Serneke ”provbor” Turning Torso och slår tillbaka mot höjdkritiker
”Dags att sätta ner foten.” Ola Serneke, VD för byggföretaget Serneke, höll under Mipim något som nästan kan liknas vid ett brandtal för sitt skyskrapeprojekt Polstjärnan och för höga hus i allmänhet.
– I den första planen för Älvstaden blev jag nästan utskrattad när jag presenterade projektet Polstjärnan. Det finns en mentalitet att det inte går att bygga höga hus i Sverige, vilket är konstigt när det fungerar i nästan i alla andra länder i Europa.
Han fortsätter:
– Så varför bygger jag ett högt hus? För att jag vill det. Det är dags att sätta ner foten och sätta stopp för den här attityden att det inte går.
Polstjärna kommer att bli mer än bara ett hus, menar Ola Serneke, och exemplifierar med Turning Torso där han sedan fem år (tillsammans med tio företagare) är med och hyr en lägenhet på 48:e våningen.
– Jag ser dagligen hur många som kommer till Västra hamnen bara för att titta på huset. Det har blivit en attraktion och det kommer Polstjärnan också att bli.
Men där de övre delarna av Turning Torso är stängda för allmänheten tänker Serneke öppna upp på översta planet och göra en utsiktsplats.
– Varför åker man till Jukkasjärvi? För en enda sak, ishotellet. Polstjärnan ska bli ännu en anledning att åka till Göteborg. Mina belackare säger att det aldrig kommer att fungera – men de har inte begripit någonting.
Till Fastighetsvärlden säger Ola Serneke att bolaget redan har långt fler intresseanmälningar än de 600 lägenheter som ska byggas.
– Och då har vi inte ens startat marknadsföringen än, det gör vi nu under våren och då kommer vi marknadsföra hela området, dels genom annonsering men också via en egen sajt. Sedan kommer förstås mäklarna att spela en stor roll.
Alban Herlitz, projektutvecklingschef på Serneke, säger att priserna för de nedre våningsplanen kommer att ligga på ”Göteborgspriser” för nyproduktioner.
– Vi pratar kanske om 50.000 kronor per kvm och sedan stiger det ju högre upp man kommer. Vi har en bra variation av små och stora lägenheter hela vägen upp till etagevåningarna för att skapa säljbara alternativ för många olika målgrupper.
Fastighetsvärlden Idag 2015-03-11