Skanska redo bygga 90.000 kvm kontor på Kungsholmen
Exploateringskontoret ger tummen upp för Skanskas planer för Hornsbergskvarteret på Kungsholmen. Markförvärvet beräknas kosta cirka 1,5 miljarder kronor.
Exploateringsnämnden har godkänt Skanska AB:s planförslag för det så kallade bussdepåområdet på nordvästra Kungsholmen.
Staden och Skanska Fastigheter Stockholm AB har kommit överens om en köpeskilling om 12.600 per kvadratmeter ljus bruttoarea, exkluderat. Sekundära ytor.
Enligt ett utlåtande, från Exploateringskontoret, handlar det om ett markförvärv på cirka 1,5 miljarder kronor.
Projektet inkluderar bussdepåtomten, mellan Lindhagensgatan, Nordenflychtsvägen och Kristinebergs slottspark.
Jämte bussdepån utvecklar Skanska, enligt plan, 90.000 kvadratmeter kommersiella lokaler, främst kontor men även hotell, i fyra huskroppar.
Tre huskroppar längs Essingeledens västra sida, Kristinebergsavfarten, och ett hus på den så kallade ”Triangeltomten”, öster om Essingeleden (se bilden ovan).
Hornsbergsdepån ska enligt tidplanen lämna Kungsholmen 2021 – och flytta in i en ombyggd del av postterminalen i Tomteboda. Detaljplan för ny bussdepån antogs av Solna stads kommunfullmäktige 2017.
Marken närmast bussdepån används i dag av SL, från och till, och Triangeltomten fungerar som tillfällig parkeringsplats.
Triangeltomten hoppas Skanska byggstarta på i slutet av 2020 eller i början på 2021. Beroende på detaljplaneprocessen. Byggtiden beräknas till tre år.
På platsen där bussdepån står ska det ska byggas cirka 750 bostäder i fyra kvarter. De fyra bostadshusen utvecklas av fyra olika aktörer: Skanska Nya Hem, Ikano Bostad, Borätt/Seniorgården och Familjebostäder.
– Vi tycker att det är ett fantastiskt bra område med goda kommunikationer. Både grön och blå tunnelbanelinje ansluter hit. Stadsdelen har förvandlats under de här åren som vi har utvecklat här. Projektet bidrar till den mix mellan kontor och bostäder som staden har efterfrågat och som får området att leva både dag, kväll och natt, säger Fredrik Lantz, uthyrnings- och marknadschef på Skanska Fastigheter Stockholm, till FV.
– I Stockholm är vi fokuserade i Hammarby Sjöstad och runt Solna station. Det här blir ett tredje stort statsutvecklingsområdet för oss. Och det mest centrala.
Planen antogs av Stadsbyggnadsnämnden i december 2019. Närmast ska planen upp i Kommunfullmäktige för beslut.
Hela området, på nordvästra Kungsholmen, beräknas vara färdigbyggt 2028.