Eventlokalen var i princip fullsatt när Pandox för 29:e året i rad höll sin hotellmarknadsdag, som så ofta tidigare på Hilton Stockholm Slussen, där ett flertal experter delade med sig av sin syn på den europeiska hotellmarknadens framtid.
Pandox själva har, efter coronapandemin, långsamt stegrat sina förvärv av nya hotell för varje år sedan 2020 och på själva dagen kunde de också glädja sig åt nya förvärv av ett Radisson Blul i Trømsö. Både styrelseordförande Christian Ringnes, via förinspelat meddelande, och vd Liia Nõu, förutspådde att 2025 kommer att bli ett ännu bättre år för företaget och hotellmarknaden.
Då Pandox är en europeisk hotellaktör, aktiv i 11 länder, låg fokus under första halvan av dagen på de utmaningar som Europa stå inför, särskilt med tanke på de geopolitiska oroligheterna med bland annat USA-valet, Ryssland och Kina.
Enligt Kjell A. Nordström, ekonom och författare, och Per Schlingmann, pr-strateg och författare, som talade tillsammans står världen nu, återigen, inför en ny världsordning som kommer att innebära fler murar.
– Vi står inför en värld med fler handelsbarriärer, men det kanske inte nödvändigtvis kommer vara något negativt för Europa. Vi klagar ofta i Europa på att vi är 27 olika länder med olika juridiska system så vi är ganska bra på att hantera ett komplicerat klimat. Men det återstår att se, sa Per Schlingmann från scen.
Rent makroekonomiskt står Europa dock inför en rad utmaningar, menade Tim Figures, partner på Boston Consulting Group:
– Under de senaste 20-30 åren har Europa förlitat sig på tre olika slags ”medvindar”, nämligen global frihandel, ett gynnsamt säkerhetsläge och tillgång till billig energi i form av gas från Ryssland. Nu försvinner alla dessa antingen helt eller delvis, sa han.
Även en sviktande befolkningskurva, ungefär 2 miljoner färre i arbetskraft varje år, ett för stort fokus på lågtillväxtssektorer, en fragmenterad kapitalmarknad och hämmande regleringar ser han som utmaningar.
Men även om Europa som helhet har utmaningar ser det desto bättre ut för den europeiska hotellmarknaden.
– Med 70 procent beläggningsgrad, den högsta av alla regioner i världen, så står sig den europeiska marknaden stark, sa Thomas Emanuel, senior director på STR och fortsatte:
– Och all den efterfrågan, den tillväxten i beläggning, gör att vi också kan öka genomsnittspriserna. Man kan se att de vuxit med cirka 5 procent från år till år. Det är verkligen en ganska hyfsad tillväxt. Och om du jämför det med andra mogna utvecklade hotellmarknader som Nordamerika, Australien, ligger vi långt framme.
Enligt honom kommer vi att se en stadig men ospektakulär, tillväxt de kommande åren. Dels ökar andelen affärsresande, dels det internationella resandet från USA och Saudiarabien, men kanske främst från Kina och Indien, ser ut att ta fart.
Carine Bonnejan, managing director hotels på Christie & Co, var inne på samma spår. Enligt henne kommer de senaste årens tillväxt av den internationell medelklassen att driva på utvecklingen av turismen.
– Endast Indien beräknas att till år 2030 bidra med 100 miljoner fler internationella resor. Vi måste vara beredda att ta emot dem och frågan blir om vi klarar av det, sa hon.
Europa står för ungefär 28 procent av den globala rumskapaciteten samtidigt som 55 procent av alla internationella resor hamnar på kontinenten, vilket delvis förklarar den höga beläggningsgraden.
– Utmaningen här blir snarare att 60 procent av alla de här besöken hamnar i endast sex länder vilket innebär att vi måste få till en större spridning. Samtidigt finns det en styrka i att över 90 procent av alla övernattningar i Europa är antingen inhemska eller europeiska.
Enligt Carine Bonnejan finns det flera orsaker till att den europeiska marknaden är så pass robust: dels är kommunikationerna väl utvecklade, dels råder det fri rörlighet inom EU, dels så har många längre ledighet och dels så är den europeiska marknaden skydda och det råder både politisk och ekonomisk stabilitet. Enligt henne har turistindustrin också visat sig vara okänsligare för kriser än man skulle kunna tro
– Trots ökad osäkerhet i världen har turistindustrin visat vara väldigt motståndskraftig. Vi har sett en stadig ökning av gäster sedan 1990-talet som har mötts av en boom av hotellrum och ett ökat intresse från investerare i andra sektorer, sa hon.
– Även om varje enskild kris kan vara väldigt signifikant så är det faktiskt inte så troligt att det kommer att påverka marknaden på något substantiellt sätt för evigt. Men det kan så klart fundamentalt påverka specifika regioner eller marknader.