Det orangefärgade området är aktuellt för den nya stationen. Foto: Jernhusen.

Så blir nya Centralstationen – läs om Jernhusens planer

Jernhusen har lämnat in en detaljplaneansökan till Stockholms stad om att utveckla centralstationsområdet i Stockholm. Tanken är att överdäcka spåren och bygga en ny station ovanpå. Stora mängder kontorslokaler kan komma att byggas.

Annons

På tisdagseftermiddagen presenterade Jernhusen och Stockholms stad sin vision för hur Stockholms centralstationsområde ska utvecklas.

De planerar att överdäcka stora delar av spårområdet där en ny station kommer att vara i fokus. Den befintliga stationen kompletteras med två byggnader norr och söder om Klarabergsgatan.

– 250.000 personer passerar området varje dag. Om 20 år kommer det vara dubbelt så många, vi ser något helt annat framför oss jämfört med i dag. Ett land i tillväxt behöver en fungerande infrastruktur och en ny centralstation är en del av lösningen på framtidens ökande transportbehov, säger Kerstin Gillsbro, VD på Jernhusen.

Jernhusen ser möjligheten att kunna börja bygga över spåren 2017 då Citybanan öppnar och det under några år blir färre tåg på bangården.

En ny station kan stå klar tidigast 2022.

Området som ska överdäckas omfattar cirka 40.000 kvadratmeter, från Vattugatan i söder till Kungsbron i norr. Satsningen innebär troligen att en del befintliga byggnader kommer att rivas.

Genom projektet frigörs markyta för att bygga lokaler både för handel och kontor.

– Det här är en otrolig möjlighet att bygga nya kontor i city, vilket det råder brist på i dag. Men hur stor yta det blir vågar vi inte säga ännu, säger Fredrik Johansson, regionchef för Stockholm på Jernhusen.

Jernhusen tittar även på möjligheten att tillföra bostäder, även om närheten till järnvägen kan ställa till problem.

– Vi kommer att pröva även det, men det blir svårt, säger Fredrik Johansson.

Enligt uppgift till Fastighetsvärlden skissar Jernhusen och Stockholm stad för högre byggnader på den norra delen av det aktuella området och något lägre på den södra där byggnation konkurrerar med med uppmärksamhet från Stadshuset. När det gäller den norra delen hoppas man kunna bygga minst lika högt som grannhusen, alltså WTC (som ägs av Alecta), Kungsbrohuset (ägs av Folksam Fastigheter) och Klarabergshuset (ägs av AFA Fastigheter).

Alessandro Ripellino Arkitekter har varit med och utvecklat en av flera tidiga idéskisser för att visa hur framtidens Centralstation skulle kunna gestaltas.

– Bangården är i dag en barriär mitt i stadens finaste läge, säger Alessandro Ripellino, VD. Den nya stationsbyggnaden blir en länk mellan citypulsen och vattnet vid Riddarfjärden. En levande del av staden med fantastisk utsikt.

I november 2014 berättade Fastighetsvärlden att Jernhusen planerade för upp till 80.000 kvm nya lokaler vid centralstationen – utan att behöva överdäckas (läs mer här). Den siffran har därefter justerats ned eftersom en ny station behöver utrymme.

Fastighetsvärlden Idag 2016-03-08

En tidig skissbild på hur entrén till nya stationen kan se ut. Skiss: Alessandro Ripellini Arkitekter.
En tidig skissbild på hur entrén till nya stationen kan se ut. Så ska det se ut på Klarabergsgatan som dessutom ska bli bilfri enligt Stockholms stads planer. Jernhusen kallar området framför entrén för Klarabergstorget. Skiss: Alessandro Ripellini Arkitekter.
Så här ser det ut på platsen idag. Här är det tänkt att huvudingången ska ligga framöver.
Så här ser det ut på platsen idag. Här är det tänkt att huvudingången ska ligga framöver.
Dagens Centralstation.
Dagens Centralstation som invigdes 18 juli 1871. Exakt hur det befintliga stationshuset ska integreras med det nya är inte klart. Mycket talar för att det skulle kunna bli handel, saluhall och restauranger på samma sätt som i Malmö där Jernhusen tidigare framgångsrikt har utvecklat Malmö centralstation.
Del av det område som kommer att däckas över med den nya stationsbyggnaden.
Del av det område som kommer att däckas över med den nya stationsbyggnaden.
Inte Stockholms charmigaste område.
Inte Stockholms charmigaste område. Få investeringar har ägt rum här de senaste åren.

 

Fler Nyheter från förstasidan

Bilder: Så kan nya Centralstaden förändras

Totalkostnaden bedöms till hela 25 miljarder kronor. Läs senaste nytt kring projektet som förändrar centrala Stockholm. Se även en ny video.

SLP förvärvar för 270 mkr

Köper logistikfastighet med förädlingspotential.

The Body Shop i likvidation

Svenska bolaget lägger ner efter extrainsatt bolagsstämma.

Johan Skoglund: ”På väg att förbättras”

86:e och sista delårsrapporten som JM-vd.

Krönika

Utsmyckning är ett smart, värdehöjande grepp i stadskärnan

Monica Bruvik skriver FV-krönika.

Kontrollbalansräkning träffar Oscar Properties hårt

Likvidation av bolaget kan bli nästa steg.

Räknar med att sälja för mer än 30 miljarder

FV berättar hur planerna ser ut.

Välkänd arkitektfirma i konkurs

”En direkt konsekvens av vad som händer i branschen.”

JM säljer till Bonnier för 410 mkr

Överraskande affär. Tomas Hermansson berättar för FV om framtidsplanerna.

Operan håller stängt i fem år

Omfattande renoveringar om 3,1 miljarder krävs. Kungliga Operan är inte nöjda.

Stort bostadstema – var finns Alexanderhugget?

Nytt FV-magasin ute – stort tema om bostadskrisen, med mera.

Framtid & återbruk

Nya certifieringsstandarder har utgjort såväl piska som morot för att skynda på utvecklingen. Artikel ur magasinet.

Säljer för kvarts miljard i kanonaffär – 26% upp

Affär i Stockholm. ”Vi vill inte sälja, men det finns gränser för hur mycket huskramare man kan vara”, säger Sven-Olof Johansson till FV.

Öppnar flaggskepp i city

Öppnar första i Sverige.

Tillbaka till förstasidan