Royal Design och Rum 21 öppnar flaggskepp i Stockholm

E-handelsaktören Royal Design Group öppnar i juni nästa år en flaggskeppsbutik för Rum 21 och Royal Design i Vasakronans fastighet Stuten 12.

Annons

Royal Design har sedan starten 1999 vuxit rejält. Då var bolaget inriktat på e-handel av svenska premiumvarumärken mot den amerikanska marknaden. Idag finns bolaget representerat online på 13 geografiska marknader samt genom 14 fysiska butiker.

I juni 2018 slår bolaget upp dörrarna till en flaggskeppsbutik i Stockholm tillsammans med Rum21 som sedan tidigare är hyresgäster hos Vasakronan i Göteborg men då endast med ett showroom.

Butiken på Kungsgatan 24. omfattar 1.300 kvadratmeter fördelat på två våningsplan, ett för Royal Design och ett för Rum 21, och kommer att vara en digital butik med tydlig omnikanalprofil.

– Vasakronan är störst på cityhandel i de regioner där vi verkar. Den här etableringen bekräftar den utveckling vi ser inom handel, nämligen e-tail. Fler och fler e-handelsaktörer väljer att förstärka det förtroende man har byggt upp online med fysiska butiker, säger Ronald Bäckrud, chef för region Stockholm.

Royal Design erbjuder sina kunder ett brett sortiment med över 100.000 produkter från mer än 350 varumärken online. I butiken på Kungsgatan kommer 4.000 artiklar att finnas för kunden att ta med sig direkt från butiken. Övriga produkter kan beställas från digitala säljstationer för hemleverans eller upphämtning i butiken.

– Vasakronan har tillsammans med övriga fastighetsägare en tydlig vision för Kungsgatan och jobbar aktivt för att öka attraktiviteten både där och i närliggande kvarter. Nyligen kommunicerade vi till exempel att Iittala och Rörstrand öppnar flaggskepp i hörnet Birger Jarlsgatan/Kungsgatan. Etableringen av Rum21 och Royal Design bidrar till den positiva utvecklingen av Kungsgatan, säger Ronald Bäckrud.

Fler Nyheter från förstasidan

Bilder: Så kan nya Centralstaden förändras

Totalkostnaden bedöms till hela 25 miljarder kronor. Läs senaste nytt kring projektet som förändrar centrala Stockholm. Se även en ny video.

SLP förvärvar för 270 mkr

Köper logistikfastighet med förädlingspotential.

The Body Shop i likvidation

Svenska bolaget lägger ner efter extrainsatt bolagsstämma.

Johan Skoglund: ”På väg att förbättras”

86:e och sista delårsrapporten som JM-vd.

Krönika

Utsmyckning är ett smart, värdehöjande grepp i stadskärnan

Monica Bruvik skriver FV-krönika.

Kontrollbalansräkning träffar Oscar Properties hårt

Likvidation av bolaget kan bli nästa steg.

Räknar med att sälja för mer än 30 miljarder

FV berättar hur planerna ser ut.

Välkänd arkitektfirma i konkurs

”En direkt konsekvens av vad som händer i branschen.”

JM säljer till Bonnier för 410 mkr

Överraskande affär. Tomas Hermansson berättar för FV om framtidsplanerna.

Operan håller stängt i fem år

Omfattande renoveringar om 3,1 miljarder krävs. Kungliga Operan är inte nöjda.

Stort bostadstema – var finns Alexanderhugget?

Nytt FV-magasin ute – stort tema om bostadskrisen, med mera.

Framtid & återbruk

Nya certifieringsstandarder har utgjort såväl piska som morot för att skynda på utvecklingen. Artikel ur magasinet.

Säljer för kvarts miljard i kanonaffär – 26% upp

Affär i Stockholm. ”Vi vill inte sälja, men det finns gränser för hur mycket huskramare man kan vara”, säger Sven-Olof Johansson till FV.

Öppnar flaggskepp i city

Öppnar första i Sverige.

Tillbaka till förstasidan