58 grävpålar med 2 meters diameter vardera. Det händer mycket under marken för att Serneke ska lyckas med sin skyskrapa i Göteborg.
Att bygga det 245 meter höga Karlatornet i Göteborg är en utmaning. Att få det att stå stabilt ovanpå all lera och friktionsjord är förstås en speciell utmaning i sig.
Ägarna Serneke/NREP har fått spana in höghusbyggen världen över för att hitta en lösning för hur man ska kunna bygga något rekordhögt ovanpå den leriga Göteborgsmarken. Svaren har man hittat i Hongkong där det byggts ett flertal skyskrapor med liknande mark- och grundförutsättningar.
Försäljningen av lägenheter i Karlatornet pågår sedan i juni 2016 och i nuläget har 450 av 550 lägenheter sålts. I början av september inleddes pålningsarbetet – som är långt ifrån okomplicerat och som även det bjuder på ett flertal mäktiga siffror.
För att Karlatornet ska få kontakt med underliggande berg, och därmed stå stabilt, krävs det 58 grävpålar som har en diameter om hela 2 meter vardera (en vanlig påle är oftast fyrkantig och 27 gånger 27 centimeter). Varje påle vid Karlatornet ska bära en last på 4500 ton (en vanlig påle cirka 150 ton).
Grundförutsättningarna på platsen, på Lindholmen på Hisingen, är som i stora delar av Göteborgsområdet inte de bästa. Under platsen för Karlatornet finns 40–50 meter blålera och under det 10 meter med friktionsjord (grus, sten och block) – och därunder kommer den urstarka bohusgraniten som man borrar sig 4–7 meter ner i.
– Vi räknar med att vara klara med pålningsarbetet under sensommaren 2018. I början gör vi en påle i veckan och efter ett tag hoppas vi kunna öka takten till närmare två i snitt under en vecka, säger Magnus Eckert, produktionschef för mark- och grundläggningsarbeten för Karlatornet på Serneke, till Fastighetsvärlden.
Han berättar att det varit svårt att i Sverige hitta kompetens till arbetet. Det är ett svenskt dotterbolag till ett danskt bolag med anställda från bland annat Danmark, Polen, Tyskland och Lettland.
De 58 jättepålarna av betong ska hålla uppe bottenplattan på 30 gånger 30 meter som Karlatornet ska stå på. Plattan ska placeras åtta meter under markytan och är 3,75 meter tjock och består av betong. Maskinen som gräver och borrar ut pålutrymmet och pressar ner foderröret är en Bauer BG55 – som på plats fått smeknamnet Starka Klara. Maskinen väger 250 ton och är 40 meter hög. Inför pålningsarbetet har Serneke sanerat marken och schaktat bort förorenad jord ner till 2,5 meter och därefter byggt upp en bärkraftig arbetsplattform för de tunga maskinerna.
Serneke/NREP:s mål är att skrapan ska stå klar i god tid till Göteborgs 400-års jubileum 2021. Karlatornet är klenoden i den planerade stadsdelen Karlastaden där det totalt planeras för en handfull byggnader som är över 100 meter.
Karlatornet, om cirka 245 meter, ska bli Nordens högsta byggnad. Turning Torso är idag Sveriges i särklass högsta hus med 190 meter. En trio byggnader i Kista mäter cirka 120 meter vardera och är därmed högst i huvudstaden. I Göteborg är ett av Gothia tornen högst i stan med 100 meter.