Vill locka fler investerare till Norrköping. Som inledande programpunkt på Fastighetsvärldens utsålda seminarium Östgötamarknaden i Norrköping talade Lars Stjernkvist, kommunstyrelsens ordförande (S) Norrköping. Han konstaterade att Norrköping genomgått en kraftig omsvängning inom näringslivet de senaste 15 åren och att andelen sysselsatta i tillverkningsindustrin sedan några år är lägre än riksgenomsnittet.
– Under ett flertal år för 15 år sedan byggde vi runt 100–200 nya bostäder per år i Norrköping. Nu har vi 1.000 pågående. Det är en väldigt kraftig ökning.
Stjernkvist berättade vid Östgötamarknaden att han ser två huvudförklaringar till den snabba utvecklingen.
– Universitetets expansion till Norrköping är en framgångssaga. Det andra är att vi har en förtida ostlänkseffekt.
Stjernkvist konstaterade att till det kan även läggas ett bra samspel i regionen och att regionen allt mer är en del av Storstockholmsregionen.
– Det betyder oerhört mycket för vår del.
Vidare sade han att Norrköping ska bygga vidare kring det som är staden styrkor.
– Vi har ingen slogan, det har bara städer med dåligt självförtroende
– Jag tycker dessutom att Norrköping är en riktigt vacker stad. Blir man inte berusad av Industrilandskapet är man lite själsligt stendöd. Jag är visserligen lite partisk, men det är en fantastisk stad.
Ett av de större stadsutvecklingsprojekten i Norrköping är hamnområdet som ligger ett stenkast från resecentrum.
– Vi ska omvandla Inre hamnen och ska bygga bostäder för 6.000 människor. Där ska det stå kvar en hamnkran och det ska finnas gott om kopplingar till historien. Det är viktigt inte minst i denna tid när vi har snabba folkförflyttningar – inte bara på grund av krig utan även inom landet. Det spelar stor roll hur den fysiska miljön ser ut. Det gäller att vi förstärker det som människor ser som en tillgång.
Läs mer om Inre hamnen och se bilder här.
På moderator Pontus Herins fråga om kommunalrådet Stjernkvist har något drömprojekt blev svaret.
– Vi har många drömprojekt. Men jag har ett som är strategiskt viktigt. Jag rest och pendlat mycket och har då sett många resecentrum och järnvägsstationer som ofta är trista och otrygga. Det är viktigt att vi bygger ett resecentrum som sticker ut. När man kliver av ska man få en känsla av vad det ska bli för stad. Vi vill ge ett bra första intryck. Jag hoppas att vi ska bygga det häftigaste resecentrumet. Det ska vi se till.
Läs mer om förslaget för ett nytt resecentrum här. Det ska byggas ett stenkast från dagens resecentrum.
Lars Stjernkvist passade även på att uppmuntra fler investerare att komma till Norrköping:
– Det som vi nu upplever nu är inte en tillfällig uppgång. Vi kommer behöva bygga 5.000-6.000 bostäder till 2020. Här finns det en långsiktighet och investerarna bör vara här och ta del av den.
Målet är att tågen ska börja rulla på Ostlänken år 2028, enligt tidigare beslut. Byggstart planeras till 2028.
– Området är ingen flaskhals. Det är en giraffhals, sade Per Sandström, VD Nyköping-Östgötalänken.
Totalt handlar Ostlänken om 15 mil dubbelspår mellan Järna (som ligger söder om Södertälje) och Linköping. De nuvarande spåren ska vara kvar och trafikeras av långsammare passagerar- och godståg.
– Genom Ostlänken får Linköping och Norrköping även tillgång till en internationell flygplats – som Skavsta är, säger Robert Fonovich, chef för svensk fastighetsrådgivning Catella, som medverkade på en programpunkt under förmiddagen där Ostlänken diskuterades specifikt.
Ostlänken berör fyra resecentrum (Norrköping, Linköping, Nyköping och Trosa) och en flygplats (Skavsta).
– Snabbhet och tydlighet i processen är viktigt. Det är många områden som ligger och väntar på expropriering, och dessa områden hindas från att utvecklas i väntan på beslut.
Från publiken kom ett konstaterande att det kan vara läge att lägga ner lokala flygplatser och istället ställa sig bakom Skavsta. Norrköpings flygplats förstås av frågeställaren bli en plats för att bygga bostäder.
Åsa Hansson, Head of Infrastructure KPMG, hade sitt fokus kring Ostlänken:
– Innovation. Kom med något som vi inte sett tidigare – och glöm inte de mjuka frågorna.
Sima Zangiabadi, affärsutvecklare och strateg Jernhusen
– Man måste tänka på kundens behov, alltså resenären. Då kommer området vid respektive resecentrumen att bli attraktivt.
Fastighetsvärlden Idag 2015-10-14