Så blir nya MoS med Westfield som ny dragare

På fyra år har Mall of Scandinavia i Solna haft 54 miljoner besökare. Nu skruvar ägaren upp tempot ytterligare. Lars-Åke Tollemark berättar vad Westfield tillför handelsplatsen.

Annons

Den 12 november 2015 invigdes Mall of Scandinavia i Solna. Nu är det dags för en nyinvigning (28 september) när den stora gallerian byter namn till Westfield Mall of Scandinavia. Det som en följd av att Unibail–Rodamcos (MoS ägare) sommaren 2018 köpte prestigefyllda Westfield i en jätteaffär.

Av Unibail–Rodamcos 60 handelsplatser, alla väldigt stora, kommer tio få tilläggsnamnet Westfield. Det handlar om sju i Frankrike samt en vardera i Polen, Tjeckien – och Sverige.

För att fira nyinvigningen kommer världstjärnan Rita Ora att uppträda under lördagen på Arenatorget, som ligger mellan Mall of Scandinavia och Friends Arena. De 5.000 tillgängliga biljetterna försvann direkt.

– Vi kommer att göra färre event framöver, men större. Detta är ett exempel på det. Vi ska göra event som inga andra handelsplatser kan göra, säger Lars-Åke Tollemark, vd vid Unibail-Rodamco-Westfield, till Fastighetsvärlden.

Enligt honom betyder namnet Westfield mycket.

– Det är världens ledande varumärke som shoppingdestination. Det betyder kvalitet, och är välkänt från Los Angeles, New York och Paris.

Kunder och besökare kommer att märka skillnad framöver, enligt Tollemark.

– Allt kommer att bli mer internationellt. Butikskedjor från Asien och Nordamerika vet vad Westfield står för. De behöver inte börja göra research om Stockholm och Arenastaden när de planerar en etablering. Westfield är väldigt känt. Vi kommer att få se flera nya varumärken som följd av namnbytet.

Att byta namn helt på handelsplatsen i Solna var inte aktuellt. Tollemark konstaterar att Mall of Scandinavia på kort tid blivit ett väldigt välkänt varumärke, starkare än bolagets övriga tre köpcentrum i Sverige.

– Vi kommer att få se en ökad turism till Mall of Scandinavia framöver. Vi kommer till exempel att attrahera kryssningsresenärer. Bland annat kommer vi att ha en egen elbuss som kommer köra turister till Mall of Scandinavia.

Under de snart fyra första åren har Mall of Scandinavia haft totalt cirka 54 miljoner besökare.

–  Vi har ökat hela tiden, även om det varit färre event på Friends arena det sista året. Vi gör nya saker hela tiden, senast den nya takterrassen. Vi bygger även om utanför entrén vid Stjärntorget. Nu ska vi ta nästa steg genom Westfield.

Sedan portarna slogs upp har ungefär 15 procent av butikerna bytts ut. Lars-Åke Tollemark berättar för Fastighetsvärlden att det årliga bytet framöver troligen kommer att bli högre.

– Ja, så är det. Vi har i snitt bytt 5 procent årligen, framöver kommer det nog att ligga på 10 procent och då handlar det om butiker som underpresterar. Det är bra för besökarna att mötas av något nytt.

– Dessutom kommer vi under de kommande två åren ha väldigt mycket omförhandlingar med hyresgäster som varit med sedan starten.

Är det aktuellt att även döpa om er andra svenska jätte, Täby centrum?

– Bolaget kommer att ”branda om” några köpcentrum både 2020 och 2021, men vilka det blir är inte klart. Men som ansvarig i Norden så skulle jag förstås gärna se att det sker. Vi tycker att vi har två flaggskepp här.

I Sverige äger Unibail-Rodamco-Westfield utöver Mall of Scandinavia och Täby Centrum även Nacka Forum och Solna Centrum. I Lars-Åke Tollemarks ansvar i Norden finns även Fisketovet i Köpenhamn. I Finland har bolaget sålt sin tidigare andel i Jumbo i Helsingfors.

Fler Nyheter från förstasidan

Bilder: Så kan nya Centralstaden förändras

Totalkostnaden bedöms till hela 25 miljarder kronor. Läs senaste nytt kring projektet som förändrar centrala Stockholm. Se även en ny video.

SLP förvärvar för 270 mkr

Köper logistikfastighet med förädlingspotential.

The Body Shop i likvidation

Svenska bolaget lägger ner efter extrainsatt bolagsstämma.

Johan Skoglund: ”På väg att förbättras”

86:e och sista delårsrapporten som JM-vd.

Krönika

Utsmyckning är ett smart, värdehöjande grepp i stadskärnan

Monica Bruvik skriver FV-krönika.

Kontrollbalansräkning träffar Oscar Properties hårt

Likvidation av bolaget kan bli nästa steg.

Räknar med att sälja för mer än 30 miljarder

FV berättar hur planerna ser ut.

Välkänd arkitektfirma i konkurs

”En direkt konsekvens av vad som händer i branschen.”

JM säljer till Bonnier för 410 mkr

Överraskande affär. Tomas Hermansson berättar för FV om framtidsplanerna.

Operan håller stängt i fem år

Omfattande renoveringar om 3,1 miljarder krävs. Kungliga Operan är inte nöjda.

Stort bostadstema – var finns Alexanderhugget?

Nytt FV-magasin ute – stort tema om bostadskrisen, med mera.

Framtid & återbruk

Nya certifieringsstandarder har utgjort såväl piska som morot för att skynda på utvecklingen. Artikel ur magasinet.

Säljer för kvarts miljard i kanonaffär – 26% upp

Affär i Stockholm. ”Vi vill inte sälja, men det finns gränser för hur mycket huskramare man kan vara”, säger Sven-Olof Johansson till FV.

Öppnar flaggskepp i city

Öppnar första i Sverige.

Tillbaka till förstasidan