Så blir linbanan i Göteborg – kan bli ytterligare två linbanor
Nu har juryn utsett det vinnande designförslaget för stationer och torn längs den planerade linbanan över älven i Göteborg. Bakom det vinnande bidraget står Amsterdambaserade UNStudio och Göteborgsbaserade Kjellgren Kaminsky Architecture.
Fakta linbanan:
Totalt tar resan från Järntorget till Wieselgrensplatsen ca 12 minuter. Från järntorget-Lindholmen ca 4,5 minuter.
Linbanan ska klara 2.000 resenärer per riktning och timme, vilket motsvarar en spårvagnslinje i femminuterstrafik. Varje gondol rymmer 25 passagerare.En gondol var 45:e sekund gör att det blir ett jämnt flöde.
Kommunfullmäktige fattade i juni 2016 beslut om planeringsinriktning för linbana med en uppskattad investeringskostnad på 1,1 miljard. I december 2017 utsågs NCC till entreprenör i projektet
Tävlingen har arrangerats av Göteborgs stad i samarbete med Västtrafik och Sveriges Arkitekter. Och nu har juryn – med representanter för de tre arrangörerna – utsett förslaget från UNStudio och Kjellgren Kaminsky Architecture till det vinnande.
Målet är att den nya linbanan över älven ska stå klar till Göteborgs 400-årsjubileum 2021.
– New Beacons är det förslag som mest övertygande förenar arkitektonisk kvalitet och funktionella krav. Poesi och lekfullhet kombineras med flexibilitet och utvecklingsbarhet, säger Lena Dübeck, tävlingsjuryns ordförande, och enhetschef för Stadsmiljö på trafikkontoret i Göteborg, i en kommentar.
Fyra prekvalificerade team lämnade i höstas in sina förslag som sedan har visats upp för allmänheten, både på nätet och på utställningar på flera håll i Göteborg.
– Förslaget New Beacons har ett genomarbetat designkoncept för både torn och stationer där gestaltningen av tornen övertygar mest, säger Lena Dübeck.
Förslaget kommer nu att ingå i den fortsatta planeringen av linbanan. Men det är inte säkert att det är så det kommer att se ut i slutändan skriver Göteborgs stad i en brasklapp i sitt pressmeddelande.Linbanan ska gå från Järntorget vid Masthuggskajen till Wieselgrensplatsen på Hisingen. Totalt ska det bli fyra stationer. De två övriga hamnar vid Lindholmen och Västra Ramberget. De två sistnämnda på Hisingen.
Station Järntorget
Det planeras för en linbanestation vid Järntorget, väster om Folkets Hus (som en del av en ny byggnad där).
Station Lindholmen
Stationen planeras vid rondellen strax väster om nuvarande busshållplats och Lindholmen Science Park (i slutet av Lindholmsallén).
Station Västra Ramberget
Här planerar Göteborgs stad för ett läge strax väster om rondellen Inlandsgatan/Gropegårdgatan.
Station Wieselgrensplatsen
Här planeras för en station i direkt anslutning till spårvagnshållplatsen.
Fastighetsvärlden kan berätta att Göteborgs stad även smider planer för ytterligare två linbanor, men först vill man dock avvakta genomförandet av den första linjen. De två övriga:
Linbana Backa-Bäckebol-Hjällbo-Kortedala är nästa linbanesträckning på ritbordet. Den skulle överbrygga barriärer mellan Selma Lagerlöfs Torg-Bäckebol-Hjällbo-Kortedala.
Linbana Svingeln–Gullbergsvass–Ringön–Brunnsbo. Den här linbanan skulle kunna bli aktuell i ett senare skede när Gullbergsvass och eventuellt Ringön har exploaterats. Det handlar alltså i så fall om ytterligare en linbana över älven men i ett mer östligt läge.