Som utlovat – Stockholmsmontern ser i år helt annorlunda ut mot förra årets plockepinn. Stockholms Business Regions vd Staffan Ingvarsson är nöjd med resultatet, och hoppas på att även årets monter blir en snackis. Och röster från branschen är samstämmiga: den sticker ut. I en annars ganska modest montersamling på årets Mipim.
– Det känns bra. Äntligen. Det här är en sån fantastisk resa vi gör med våra partners; ett samskapande, där vi också skapar innehåll, hur kan vi utmana och manifestera Stockholmsregionen. Det är en kreativ process som nu får invigas, säger Staffan Ingvarsson, vd Stockholm Business Region.

Förra årets monter blev omtalad, genererade den mycket folk?
– Absolut. Det blev ett dragplåster, folk var nyfikna. Det var halva poängen. Vi ville locka hit folk för att prata om vikten om att tänka om, tänka cirkuläritet och hållbart. Mipim-tidningarna ville ju skriva om det och det är ju en bra grej när de väljer att lyfta upp en monter och arbetet med det, säger Monika Enqvist, kommunikationschef Stockholm Business Region.
I helgen lyfte Mipim-generalen Nicolas Kozubek, ett antal montrar inför årets Mipim, och där fanns Stockholm med tillsammans med Saudiarabien och London.
– Jag tror att vi är något på spåret här och jag tror att det finns en förväntan. Vad händer med Stockholm i år? Vi har ju lyckats i ganska många år. Intresse föder intresse, säger Staffan Ingvarsson.
– Det är ju det som är viktigt med årets monter. Vi vill skapa walk the talk. Det är därför vi har byggt den här montern, för att lyfta vikten av hållbara innovationer. Man kan bygga snyggt men ändå vara väldigt hållbar och rätt i tiden. Vi vill också lyfta affärsmöjligheter.

Röster från besökare i år är samstämmiga: den sticker ut. Och det är exakt vad Erik Krüger, biträdande avdelningschef internationell marknad på Stockholm Business Region Stockholm, hade förhoppning om inför mässan. Det är i och för sig inte så svårt i år. Det är få montrar som sticker ut. Man verkar ha tänkt mer på sittplatser både i bunkern och i Riviera 7 där Stockholm håller till, än på arkitektur och design i år.
Många verkar vara nyfikna på Stockholm i år. Och det är inte bara svenskar som kommer förbi. Man är nyfiken på Stockholm och vad som händer där i år, menar Staffan Ingvarsson, men man kommer också förbi för att Sverige har en ställning globalt. När Fastighetsvärlden är på plats är det många besökare som får en guidning av montern på engelska av Monica Enqvist.
– Vi är en av de platser i världen som globalt i rankningar kommer på plats fem, plats tio när det gäller innovation och hållbarhet. Man vill vara där och känna lite, säger Staffan Ingvarsson.
Staffan Ingvarsson har varit på mässan i över 20 år och minst tiden då det var mer fest och mindre affärer. Många bolag globalt skickade personal som en bonus, vilket också gav en hel del blöta kvällar. Dessutom fick man röka på den tiden inomhus. Så i bunkern där Stockholmsmässan förr i tiden fanns var lite som dimman i Lützen.
– I dag är det tack och lov affärsmöjligheter man är ute efter. Jag hoppas att jag i framtiden får önska både Göteborg och Skåne välkomna igen. Det här är den stora europeiska marknadsplatsen varje år och det är relevant att vi från Stockholm och SBA-regionen är här, men det är också relevant att Sverige är här, säger han.







