Närmast i bild syns de fyra bostadskvarteren med torget i mitten, jämte Kristinebergs IP. Därefter de tre kontorshusen närmast Essingeleden och en ny idrottshall till höger. På andra sidan Essingeleden ligger Triangeltomten där byggstart för kontorshus beräknas till slutet av 2020.

Skanska redo bygga 90.000 kvm kontor på Kungsholmen

Exploateringskontoret ger tummen upp för Skanskas planer för Hornsbergskvarteret på Kungsholmen. Markförvärvet beräknas kosta cirka 1,5 miljarder kronor.

Annons

Exploateringsnämnden har godkänt Skanska AB:s planförslag för det så kallade bussdepåområdet på nordvästra Kungsholmen.

Staden och Skanska Fastigheter Stockholm AB har kommit överens om en köpeskilling om 12.600 per kvadratmeter ljus bruttoarea, exkluderat. Sekundära ytor.

Enligt ett utlåtande, från Exploateringskontoret, handlar det om ett markförvärv på cirka 1,5 miljarder kronor.

Projektet inkluderar bussdepåtomten, mellan Lindhagensgatan, Nordenflychtsvägen och Kristinebergs slottspark.

Jämte bussdepån utvecklar Skanska, enligt plan, 90.000 kvadratmeter kommersiella lokaler, främst kontor men även hotell, i fyra huskroppar.

Tre huskroppar längs Essingeledens västra sida, Kristinebergsavfarten, och ett hus på den så kallade ”Triangeltomten”, öster om Essingeleden (se bilden ovan).

Hornsbergsdepån ska enligt tidplanen lämna Kungsholmen 2021 – och flytta in i en ombyggd del av postterminalen i Tomteboda. Detaljplan för ny bussdepån antogs av Solna stads kommunfullmäktige 2017.

Marken närmast bussdepån används i dag av SL, från och till, och Triangeltomten fungerar som tillfällig parkeringsplats.

Triangeltomten hoppas Skanska byggstarta på i slutet av 2020 eller i början på 2021. Beroende på detaljplaneprocessen. Byggtiden beräknas till tre år.

På platsen där bussdepån står ska det ska byggas cirka 750 bostäder i fyra kvarter. De fyra bostadshusen utvecklas av fyra olika aktörer: Skanska Nya Hem, Ikano Bostad, Borätt/Seniorgården och Familjebostäder.

– Vi tycker att det är ett fantastiskt bra område med goda kommunikationer. Både grön och blå tunnelbanelinje ansluter hit. Stadsdelen har förvandlats under de här åren som vi har utvecklat här. Projektet bidrar till den mix mellan kontor och bostäder som staden har efterfrågat och som får området att leva både dag, kväll och natt, säger Fredrik Lantz, uthyrnings- och marknadschef på Skanska Fastigheter Stockholm, till FV.

– I Stockholm är vi fokuserade i Hammarby Sjöstad och runt Solna station. Det här blir ett tredje stort statsutvecklingsområdet för oss. Och det mest centrala.

Planen antogs av Stadsbyggnadsnämnden i december 2019. Närmast ska planen upp i Kommunfullmäktige för beslut.

Hela området, på nordvästra Kungsholmen, beräknas vara färdigbyggt 2028.

Fler Nyheter från förstasidan

Kuylenstiernas misstänkta utpressare gripna

En känd kvinnlig brottsling och en advokat har gripits.

Ledande konsult lämnar – startar eget bolag

Konsultfirman tappar ytterligare en senior medarbetare.

Fabege hyr ut 4.300 kvm

Hyreskontrakt på tio år tecknat med företag bakom internationellt kända varumärken.

Stor investering vid Karlaplan – 15-årigt kontrakt

Fv berättar om investeringen och projektet.

Bilder: Så kan nya Centralstaden förändras

Totalkostnaden bedöms till hela 25 miljarder kronor. Läs senaste nytt kring projektet som förändrar centrala Stockholm. Se även en ny video.

SLP förvärvar för 270 mkr

Köper logistikfastighet med förädlingspotential.

The Body Shop i likvidation

Svenska bolaget lägger ner efter extrainsatt bolagsstämma.

Johan Skoglund: ”På väg att förbättras”

86:e och sista delårsrapporten som JM-vd.

Krönika

Utsmyckning är ett smart, värdehöjande grepp i stadskärnan

Monica Bruvik skriver FV-krönika.

Kontrollbalansräkning träffar Oscar Properties hårt

Likvidation av bolaget kan bli nästa steg.

Räknar med att sälja för mer än 30 miljarder

FV berättar hur planerna ser ut.

Välkänd arkitektfirma i konkurs

”En direkt konsekvens av vad som händer i branschen.”

JM säljer till Bonnier för 410 mkr

Överraskande affär. Tomas Hermansson berättar för FV om framtidsplanerna.

Operan håller stängt i fem år

Omfattande renoveringar om 3,1 miljarder krävs. Kungliga Operan är inte nöjda.

Tillbaka till förstasidan