Regeringen: Bromma flygplats blir kvar

Regeringen går inte vidare med planerna att stänga Bromma flygplats. Det säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD). Tidigare har Swedavia uppgett att flygplatsen inte är ekonomiskt lönsam på sikt. Stockholm stad har planerat för 30.000–38.000 bostäder på platsen.

Annons

Det berörda området upptar 185 hektar mark (varav 142 hektar gäller arrendet och drygt 40 hektar avser bullerrestriktioner i närheten), där merparten kan vara aktuellt för bostäder.

Den tidigare rödgröna regeringen tillsatte två utredningar där ambitionen var att på sikt avveckla Bromma flygplats. I den senaste utredningen var förslaget att redan 2025 flytta flygtrafik till Arlanda. Alltså betydligt tidigare än när avtalet mellan staten och Stockholms stad löper ut 2038.

– Vi ser att Bromma i framtiden kan vara en omställningshub för det gröna flyget, som kommer i väldigt snabb takt. Därför vore det direkt osmart att avveckla Bromma i förtid, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) till SVT.

Hans Lind, professor i fastighetsekonomi vid KTH, har tidigare sagt till SvD:

– Är det något projekt som är ekonomiskt realistiskt och lönsamt så är det att bygga bostäder på Bromma.

Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholm kräver nu att Andreas Carlson (KD) avgår från sitt uppdrag som bostadsminister.

– Det är inte acceptabelt att Sveriges bostadsminister i ett enda drag stoppar tiotusentals bostäder i Stockholm. Det är ett svek mot alla stockholmare och mot näringslivet som redan har svårt att rekrytera på grund av bostadsbristen. Redan innan har bostadsministern stoppat byggandet av hyresrätter med lägre hyror genom att ta bort investeringsstödet. Sverige kan inte ha en bostadsminister som ser som sin främsta uppgift att stoppa och försvåra bostadsbyggande. Andreas Carlson bör därför avgå från sitt uppdrag som bostadsminister, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd Stockholm i ett pressmeddelande.

– Swedavia har tidigare meddelat att flygplatsen inte är lönsam. Nu tvingas Stockholms skattebetalare fortsätta subventionera en olönsam flygplats. Regeringen lägger en våt filt över Stockholms utveckling. Det här slår hårt mot våra möjligheter när vi ska konkurrera med andra städer runt om i världen. Arlanda behöver utvecklas och Stockholm behöver fler bostäder, säger Karin Wanngård.

Annons

Fler Nyheter från förstasidan

Bildextra: Nya vattennära bostäder i Stockholm

Stort kontorshus från 80-talet ska ersättas av bostäder.

Tuffa tider – här hittar ni rätt rådgivare

Ny utgåva av magasinet Fastighetsvärlden med 80 sidor ute nu – varav 30 om konsultbolagen. Läs magasinet nu!

Folksam redo för mer

Intervju med Jonas Bjuggren. Allokeringen. Två smått udda förvärv Nya marknader. De stora förvärven.

Ska bygga skola åt myndighet

Villkorat av klart hyresavtal med hyresgästen.

Blir ny uthyrningschef hos Castellum Stockholm

Kommer närmast från rådgivningssidan. ”Bra med båda perspektiven.”

Värvar från Rumänien – blir vd för Citycon i Sverige

Först en koncern-vd. Nu en ny vd för åtta köpcentrum i Sverige och Danmark.

Folksam förvärvar hotell i centrala Stockholm

Gör ytterligare ett köp i huvudstaden. Totalt investerat för 10 miljarder kronor på kort tid, via sex förvärv. FV-listar affärerna.

Lantmäteriets GD sparkas

Regeringen saknar för förtroende för generaldirektören.

Undvik greenwashing vid gröna obligationer

De senaste åren har gröna obligationer blivit ett alltmer populärt verktyg för att finansiera hållbara projekt. Men i takt med att marknaden vuxit har risken för greenwashing ökat.

Köper av Electrolux på Kungsholmen för 284 mkr

Byggrätter för 170 bostäder i affären. Ska byggas i anslutning till Electrolux’s huvudkontor.

”Drömhyresgäst – men märks inte i bemötandet”

FV kartlägger: Ett 50-tal restauranger från fyra stora restauranggrupper i Stockholm har stora förhyrningar.

Ska bygga 260 bostäder i industriområde i Söderort

Överdäckning av tunnelbanan uteblir för projekt som legat i långbänk i 20 år.

Konkurs hotar planer för 580 studentbostäder

Kan vara sista spiken i kistan för projekt mitt i ett köpcentrum.

Bakslaget: Sista etappen av tullnära stadsdel skrotas

För höga kostnader sänker planer på 1.300 bostäder.

Tillbaka till förstasidan