Sagax tvingas kapa ett tiotal våningar i Veddesta
Järfälla kommun investerar cirka 100 mkr för att nöduppgång blir riktig tunnelbaneuppgång i Veddesta. Luftfartsverket Bällsta radarstation sänker höjden på de högsta husplaner.
Veddesta i Järfälla kommun växer och kommunen planerar för ett fördjupat program som är tänkt att öka antal bostäder till uppemot 8.000–10.000 bostäder mot det tidigare programmet som är två år gammalt och då handlade om 4.000–5.000 bostäder.
Första detaljplan berör 2.000 bostäder, där Sagax, Veidekke och kommunen äger mark. Planen är att den antas under 2017 och att byggstart kan ske 2018, om allt går som planerat. Här äger kommunen sex kvarter och de har ambitionen att minst ett kvarter avyttras eller markanvisas under hösten 2017.
Byggnaderna i området planeras ha en varierad höjd. Förhoppningen var en riktigt hög byggnad om 32-35 våningar. Men så högt blir inte Sagax höghus – det ser ut att bli 20-våningar istället. Även Veidekkes högsta byggnader på 24 våningar kapas med fyra våningar efter att Bällsta radartorn i Bromma som ägs av Luftfartsverket påverkas.
På Sagaxfastigheten Veddesta 1:13 finns idag bilhandel och industrilokaler och bolaget förvärvade fastigheten 2007 från Stockholms kommun för 120 mkr och då ingick även fastigheten Murmästare-Ämbetet 3.
Sagax har slutit ett principavtal med Järfälla kommun om att förlägga ett resecentrum och bussterminal i en del av fastigheten. Sagax planerar även för bostäder, kontor, handel och eventuellt ett hotell på fastigheten.
Den planerade tunnelbanan och stationen Barkarby station med en uppgång vid Veddesta beräknas ta cirka sex år att bygga och det skulle innebära att den är klar 2024.
Kommunen väljer nu att investerar cirka 100 mkr för att den planerade nöduppgången blir en andra tunnelbaneuppgång istället. Vilket innebär att man kommer längre in i området och att markvärde ökar.
– Vi har ett avtal med Landstinget att kommun går in och finansierar för att få en andra uppgång. Kommunen kommer ta ut det av privata markägare i samband med exploateringar, berättar Peter Granström, projektledare Barkarbystaden och Veddesta på Järfälla kommun för Fastighetsvärlden.
Kommunalråd i Järfälla Claes Thunblad (S), berättade för ett par månader sedan för Fastighetsvärlden att han var övertygad att det skulle bli en uppgång till i Veddesta och förhoppningen var att det skulle kopplas till en extern markägare som skulle finansiera detta med omkring 80 mkr.
Intill planerade resecentrumet äger två kommunägda bolag Phalaenopsis och Spidarör mark.
– Här ska det bli spetsetableringar, det släpper vi inte i första hand och det är inte planerat för bostäder. Här är det huvudkontorsetableringar som gäller, berättade Claes Thunblad tidigare för Fastighetsvärlden.
Kommunen ser också över möjligheten med 3D-bildning för att styra vilka verksamheter som växer fram.
– Vi kan då ha ett paket med vanlig detaljplaner för bostäder med till exempel en bostadsrättsförening och en 3D-delning för kommersiella ytor, berättade Claes Thunblad.