Illustrationer: Henning Larsen, Landskapslaget, BAU

Solna station kan däckas över – 93.000 kvm kontor

Delar av Solna station ska däckas över. Samtidigt får Fabege och Skanska stora byggrätter i närheten som summerar 93.000 kvm kontorslokaler.

Annons

Solna stad vill däcka över delar av Solna station vid Frösundavägen. En större torgyta ska skapas norrut. Vid sidan ska det bli 93.000 kvm kontor, 18.000 kvm bostäder samt fler kaféer och restauranger som även det ingår i planen. Ovanpå själva spåren ska det dock inte byggas några kontors- eller bostadshus – eftersom det sällan är tillåtit ovan överdäckningar numera.

Från den större öppna ytan ska det sedan gå att komma direkt Dalvägen som blir promenadgata in i Arenastaden. Inriktningen är att Råsta strandväg ska ersätta Dalvägen som områdets huvudgata. Därmed ska bilar separeras från gående och cyklister på ett smart sätt.

Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande i Solna, säger till Fastighetsvärlden att han hoppas att området vid Solna station ska stå färdigutvecklat om tre till fem år.

– Vi vill skapa en tydlig entré till området, säger Granfalk.

Fastighetsvärlden har tidigare berättat att Fabege jobbar med planer för att riva dagens byggnad på den västra sidan, där ännu Migrationsverket håller till, för att där skapa en klenodbyggnad och en portal på väg in i området.

Nu framgår det i handlingar som Fastighetsvärlden tagit del av att Fabege och Solna stad tecknat en principöverenskommelse om att området planläggs för ny bebyggelse omfattande totalt cirka 91.000 kvm BTA, varav 18.000 kvm avser bostäder (cirka 180 lägenheter) och 73.000 kvm kontor. Inom projektet skall även inrymmas en förskola med 6 avdelningar och 10 LSS-lägenheter. Projektet gäller del av Farao och Kairo.

På andra sidan spårområdet bygger Skanska kontorshuset Solna United och har byggrätter om det dubbla när Bavariahuset utvecklas. Men nu kan det bli ännu mer. Där dagens kiosk och en gammalt stationshus finns får Skanska en markanvisning om minst cirka 20.000 kvm ljus BTA kontor och handel. Antalet avser Solna stads fastigheter Hagalund 3:1 och 3:2.

Fabege och Solna stad jobbar även för att Arlanda Express ska stanna vid stationen.

– Vi har från Arlanda Express hört att de vill ha ett stopp längs sträckan, och då borde Solna station vara ett bra alternativ med tanke på alla arbetsplatser som finns i området. Vi arbetar för att det ska stanna där liksom för att det ska bli en regionaltågstation, säger Pehr Granfalk.

 

Bilar och gående/cyklister separeras i två plan på väg in i Arenastaden.

Fler Nyheter från förstasidan

Axfast spelar Monopol på östra Kungsgatan

FV summerar Axfasts stora förvärv längs den välkända gatan.

Podcast: Om lyckat solcellsinitiativ & klimatfrågan

Maria Perzon från Castellum gästar senaste avsnittet för att prata om bland annat ett lyckat solcellsinitativ och tron på ökad biologisk mångfald.

Areim bakom jätteköp för hela 5 miljarder

Läs om strategin framåt.

K-Fastigheter i mål med dansk miljardförsäljning

Genomför affär för 1,1 miljarder kronor.

Axfast köper dubbelt vid Hötorget

Miljardaffär i centrala Stockholm. Två fastigheter byter ägare i transaktion.

Kuylenstiernas misstänkta utpressare gripna

En känd kvinnlig brottsling och en advokat har gripits.

Ledande konsult lämnar – startar eget bolag

Konsultfirman tappar ytterligare en senior medarbetare.

Fabege hyr ut 4.300 kvm

Hyreskontrakt på tio år tecknat med företag bakom internationellt kända varumärken.

Stor investering vid Karlaplan – 15-årigt kontrakt

Fv berättar om investeringen och projektet.

Bilder: Så kan nya Centralstaden förändras

Totalkostnaden bedöms till hela 25 miljarder kronor. Läs senaste nytt kring projektet som förändrar centrala Stockholm. Se även en ny video.

SLP förvärvar för 270 mkr

Köper logistikfastighet med förädlingspotential.

The Body Shop i likvidation

Svenska bolaget lägger ner efter extrainsatt bolagsstämma.

Johan Skoglund: ”På väg att förbättras”

86:e och sista delårsrapporten som JM-vd.

Krönika

Utsmyckning är ett smart, värdehöjande grepp i stadskärnan

Monica Bruvik skriver FV-krönika.

Tillbaka till förstasidan