Göteborg nobbades att ta över ytan – över 1.000 svenska anmälda. Fastighetsvärlden kan berätta att Stockholm stad och partners flyttar sin monter från källarplanet och intar istället mässhallen som heter Riviera 7 där Frankfurt och Düsseldorf blir närmast grannar. Där hyr man 77 kvm inne och har även tillgång till en terrass om 40 kvm.
Stockholmsregionen deltar för 23:e året i rad på Mipim. I år har man 22 kommuner som samarbetspartners (Norrköping ny) och 25 fastighetspartners. Total budget är cirka 5 miljoner kronor, vilket är 1 miljon mindre än tidigare år (för hyra, monterinredning, hotell och resor). Budgeten är bantad för att till exempel i stället satsa hårdare på tyska Exporeal.
Enligt uppgift till Fastighetsvärlden försökte Göteborg ta över Stockholms tidigare mässytor som funnits direkt vid den breda gången i källaren (Göteborg har haft sina lokaler långt ifrån gången). Men Göteborg fick nobben av arrangören Reed Midem som istället placerat Japan där.
De senste årens popuära trollerinummer i Stockholmsmontern, från duon Charlie Caper och Erik Rosales, är historia och i år bjuds inte på någon underhållning. Däremot arrangeras det sex miniseminarier. I år har det investerats i en mindre bar, till följd av det mindre utrymmet. Dessutom finns det en stor led-skärm.
Finansborgarrådet Karin Wanngård är inbokad på en blixtvisit till Cannes.
Så här laddar Göteborg för Mipim:
Egentligen hade Göteborg velat följa Stockholms exempel och flytta upp sin monter från källaren. Men önskemålet lades fram försent. Nu får Göteborg hålla till godo med platsen från i fjol och i stället satsa på en ny placering inför 2017.
Stadens stora byggplaner inför 400-års jubileet gör att Göteborg i år satsar lite extra på Mipim. Tillsammans med sina samarbetspartners lägger kommunen totalt 3,6 miljoner kronor på mässan, varav kommunen står för cirka 1 miljon.
Digitala skärmar med aktuella projekt och en videovägg i montern hör till nyheterna för i år. Dessutom har de tagit fram en särskild Mipim-hemsida.
Så här laddar Malmö för Mipim:
För 19:e året delar Malmö stad monter med Köpenhamn. Deras gemensamma monter har de senaste tre åren utsetts till den bästa bland de nordiska städerna av Fastighetsvärldens jury.
Inför årets mässa har Malmö och Köpenhamn producerat en film för att marknadsföra städerna med målet att nå ut till den internationella publiken.
– Vi fortsätter också att vara Mipims vardagsrum, med plats för att mingla och dricka gott kaffe, säger Louise Svensson, projektledare vid Malmö stad.
Montern går loss för 2,5 miljoner. För Malmö stad tillkommer även resekostnader för de 20 delegater som kommunen skickar.
– Malmö-Köpenhamn är motorn i Skandinaviens hetaste region för investerare. Vi ser en stark trend med ökande antal huvudkontor som etablerar sig här med rekordmånga nya arbetstillfällen som följd. För fortsatt grön tillväxt ska regionen vara en internationell förebild inom klimatanpassning, förnybar energi och hållbar stadsutveckling, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsen ordförande i Malmö.
Tillsammans med Köpenhamns borgmästare, Frank Jensen, inviger hon Greater Copenhagen Malmö region-montern den 15 mars klockan 17.00
I den 200 kvadratmeter stora Greater Copenhagen Malmö region-montern visar Malmö stad och Copenhagen Capacity, tillsammans med ett stort antal samarbetspartners från näringslivet, upp regionens styrkor och potentialer.
Nedlagd montertävling – Malmö/Köpenhamn överlägset
Fastighetsvärlden har i år beslutat att lägga ner tävlingen att kora Årets nordiska monter. En av anledningarna är att Malmö/Köpenhamn vunnit så överlägset varje år… Det är bara att säga Grattis till Malmö/Köpenhamn. Förra året gjorde dock Göteborgsmontern en uppryckning som uppskattades mycket av Fastighetsvärldens jury. Tävligen kan dock återkomma precis vilket år som helst!
Fastighetsvärlden Idag 2016-02-25