Rådgivarna: Många objekt att marknadsföra

Transaktionsrådgivarna har en nyckelposition under Mipim – Cannes är sedan länge en plats där affärer skapas. Fastighetsvärlden har frågat några av de ledande rådgivarna hur förutsättningarna för transaktioner ser ut under årets mässa.

Annons
  1. Har ni mycket att saluföra till investerarmarknaden?
  2. Har ni mer eller mindre än tidigare?
  3. Inom vilka segment finns era erbjudanden?
  4. Vilka träffar ni främst i Cannes?

Gustav Källén, vice vd, Svefa AB

  1. Ja, vi har en hel del pågående öppna processer såväl som några off market-affärer som vi tänker oss att förankra med marknaden.
  2. Vi har mer än tidigare år. Det är inte en strategi för MIPIM, utan speglar vår tillväxt och de kliv vi tagit de senaste åren. Generellt så har vi våra primära intressenter hemma i Sverige och träffar de än mer effektivt hemmavid.
  3. Huvudsakligen inom våra prioriterade segment Samhällsfastigheter och bostäder, utvecklingsfastigheter och regionstäder.
  4. Vi ser fram emot att träffa en bred variation av aktörer men framförallt deltagarna på vår kommunlunch och investerarmöten.

Lisen Heijbel, chef för Capital Markets på CBRE:

  1. Ja, det har vi. Vi har både breda marknadsföringsprocesser och inplanerade möten för smalare off market-processer.
  2. Vi ser en trend till generellt fler off market-affärer där vi till en större grad skapar affärerna och något färre breda processer.
  3. Vi jobbar mest inom kontor, logistik/lätt industri just nu men har även en del inom bostadssegmentet att marknadsföra. Vi är historiskt stora inom retail, men där är det lite lite tunnare just nu både gällande utbud och efterfrågan även fast vi även där har objekt att marknadsföra.
  4. I och med att vi jobbar på ett globalt bolag träffar vi många internationella aktörer som är intresserade av att investera i Norden, men vi träffar också svenska aktörer. När jag tittar på min agenda så är fördelningen 50/50 mellan internationella aktörer och svenska.

Rebecka Norberg, chef för Capital Markets på Colliers:

  1. Ja, vi har flera objekt med strukturerade säljmandat. Men för oss handlar det också mycket om att träffa kunder och få en förståelse för deras strategier, då det är lite av en färskvara.
  2. Vi har fler strukturerade säljmandat i år, men jag drar inga slutsatser av det. Det är mycket en tajmingfråga.
  3. Framför allt logistik och samhällsfastigheter.
  4. Merparten är internationella aktörer som vi inte annars träffar på hemmaplan. Nu på morgonen har vi suttit ner med två internationella aktörer. Det är alltid bra att stärka en relation med face to face-möten, så det jobbar vi jättemycket med. Sedan är det klart att vi träffar svenska aktörer också, både genom planerade möten och spontana.

Niklas Samuelsson, vd på Savills:

  1. Vi har en bra portfölj med oss ner. Många av objekten började vi marknadsföra för första gången här i Cannes idag. Jag bedömer att det är ett stort intresse för svenska fastigheter, även om många av de internationella investerare ser på hela Norden som en marknad. Hur stort intresset verkligen är vet vi ju dock först efter Mipim.
  2. För oss är Mipim även ett bra forum för att få kommande säljuppdrag eftersom många av oss bara jobbat vid Savills i några månader. Jag var inte på plats förra året. Då slutförde jag en större affär på hemmaplan.
  3. Det rör sig om fastigheter inom alla segment och prisklasser. I vår portfölj har vi fastigheter i Stockholm, Göteborg och i flera regionstäder.
  4. Jag har möten varje timme under tisdagen och onsdagen. Främst fokuserar vi på att träffa internationella investerare men vi träffar även svenska investerare som inte har Stockholm som bas.

Erik Eliasson, partner på Nordanö:

  1. Vi har en hel del med oss, men det är egentligen inget som är specifikt för Mipim. Det är objekt eller portföljer som vi har marknadsfört en tid, förutom ett projekt där vi nu inleder marknadsföringen här. Jag tror annars att det var vanligare för sju-åtta år sedan att man gjorde en större grej av att inleda marknadsföringen här.
  2.  Ungefär samma som förra året, ingen större skillnad.
  3. Det är en blandning av olika fastigheter. Det är mycket kontor och bostäder, men även andra segment, till exempel långa hyreskontrakt inom samhällsfastigheter. I vår uppdragsportfölj har vi även några spännande utvecklingsprojekt i Köpenhamn samt ett antal moderna fastigheter, för kontor och handel, i Helsingfors.
  4. Vi fokuserar på investerare som inte finns i Stockholm och har ett extra fokus på investerare utanför Norden. Vi har inbokade möten med investerare från bland annat Tyskland, Holland, England, USA och olika länder i Asien.

Bård Bjølgerud, vd på Pangea:

  1. Vi har riktigt mycket med oss till Mipim för att erbjuda investerarmarknaden. Vi kanske inte kommer att signera några affärer. Men det är en bra arena för att flytta fram positionerna för att sedan slutföra det sista på hemmaplan. Många kommer väl förberedda inför Mipim, så förutsättningarna för att göra affärer är goda.
  2. Det är mer än föregående år. Det har tillkommit många uppdrag under senaste en till två månaderna.
  3.  Det är en stor blandning av stort och smått, inom alla segment och dessutom väl spritt geografiskt. Några processer driver vi brett medan det i några affärer är smala processer och ibland endast mellan två parter.
  4. Det finns många affärsmöjligheter. Cannes och Mipim är en väldigt bra mötesplats, kanske den allra bästa. Här finns många av de internationella investerarna liksom de nordiska. Dessutom finns alla våra konkurrenter på plats.

Dan Sandstedt, chef för Newsec Capital Markets:

  1. Ja, vi har mycket i år.
  2. För oss är det mer än tidigare år då vi främst under de första tre månaderna skaffat säljmandat. Nu fick vi mycket i slutet av året som nu marknadsförs.
  3. Vi jobbar bland annat med två större paket med handelsinslag, med fokus på dagligvaror. Vi har även två mandat för fina bostadshus i innerstaden, på Södermalm. Vi har dessutom tre mandat som gäller köpuppdrag och då med fokus på off market-affärer.
  4. Vi träffar främst tyska investerare som är väldigt aktiva inom kontor och logistik. Vi träffar även amerikanska investerare, varav många är nya för Sverige, och de träffar vi ofta ihop med vår allianspartner BNP. Dessutom handlar det om vanlig kundvård av existerande kunder.

Fler Nyheter från förstasidan

Castellum säljer bilhallar i Stockholm för 347 mkr

Tre byggnader med Porsche och Audi.

Spring för Livet – två veckor kvar

Pekar mot nytt rekord – igen. Separerade starttider nytt för i år.

Köper från Alma – Nyfosa tappar

Stor hyresgäst bantar förhyrningen mer än 40 procent. FV berättar om köpeskillingen.

Tar över efter McDonalds

Ny restaurang tar över efter den amerikanska hamburgerjättens tidigare lokal på gatuplan under Gondolen.

Vectura snor finanschef från Corem

25 års erfarenhet från fastighetsbranschen.

Niam köper för 1,5 miljarder

Byggnad om 64.000 kvm lokaler uppförs.

Ny vd till Ikano Bostad

Går från vd-rollen på Besqab.

Arnhults egen klenod

FV går igenom det som återstår av de direktägda fastigheterna i det privata bolaget

Klart: Ny vd vid JM

Johan Skoglunds efterträdare utsedd.

Krönika

Det går inte ihop!

Anna-Carin Telin idkar självstudier, läs om hennes problem.

Castellum hyr ut 2.800 kvm i Bromma

Tecknat tre hyresavtal.

Investerar i södra Europa

Berättar för FV om framtidsplanerna.

Trions nya Hagabacken har köpt 18 fastigheter

Läs om Bengt Kjell, Oscar Lekander och Lars Thagessons nya fastighetssatsning.

Arnhult miljardsäljer privat till nya Muro Invest

21 fastigheter ingår i transaktionen.

Tillbaka till förstasidan