Savills: ”Den fysiska handeln är inte död, men…”

E-handeln står för 16 procent i Storbritannien och förväntas öka till 19 procent om tre år. Andelen i Sverige är lägre, men utvecklingen går åt samma håll.

– Sverige har idag en låg andel, men är den marknad, av de som vi jämför, som vi tror kommer att ha den starkaste tillväxten för online-handel framöver, säger Marie Hickey, director of commercial research vid Savills.

Hon var huvudtalade vid Savills fullsatta frukostseminarium på Scandic Haymarket under onsdagsmorgonen. Hon berättade speciellt om förutsättningarna i Storbritannien i allmänhet och London i synnerhet. Den digitaliserade handeln har där resulterat i skrämmande höga vakanstal för butikslokaler på många orter, långt högre än i Sverige där situationen ändå är alarmerande på många orter sedan flera år.

– Fysisk handel är inte död, det som är dött är tråkig fysisk handel.

Marie Hickey berättade att det i UK är klädhandeln som står för störst andel e-handel, med 25 procent, och att den andelen bedöms öka till 34 procent till år 2022. Hon konstaterade även att det finns traditionella klädkedjor som numera har 50 procent av sin handel via e-handel.

– Hos många aktörer går online och fysisk handel sedan länge hand i hand.

Hon konstaterade även att många kedjor som startat som onlinekedjor allt oftare även öppnar fysiska butiker – då ofta i väldigt bra butikslägen för exempelvis ett showroom.

Hyresnivån för butikslokaler i lägen som inte är det allra bästa har i London haft en dålig utveckling sedan Brexit-omröstningen, ner 8 procent. I de bästa lägena har det endast varit ner 1 procent.

Marie Hickey konstaterade att det rent allmänt händer mycket på butiksmarknaden, inte minst när det gäller kedjor som tar sig in på nya marknader, inte minst asiatiska som hyr lokaler i Europa.

– Vi ser väldigt många nya internationella varumärken som försöker inta bra lägen. De ser en möjlighet när det uppstår vakanser.

– Många, speciellt asiatiska bolag, bedömer att både Stockholm och Göteborg är intressanta för etableringar eftersom hyresnivåerna anses överkomliga och bedömningen är även att målgruppen är intressant, säger Marie Hickey.

Hon konstaterade även att det finns en god framtid för butikerna och stadskärnorna om kreativiteten finns där.

– Butiken kommer att fortsätta att ha en viktig roll. Vi ser inte en butiksdöd, det vi ser är en förändring – delvis från handel till upplevelser

Hon visade siffror på hur man i Storbritannien kraftigt ökat konsumtionen kring till exempel semestrar, sport/hälsa, mat/restaurang och take away – upp 84, 42, 43 respektive 84 procent sedan 2009.

–  Det drivs av demografiska skiften, trenderna är globala. Den unga generationen, millennials, beter sig helt annorlunda. Det gäller att anpassa sig.

Fler Nyheter från förstasidan

Succé för ny stor takterrass på Mall of Scandinavia

Se bilder från den nya satsningen. Smygöppnades under tisdagen. FV var på plats.

Kraftig försening för Castellums tullnära storprojekt

Utpekat som hetaste framtidsområdet i Stockholm.

Oscar säljer med vinst

Avyttrar i vattennära läge.

Tar över AFA:s lyxläge

Hyr lokaler i hörnet Drottninggatan/Klarabergsgatan mitt i Stockholm.

Rekord: Fastigheter utgör nu nio procent av börsvärdet

Fler noteringar att vänta, enligt Pangea. Men alla segment utvecklas inte bra. Se substansvärdet för 30 bolag.

Heta innerstadsaffärer nära att slutföras

Dessutom väntar säljprocess för glödhet fastighet utanför tullarna.

Stor hyresgäst lämnar MoS

2.500 kvm vid den ena ingången fylls med het pop up-butik.

Nyfosa köper för 1,6 miljarder

Börsnoterat bolag säljer. Portfölj med 21 kommersiella fastigheter. Se fastighetslista.

Udda duo i affär om 1,4 mdr

15 fastigheter i Stockholmsområdet ingår i transaktionen.

Nytt landmärke i Stockholm görs om till hyresrätter

242 planerade bostadsrätter får en annan upplåtelseform. ”Det blir oavsett en bra affär för oss”.

Mindre kontorsyta – men dubbelt så många kontorsarbetsplatser

Fastighetsvärlden redogör för ytfördelningen i nya Sturekvarteret, segment för segment. Se även flera nya illustrationer.

Göteborg följer Malmö – bantar närvaron på Mipim

”Det är inte positivt för helheten. Nu ska vi samla partnerskapet och lyssna på hur övriga tänker.”

K2A börjar handlas på börsen idag

Se bilder från morgonens inringning.

Heba köper för 700 mkr

Det tidigare så försiktiga och lågmälda bostadsbolaget slår till med ännu en stor affär.

Tillbaka till förstasidan