Så blir nya MoS med Westfield som ny dragare

På fyra år har Mall of Scandinavia i Solna haft 54 miljoner besökare. Nu skruvar ägaren upp tempot ytterligare. Lars-Åke Tollemark berättar vad Westfield tillför handelsplatsen.

Den 12 november 2015 invigdes Mall of Scandinavia i Solna. Nu är det dags för en nyinvigning (28 september) när den stora gallerian byter namn till Westfield Mall of Scandinavia. Det som en följd av att Unibail–Rodamcos (MoS ägare) sommaren 2018 köpte prestigefyllda Westfield i en jätteaffär.

Av Unibail–Rodamcos 60 handelsplatser, alla väldigt stora, kommer tio få tilläggsnamnet Westfield. Det handlar om sju i Frankrike samt en vardera i Polen, Tjeckien – och Sverige.

För att fira nyinvigningen kommer världstjärnan Rita Ora att uppträda under lördagen på Arenatorget, som ligger mellan Mall of Scandinavia och Friends Arena. De 5.000 tillgängliga biljetterna försvann direkt.

– Vi kommer att göra färre event framöver, men större. Detta är ett exempel på det. Vi ska göra event som inga andra handelsplatser kan göra, säger Lars-Åke Tollemark, vd vid Unibail-Rodamco-Westfield, till Fastighetsvärlden.

Enligt honom betyder namnet Westfield mycket.

– Det är världens ledande varumärke som shoppingdestination. Det betyder kvalitet, och är välkänt från Los Angeles, New York och Paris.

Kunder och besökare kommer att märka skillnad framöver, enligt Tollemark.

– Allt kommer att bli mer internationellt. Butikskedjor från Asien och Nordamerika vet vad Westfield står för. De behöver inte börja göra research om Stockholm och Arenastaden när de planerar en etablering. Westfield är väldigt känt. Vi kommer att få se flera nya varumärken som följd av namnbytet.

Att byta namn helt på handelsplatsen i Solna var inte aktuellt. Tollemark konstaterar att Mall of Scandinavia på kort tid blivit ett väldigt välkänt varumärke, starkare än bolagets övriga tre köpcentrum i Sverige.

– Vi kommer att få se en ökad turism till Mall of Scandinavia framöver. Vi kommer till exempel att attrahera kryssningsresenärer. Bland annat kommer vi att ha en egen elbuss som kommer köra turister till Mall of Scandinavia.

Under de snart fyra första åren har Mall of Scandinavia haft totalt cirka 54 miljoner besökare.

–  Vi har ökat hela tiden, även om det varit färre event på Friends arena det sista året. Vi gör nya saker hela tiden, senast den nya takterrassen. Vi bygger även om utanför entrén vid Stjärntorget. Nu ska vi ta nästa steg genom Westfield.

Sedan portarna slogs upp har ungefär 15 procent av butikerna bytts ut. Lars-Åke Tollemark berättar för Fastighetsvärlden att det årliga bytet framöver troligen kommer att bli högre.

– Ja, så är det. Vi har i snitt bytt 5 procent årligen, framöver kommer det nog att ligga på 10 procent och då handlar det om butiker som underpresterar. Det är bra för besökarna att mötas av något nytt.

– Dessutom kommer vi under de kommande två åren ha väldigt mycket omförhandlingar med hyresgäster som varit med sedan starten.

Är det aktuellt att även döpa om er andra svenska jätte, Täby centrum?

– Bolaget kommer att ”branda om” några köpcentrum både 2020 och 2021, men vilka det blir är inte klart. Men som ansvarig i Norden så skulle jag förstås gärna se att det sker. Vi tycker att vi har två flaggskepp här.

I Sverige äger Unibail-Rodamco-Westfield utöver Mall of Scandinavia och Täby Centrum även Nacka Forum och Solna Centrum. I Lars-Åke Tollemarks ansvar i Norden finns även Fisketovet i Köpenhamn. I Finland har bolaget sålt sin tidigare andel i Jumbo i Helsingfors.

Missa inte Stockholmsmarknaden 2022 den 18 maj.

Kom och lyssna på Nordeas chefsekonom Annika Winsth om de nya förutsättningarna – Tvärnit eller vad?
Missa inte professor Dick Harrison som talar om fastigheter i orostider – En trygg hamn?

Annat ur programmet:
• Kommunerna som bäddar för tillväxt
• Viktiga Framtidscase för Stockholmsområdet
• Är ränterisken felanalyserad?
• Hearing: City eller externa hubbar – vad är bästa investeringen?

Kolla in hela programmet här – och anmäl dig till ett toppseminarium på Grand Hotel den 18 maj.

Fler Nyheter från förstasidan

Satsar vidare efter rekordförhyrning

Blickar utomlands – vill nästan dubbla ytan.

Bildextra: Investerar miljard på kunskap

Kunglig glans på invigningen.

SCB: Rekordökning för byggkostnaderna

Den högsta förändringen i årstakt sedan 1981.

Säljer 1.600 byggrätter – blir storägare

30 projektmöjligheter ingår. Skapar storbolag.

Affärsanalys

Proaktiv polis leder till högre risk på restvärde

Anders Elvinsson vid Cushman & Wakefield analyserar en affär med en stor samhällsfastighet.

”Kommer behöva höja räntan snabbt”

Fem experter svar på högaktuella frågor om ekonomi och fastigheter.

Klassiskt 08-hotell byter ägare

Säljer efter 7 år. 10.000 kvm ingår.

Universitetsstaden fortsätter att växa

Planerar kontor, bostäder och kongresscentrum.

Förhandlar om miljardaffär

FV berättar vad som ingår i affären.

Redo sälja på Kungsholmen

Unik projektmöjlighet i stenstaden.

Tema Bostad

Om projektets ekonomi spräcks vid ett ”stålbad”

Så kan utvecklingsprojekt och affärer i form av forward purchase/funding komma att påverkas av det osäkra läget.

Starkt Balder nära 200 mdr

Selin: ”Om inflationen blir permanent högre och räntorna bara höjs en aning, skulle det kanske till och med vara positivt”.

Omvandlar butik – hyr ut 500 kvm

Nygammalt koncept intar central galleria.

Glädjefnatt för fastighetsaktier

Efter en vecka med främst en dyster utveckling för fastighetsaktier bjöd onsdagen på starka uppgångar för väldigt många bolag.

Tillbaka till förstasidan