RED och Svenska Stadsbyggen i dubbel uthyrning

Nästan exakt ett år efter att RED (Rico Estate Development) tillsammans med Svenska Stadsbyggen förvärvade Ingelsta Handelscentrum har duon gjort klart med två stora hyresgäster. Elgiganten flyttar fram positionerna och Intersport återvänder till Norrköping

Annons

Det var tyska Deka som senhösten 2024 sålde 40.000 kvm handel till duon.

Redan före sommaren inleddes byggnationen av en ny ChopChop-restaurang på handelsområdet – ett första steg i att bredda servicen och öka platsens attraktionskraft. Nu kan RED och Svenska Stadsbyggen med stolthet meddela att ytterligare två starka detaljhandelsprofiler, Elgiganten och Intersport, tecknat långsiktiga avtal om nya etableringar.

– Elgigantens fjärde varuhus öppnade 1994 i Norrköping och vi har sedan dess haft en fantastisk utveckling tillsammans med våra kunder. Nu känns det helt rätt att flytta varuhuset till de nyare delarna av Ingelsta – en plats som gör oss mer synliga och lättare att nå för våra kunder. Det nya varuhuset får ett helt nytt butikskoncept, ett av de modernaste i Sverige, säger Niclas Eriksson, vd Elgiganten.

– Vi är otroligt glada över att få återvända till Norrköping och att tillsammans med RED få möjlighet att etablera oss i Ingelsta Handelscentrum. Det här är en plats med stark dragningskraft och stor potential, och vi ser fram emot att möta både nya och gamla kunder med vår passion för sport och rörelse, säger Pontus Petersson, vd för Intersport.

Ambitionen är att kunna erbjuda kunderna en Grand Opening under våren 2027.

– Att kunna genomföra den sista fasen av ett arbete som vi påbörjade redan under vårt tidigare engagemang i området är både stimulerande och meningsfullt. Det här är ett styrkebesked – inte bara för oss som ägare och utvecklare, utan för hela handelsområdet och Norrköping som handelsstad. Vi ser Elgiganten och Intersports återkomst som ett tydligt kvitto på Ingelsta Handelscentrums relevans och framtidskraft. Med rätt mix av handel, service och tillgänglighet är vi övertygade om att området har mer att ge – och vi är redo att växla upp ytterligare, säger Ronald Rico, vd för RED.

Samarbetet mellan RED och Svenska Stadsbyggen – i det gemensamägda Forum Tenax AB – syftar till att långsiktigt utveckla Ingelsta Handelscentrum till en modern, upplevelsebaserad handelsdestination. Fokus ligger på att kombinera starka varumärken, relevant service och tillgänglig infrastruktur i ett attraktivt läge – med tydlig förankring i den regionala marknaden.

Annons

Fler Nyheter från förstasidan

Nancy Mattsson, ny GD BOverket

Boverket hämtar ny generaldirektör från JM

Tar över efter Anders Sjelvgren som lämnar efter nio år.

OpenAI öppnar kontor i Stockholm

Första nordiska kontoret. Lockande startup-miljö.

Satsar på större hos AMF i Moodkvarteret

Har skalat upp i omgångar. Nu görs ytterligare en satsning.

Så grävde SHF guld bakom uthyrningen om 25 000 kvm

Den ekonomiska kalkylen för fyndköpet av Bromma Blocks förändras.

Skönhetsrådet ger grönt ljus vid Hasselbacken

Har överklagats. Säger ja till bygglov för paviljongerna på kunglig mark.

Krönika: Ola Serneke

Dolda rabatter – en nota för skattebetalarna

”Det finns ett problem i byggbranschen som sällan diskuteras öppet.”

Besök Fastighetsvärlden i Almedalen

Späckat program på Lindgården.

Niam köper av Nordfeldt

Byggstartar 131 bostäder.

Här öppnar IHG:s Indigo sitt första svenska hotell

Takpool med terrass, spa- och gymavdelningar – allt i vattenläge precis utanför Stockholm. Öppnar 2029 med 232 gästrum.

Bildextra: Så blir nya Operan i Gasklockan

Ferdinand Bobergs Gasklocka får nytt liv. FV är på plats.

SHF hyr ut hela 25 000 kvm i Bromma Blocks

Rekordstor uthyrning. Läs om de nya hyresgästerna.

Barings säljer två fastigheter till statlig aktör

Mystik kring stor logistikaffär.

Riksbanken ser ökad risk för höjd ränta under hösten

Direktionen om tankerna inför höstens penningpolitik.

Urban Partners köper sju från Blackstone

Lanserar ny satsning i Storstockholm tillsammans med partner.

Tillbaka till förstasidan