2022 är det starkaste året någonsin för Stockholm Quality Outlet i Barkarby, nordväst om Stockholm.
Totalt för året ökade SQO omsättningen med +12,5% och besökssiffrorna med +14%.
SQO ägs av det tyska fastighetsbolaget Patrizia.
Alla kategorier ökar i försäljning för helåret. Störst ökning har kategorin restauranger och café med +53,7% vilket kan huvudsakligen förklaras med öppning av Food hall, september 2021. Därefter är det Beklädnad som ökar mest +10,0%. Beklädnad består av grupperna Skor och Kläder. Tittar man bara på Skor ökar den gruppen med +30% medan Kläder endast ökar med +3,8%. Hem & fritid ökar med +6,7%.
– Vi är otroligt glada och stolta för denna utveckling, säger centrumchef Thomas Malmberg. SQO är en attraktiv plats både för besökare och butiker. Utbudet på SQO har förnyats och förstärkts under året med öppningar av Aim’n, Sail Racing, Champion och senast har Marc O’Polo öppnat. Kombinationen av en stark mix av populära varumärken och outletpriser visar att SQOs koncept är attraktivt hos våra besökare.
Året har bjudit på sex delrekord. Sex månader hade de högsta omsättningarna 2022 någonsin av dessa månader (mars, april, maj, juli, september, november). Julis omsättning var den högsta av alla månader någonsin och november den 3e bästa månaden någonsin.
– Vi är förstås försiktiga att prognostisera 2023 i dessa tider men bedömer ändå att vårt outletkoncept står stabilt när hushållen får mer ansträngd ekonomi, säger Malmberg. Historiskt sett har vår outlet alltid gått bra när det varit sämre tider. Då söker sig fler till oss.