Så blir nya Centralstationen – läs om Jernhusens planer
Jernhusen har lämnat in en detaljplaneansökan till Stockholms stad om att utveckla centralstationsområdet i Stockholm. Tanken är att överdäcka spåren och bygga en ny station ovanpå. Stora mängder kontorslokaler kan komma att byggas.
På tisdagseftermiddagen presenterade Jernhusen och Stockholms stad sin vision för hur Stockholms centralstationsområde ska utvecklas.
De planerar att överdäcka stora delar av spårområdet där en ny station kommer att vara i fokus. Den befintliga stationen kompletteras med två byggnader norr och söder om Klarabergsgatan.
– 250.000 personer passerar området varje dag. Om 20 år kommer det vara dubbelt så många, vi ser något helt annat framför oss jämfört med i dag. Ett land i tillväxt behöver en fungerande infrastruktur och en ny centralstation är en del av lösningen på framtidens ökande transportbehov, säger Kerstin Gillsbro, VD på Jernhusen.
Jernhusen ser möjligheten att kunna börja bygga över spåren 2017 då Citybanan öppnar och det under några år blir färre tåg på bangården.
En ny station kan stå klar tidigast 2022.
Området som ska överdäckas omfattar cirka 40.000 kvadratmeter, från Vattugatan i söder till Kungsbron i norr. Satsningen innebär troligen att en del befintliga byggnader kommer att rivas.
Genom projektet frigörs markyta för att bygga lokaler både för handel och kontor.
– Det här är en otrolig möjlighet att bygga nya kontor i city, vilket det råder brist på i dag. Men hur stor yta det blir vågar vi inte säga ännu, säger Fredrik Johansson, regionchef för Stockholm på Jernhusen.
Jernhusen tittar även på möjligheten att tillföra bostäder, även om närheten till järnvägen kan ställa till problem.
– Vi kommer att pröva även det, men det blir svårt, säger Fredrik Johansson.
Enligt uppgift till Fastighetsvärlden skissar Jernhusen och Stockholm stad för högre byggnader på den norra delen av det aktuella området och något lägre på den södra där byggnation konkurrerar med med uppmärksamhet från Stadshuset. När det gäller den norra delen hoppas man kunna bygga minst lika högt som grannhusen, alltså WTC (som ägs av Alecta), Kungsbrohuset (ägs av Folksam Fastigheter) och Klarabergshuset (ägs av AFA Fastigheter).
Alessandro Ripellino Arkitekter har varit med och utvecklat en av flera tidiga idéskisser för att visa hur framtidens Centralstation skulle kunna gestaltas.
– Bangården är i dag en barriär mitt i stadens finaste läge, säger Alessandro Ripellino, VD. Den nya stationsbyggnaden blir en länk mellan citypulsen och vattnet vid Riddarfjärden. En levande del av staden med fantastisk utsikt.
I november 2014 berättade Fastighetsvärlden att Jernhusen planerade för upp till 80.000 kvm nya lokaler vid centralstationen – utan att behöva överdäckas (läs mer här). Den siffran har därefter justerats ned eftersom en ny station behöver utrymme.
Fastighetsvärlden Idag 2016-03-08


