Skellefteå och Karlskrona i botten i Svefas index

Stockholm och Göteborg hamnar i topp medan Skellefteå och Karlskrona hamnar i botten. Så är resultaten i Svefas Fastighetsindex 2021.
Störst förbättring gör Eskilstuna och största försämringen Östersund och Luleå.

Annons

I rapporten konstaterar Svefa att storstäderna Stockholm och Göteborg drar ifrån övriga landet i Svefa Fastighetsindex.

Nykomlingarna i rankingen hamnar i botten, Skellefteå på plats 21 och Karlskrona placerar sig i botten av de 24 orter som Svefa analyserat.

Svefa konstaterar i årets rapport att storstadsområdena Stockholm och Göteborg under pandemin dragit ifrån det övriga landet i rankingpoäng samt att den svenska fastighetsmarknaden har återhämtat sig sedan bottennoteringen våren 2020. Men även om nykomlingarna hamnar i botten innebär det inte att det saknas investeringsmöjligheter och vilja. Utvecklingen i Norrland drivs av gröna investeringar. Etableringen av Northvolt medför stora möjligheter för en stad som Skellefteå något som också tydligt kan noteras på fastighetsmarknaden. Kommunen hamnar till exempel i topp när det gäller nettoinvesteringar per capita.

Svefas uppdaterade ranking ser ut som följande:

  1. Stockholm: 86 poäng (=)
  2. Göteborg: 72 (+1)
  3. Uppsala: 59 (-3)
  4. Malmö: 59 (+4)
  5. Jönköping: 56 (+2)
  6. Lund: 56 (-1)
  7. Karlstad: 56 (+3)
  8. Linköping: 54 (-2)
  9. Västerås: 53 (+1)
  10. Helsingborg: 52 (+1)
  11. Umeå: 51 (-3)
  12. Örebro: 49 (-4)
  13. Varberg: 49 (ny)
  14. Växjö: 48 (-1)
  15. Halmstad: 44 (-3)
  16. Norrköping: 43 (-3)
  17. Luleå: 41 (-4)
  18. Borås: 38 (=)
  19. Sundsvall: 38 (-1)
  20. Östersund: 34 (-4)
  21. Skellefteå: 33 (ny)
  22. Gävle: 32 (-2)
  23. Eskilstuna: 28 (+4)
  24. Karlskrona: 21 (ny)

– Såväl projekt- som transaktionsaktiviteten har ökat, med ett stort intresse från nationella fastighetsbolag. Investeringar i infrastruktur som Norrbotnia banan och Port of Skellefteå möjliggör fortsatt utveckling och ”öppnar upp” Skellefteå för stora investeringar, säger Mikael Lundström, vd Svefa.

– Ett segment i kraftig tillväxt är logistik. Det är tack vare den växande e-handeln, och den ökande konkurrensen mellan olika e-handelsaktörer, som efterfrågan på last-mile logistik ökat kraftigt. Det har skett en tydlig utveckling av logistikfastigheter längs med motorvägarna och de större transportlederna” fortsätter Lundström.

Fler Nyheter från förstasidan

Bilder: Så kan nya Centralstaden förändras

Totalkostnaden bedöms till hela 25 miljarder kronor. Läs senaste nytt kring projektet som förändrar centrala Stockholm. Se även en ny video.

SLP förvärvar för 270 mkr

Köper logistikfastighet med förädlingspotential.

The Body Shop i likvidation

Svenska bolaget lägger ner efter extrainsatt bolagsstämma.

Johan Skoglund: ”På väg att förbättras”

86:e och sista delårsrapporten som JM-vd.

Krönika

Utsmyckning är ett smart, värdehöjande grepp i stadskärnan

Monica Bruvik skriver FV-krönika.

Kontrollbalansräkning träffar Oscar Properties hårt

Likvidation av bolaget kan bli nästa steg.

Räknar med att sälja för mer än 30 miljarder

FV berättar hur planerna ser ut.

Välkänd arkitektfirma i konkurs

”En direkt konsekvens av vad som händer i branschen.”

JM säljer till Bonnier för 410 mkr

Överraskande affär. Tomas Hermansson berättar för FV om framtidsplanerna.

Operan håller stängt i fem år

Omfattande renoveringar om 3,1 miljarder krävs. Kungliga Operan är inte nöjda.

Stort bostadstema – var finns Alexanderhugget?

Nytt FV-magasin ute – stort tema om bostadskrisen, med mera.

Framtid & återbruk

Nya certifieringsstandarder har utgjort såväl piska som morot för att skynda på utvecklingen. Artikel ur magasinet.

Säljer för kvarts miljard i kanonaffär – 26% upp

Affär i Stockholm. ”Vi vill inte sälja, men det finns gränser för hur mycket huskramare man kan vara”, säger Sven-Olof Johansson till FV.

Öppnar flaggskepp i city

Öppnar första i Sverige.

Tillbaka till förstasidan