selin, som har flera hotellfastigheter och en stor erfarenhet. Han förstår vad som sker och vad som krävs. Det handlar om att båda parter ska bli en vinnare och att komma igenom detta. Det är inte bra om saker stoppas upp.
Hur ser bokningsläget ut för sommaren?
– Det ser bättre ut än tidigare. Men det är helt avgörande hur det går med restriktionerna. Vi ser att när man öppnar upp så kommer bokningarna väldigt snabbt, poff. Vi ser att leissuremarknaden blivit viktigare och det såg vi även innan pandemin – och så kommer det att bli även efter.
– Inför sommaren så vet vi att det kommer bli bättre än förra sommaren. Vi har varit väldigt aktiva på olika sätt och med olika kampanjer. Vi har under pandemin tagit marknadsandelar på ett sätt som vi aldrig gjort tidigare,
Hur ser det ut när det gäller mötesverksamheten?
– På konferenssidan börjar det hända mycket, speciellt under september, oktober och november. Många lokaler börjar bli fullbokade. I böckerna ser det bra ut, nu får vi se vad myndigheterna säger framöver.
– På flera sätt har vi nästan fått näringsförbud. Vi har inte fått servera alkohol och människor har inte fått träffas för konkurrens.
Och affärsresenärerna?
– Jag tror att många kommer tvingas åter till kontoren och att mycket kommer att återgå till som det var. Företagen tappar affärer om de anställda inte är ute och träffar kunder. Många har svängt kring sin åsikt ganska mycket jämfört med hur man såg på framtiden för ett halvår sedan.
Ni har de senaste åren tecknat ett flertal större hyreskontrakt vid Nordens största flygplatser? Känner du en oro där?
– Det är stor skillnad om man finns vid terminalen eller flera kilomter därifrån. De mest lönsamma finns vid terminalerna och det är där vi i första hand finns. De kommer gå bra.
– Det som kommer att ändras är de som tar dagsturen till London, med första flyget på morgonen dit och sista hem. De kommer framöver åka mindre ofta men stanna längre.
När det gäller ditt privata fastighetsbolag Strawberry Properties så sålde du förra sommaren Amaranten på Kungsholmen för 1,5 miljarder. Är det aktuellt att sälja något ytterligare?
– Jag har även sålt en fastighet i Köpenhamn. Jag kanske kan vara på väg att sälja ytterligare en eller två, men inte i Sverige.
– Jag använder hellre pengar på att utveckla hotellbolagen, och i en kris kan man inte bara spara sig genom den, det krävs investeringar löpande. Man måste satsa, öppna hotell, behålla personal. Kunderna ska känna igen sitt Choice, och det kostar pengar.
Sista frågan, lite udda, hur går det med den helikopterplatta som du planerat för på Urban Escape vid Brunkebergstorg?
– Vad ska vi med helikopterplatta till? Det är mycket jag gör som inte realiseras. Det var en idé som hade med säkerhet och speciella gäster att göra.
– Helikopterplattan är nog det jag tänkt allra minst på under pandemin! Den kommer under en lång tid framöver att vara nederst på listan över vad jag ska använda pengar till. Vi kan glömma den. Jag expanderar hellre takterrassen där upp. Den har varit en riktigt succé, liksom andra taksatsningar. Det är ofta lång kö. Även om vi öppnat en ny så är det fortfarande köer. Taksatsningarna har varit väldigt lyckade.