Royal Design och Rum 21 öppnar flaggskepp i Stockholm
E-handelsaktören Royal Design Group öppnar i juni nästa år en flaggskeppsbutik för Rum 21 och Royal Design i Vasakronans fastighet Stuten 12.
Royal Design har sedan starten 1999 vuxit rejält. Då var bolaget inriktat på e-handel av svenska premiumvarumärken mot den amerikanska marknaden. Idag finns bolaget representerat online på 13 geografiska marknader samt genom 14 fysiska butiker.
I juni 2018 slår bolaget upp dörrarna till en flaggskeppsbutik i Stockholm tillsammans med Rum21 som sedan tidigare är hyresgäster hos Vasakronan i Göteborg men då endast med ett showroom.
Butiken på Kungsgatan 24. omfattar 1.300 kvadratmeter fördelat på två våningsplan, ett för Royal Design och ett för Rum 21, och kommer att vara en digital butik med tydlig omnikanalprofil.
– Vasakronan är störst på cityhandel i de regioner där vi verkar. Den här etableringen bekräftar den utveckling vi ser inom handel, nämligen e-tail. Fler och fler e-handelsaktörer väljer att förstärka det förtroende man har byggt upp online med fysiska butiker, säger Ronald Bäckrud, chef för region Stockholm.
Royal Design erbjuder sina kunder ett brett sortiment med över 100.000 produkter från mer än 350 varumärken online. I butiken på Kungsgatan kommer 4.000 artiklar att finnas för kunden att ta med sig direkt från butiken. Övriga produkter kan beställas från digitala säljstationer för hemleverans eller upphämtning i butiken.
– Vasakronan har tillsammans med övriga fastighetsägare en tydlig vision för Kungsgatan och jobbar aktivt för att öka attraktiviteten både där och i närliggande kvarter. Nyligen kommunicerade vi till exempel att Iittala och Rörstrand öppnar flaggskepp i hörnet Birger Jarlsgatan/Kungsgatan. Etableringen av Rum21 och Royal Design bidrar till den positiva utvecklingen av Kungsgatan, säger Ronald Bäckrud.