Skanska skärper klimatmålet

Skanska uppdaterar sitt klimatmål till att omfatta en minskning av bolagets egna koldioxidutsläpp med 70 procent till 2030, skriver bolaget i ett pressmeddelande. Basåret är 2015.

Annons

Uppdateringen av det tidigare målet som omfattade att minska med 50 procent till 2030 är en konsekvens av behovet att kraftigt öka tempot mot ett klimatneutralt samhälle, samt att Skanska redan genom målmedvetet arbete har minskat koldioxidutsläppen i den egna verksamheten med 40 procent jämfört med basåret 2015.

Under motsvarande tidsperiod har koncernens intäkter ökat. Det övergripande målet om klimatneutralitet till 2045 står kvar.

– Höstens rapport från IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) talar sitt tydliga språk. Samhället måste ta ytterligare krafttag för att drastiskt minska koldioxidutsläppen, säger Anders Danielsson, vd, Skanska AB.

– Målmedvetet arbete på samtliga marknader har nu visat att vi mycket framgångsrikt kunnat arbeta mot  klimatneutralitet i hela värdekedjan till 2045. Nu ökar vi tempot genom att skärpa delmålet. Genom att erbjuda klimatsmarta lösningar hjälper vi våra kunder att uppfylla sina klimatmål. Arbetet med att minimera våra utsläpp av växthusgaser går hand i hand med ökad effektivitet, ett bättre resursutnyttjande och lägre kostnader, samt att möta våra kunders behov.

Med förändringen är målet att minska de egna utsläppen med 70 procent från 2015 till 2030. För projekt utvecklade av Skanska är målet att minska utsläppen i värdekedjan med 50 procent till 2030, jämfört med 2020.

– Byggsektorn står för 40 procent av världens energirelaterade koldioxidutsläpp. Det är en stor utmaning, men vi är också en del av lösningen. De stora utsläppen härstammar från produktion av material som betong, stål och asfalt samt när våra byggnader används. För att nå målet att bli klimatneutrala behövs innovation och partnerskap med olika aktörer. Vi vill också se högre klimatkrav i offentliga upphandlingar, säger Lena Hök, hållbarhetsdirektör, Skanska.

Fler Nyheter från förstasidan

The Body Shop i likvidation

Svenska bolaget lägger ner efter extrainsatt bolagsstämma.

Johan Skoglund: ”På väg att förbättras”

86:e och sista delårsrapporten som JM-vd.

Krönika

Utsmyckning är ett smart, värdehöjande grepp i stadskärnan

Monica Bruvik skriver FV-krönika.

Räknar med att sälja för mer än 30 mdr

FV berättar hur planerna ser ut.

Välkänd arkitektfirma i konkurs

”En direkt konsekvens av vad som händer i branschen.”

JM säljer till Bonnier för 410 mkr

Överraskande affär. Tomas Hermansson berättar för FV om framtidsplanerna.

Operan håller stängt i fem år

Omfattande renoveringar om 3,1 miljarder krävs. Kungliga Operan är inte nöjda.

Stort bostadstema – var finns Alexanderhugget?

Nytt FV-magasin ute – stort tema om bostadskrisen, med mera.

Framtid & återbruk

Nya certifieringsstandarder har utgjort såväl piska som morot för att skynda på utvecklingen. Artikel ur magasinet.

Säljer för kvarts miljard i kanonaffär – 26% upp

Affär i Stockholm. ”Vi vill inte sälja, men det finns gränser för hur mycket huskramare man kan vara”, säger Sven-Olof Johansson till FV.

Öppnar flaggskepp i city

Öppnar första i Sverige.

SOJ: ”En snabb sänkning är nödvändig”

Anser att Riksbanken och ECB inte kan låta Fed vara styrande.

Tillbaka till förstasidan