Skellefteå och Karlskrona i botten i Svefas index
Stockholm och Göteborg hamnar i topp medan Skellefteå och Karlskrona hamnar i botten. Så är resultaten i Svefas Fastighetsindex 2021.
Störst förbättring gör Eskilstuna och största försämringen Östersund och Luleå.
I rapporten konstaterar Svefa att storstäderna Stockholm och Göteborg drar ifrån övriga landet i Svefa Fastighetsindex.
Nykomlingarna i rankingen hamnar i botten, Skellefteå på plats 21 och Karlskrona placerar sig i botten av de 24 orter som Svefa analyserat.
Svefa konstaterar i årets rapport att storstadsområdena Stockholm och Göteborg under pandemin dragit ifrån det övriga landet i rankingpoäng samt att den svenska fastighetsmarknaden har återhämtat sig sedan bottennoteringen våren 2020. Men även om nykomlingarna hamnar i botten innebär det inte att det saknas investeringsmöjligheter och vilja. Utvecklingen i Norrland drivs av gröna investeringar. Etableringen av Northvolt medför stora möjligheter för en stad som Skellefteå något som också tydligt kan noteras på fastighetsmarknaden. Kommunen hamnar till exempel i topp när det gäller nettoinvesteringar per capita.
Svefas uppdaterade ranking ser ut som följande:
- Stockholm: 86 poäng (=)
- Göteborg: 72 (+1)
- Uppsala: 59 (-3)
- Malmö: 59 (+4)
- Jönköping: 56 (+2)
- Lund: 56 (-1)
- Karlstad: 56 (+3)
- Linköping: 54 (-2)
- Västerås: 53 (+1)
- Helsingborg: 52 (+1)
- Umeå: 51 (-3)
- Örebro: 49 (-4)
- Varberg: 49 (ny)
- Växjö: 48 (-1)
- Halmstad: 44 (-3)
- Norrköping: 43 (-3)
- Luleå: 41 (-4)
- Borås: 38 (=)
- Sundsvall: 38 (-1)
- Östersund: 34 (-4)
- Skellefteå: 33 (ny)
- Gävle: 32 (-2)
- Eskilstuna: 28 (+4)
- Karlskrona: 21 (ny)
– Såväl projekt- som transaktionsaktiviteten har ökat, med ett stort intresse från nationella fastighetsbolag. Investeringar i infrastruktur som Norrbotnia banan och Port of Skellefteå möjliggör fortsatt utveckling och ”öppnar upp” Skellefteå för stora investeringar, säger Mikael Lundström, vd Svefa.
– Ett segment i kraftig tillväxt är logistik. Det är tack vare den växande e-handeln, och den ökande konkurrensen mellan olika e-handelsaktörer, som efterfrågan på last-mile logistik ökat kraftigt. Det har skett en tydlig utveckling av logistikfastigheter längs med motorvägarna och de större transportlederna” fortsätter Lundström.