Staten säljer Svenska Lagerhus

Annons

I förra veckan tog regeringen beslutet att sälja samtliga aktier i Svenska Lagerhus till Recall Sweden AB. Det bolaget ägs i sin tur av Brambles Industries Ltd och LTN Logistiktjenster norden AS. Svenska Lagerhus och Fryshusstyrelse stiftades redan 1917 med syfte att beredskapslagra livsmedel för användning i krig och kristid. Verksamheten bolagiserades efter andra världskriget. Numera är beredskapslagringen neddragen radikalt. Svenska Lagerhus har därför på senare år koncentrerat sig på lagring och distribution av arkiv, dokument, datamedia och andra varor. I verksamheten ingår ägande och förvaltning av egna fastigheter för lagrings och distributionsändamål. Fortfarande är det statliga myndigheter som är de största kunderna, men deras andel har minskat. Av den totala faktureringen görs idag ca 60 procent till myndigheterna, jämfört med ca 78 procent för fyra år sedan.

Annons

Fler Nyheter från förstasidan

Han blir ny vd på Fastator

Tillträder 1 juli 2026.

Stort konsultbolag värvar och lanserar ny satsning

”Ett viktigt steg i den satsningen och stärker vår förmåga att skapa värde”.

Vincero säljer till HSB

Byggrättsvolymen uppgår till drygt 15 000 kvm.

Här kan nya SL-stationer ligga

Analysen har identifierat fyra sträckor med låg kollektivtrafikandel.

M2 ökar till över 50 procent av rösterna i Corem

”Det är ett tydligt uttryck för vår tro på Corems värde och framtid”.

Umeås stadsdel Stallbacken tar form

Planprogrammet innehåller bland annat 1 400 bostäder.

Rättstvist kan vänta för Peab

Olika syn kring stort utvecklingsområde utanför Stockholm. Toppolitikern: ”Det är inget jag tagit lätt på”.

Vill skapa nytt hotell på Söder

Planerar för påbyggnation av nyinköpt fastighet.

Fängslande köp – celler ombyggda till hostel

40 ombyggda fängelseceller.

Willhem köper för 200 mkr

Når nu nästan ett fastighetsvärde på 5 miljarder kronor i kommunen.

Muro köper från Prodire

Följer upp storköpen från M2 och Nivika.

Klart: Vann tävling om höga hus mitt i Göteborg

Tre byggnader som ska bli 56, 88 och 115 meter höga. Två lokala förslag utmanade.

80 000 kvm kan återlämnas efter Polestars problem

Tvingas avbryta storprojekt i attraktivt läge. Skulle bli del av historisk stadsutveckling mittemot landmärke.

Tillbaka till förstasidan