Diligentia, SEB och Folksam vinnare. Landstingets trafikförvaltning utreder möjligheten att förlänga Roslagsbanan till Odenplan för att där tillsammans med tunnelbana och pendeltåg skapa ett starkt nav. Idén är att dra Roslagsbanan i en tunnel från universitetet och vidare in under röda linjen längs Valhallavägen för att sedan få slutstation vid Odenplan. Även Centralen utreds som slutstation, skriver Mitt i Vasastan.
Enligt studien kan tunnelprojektet påbörjas inom 15 år.
– Roslagsbanan blir en slags snabbtunnelbana. Det ska finnas utrymme för nya tunnlar, det trodde vi inte, men enligt utredande konsulter går det, säger Shula Gladnikoff, samordnare vid närverket Stockholm Nordost till Mitt i..
2017 ansluts pendeltågen, när Citybanan står klar, till Odenplan och 2020 är det tänkt att den nya gula linjen med tunnelbana till Hagastaden, och sedan vidare till Arenastaden, ska står klar.
Största fastighetsägare vid Odenplan är Folksam Fastigheter, SEB Trygg Liv och Diligentia, enligt Fastighetsvärldens sammanställning.
- Folksam äger en handfull fastigheter vid Odenplan, bland annat fastigheten Spelbomskan 12 (låghusdelen av Läkarhuset).
- Diligentia äger just Läkarhuset (Spelbomskan 9, höghusdelen).
- SEB Trygg Liv äger fastigheten med SEB bland annat och Åhléns som hyresgäster.
Samtidigt kan förslaget innebära att Östra station grävs ner och bostäder byggs ovanpå där stationshuset står idag. Även det stora spårområdet går att bebyggas.
– Blir det så får vi loss marken, vilket genererar intäkter om den skulle säljas. Och om inte spåren ska användas för att till exempel ställa upp tåg faller det sig naturligt att exploatera där, säger Ola Karlsson, strategisk planerare på landstingets trafikförvaltning till tidningen Mitt i.
Fastighetsvärlden Idag 2015-02-11