Politiker allt mer positiva till att öppna – gillar förslaget

”Självklar att öppna” – Centerpartiet starkt emot. Från politiskt håll blåser det allt mer positiva vindar för att öppna tunnelbanestationen i Kymlinge. Men vägen dit lär troligen ta några år. Jonas Nygren (S), kommunstyrelsens ordförande i Sundbyberg, säger att det är ”vansinnigt” att ha en tunnelbanestation som inte används.

Jonas Nygren.
Jonas Nygren.

– För mig är det en självklarhet att utveckla området. Jag gillar Vasakronans förslag på att bygga en stadsdel med högsta hållbarhetskrav. Det har byggts intressanta stadsdelar i Stockholmsområdet men som inte lyckats fullt ut, till exempel Hammarby sjöstad och Djurgårdsstaden. Nu finns goda förutsättningar för att göra något ännu bättre, säger Jonas Nygren till Fastighetsvärlden.

Han konstaterar vidare att det är en ganska liten del av den aktuella skogen i Kymlinge som berörs av den planerade byggnationen (läs om Vasakronans förslag här).

– Sett till Sundbybergs kommuns yta så har vi mest grönområden i hela landet. Och Kymlinge är en ickefråga för invånarna i allmänhet. De allra flesta vet inte var området ligger.

Jonas Nygren konstaterar dock att det kommer att bli diskussion, inte minst med miljöorganisationer.

– Det är ju inte i naturreservatet det ska byggas. Det har vi bestämt att det ska bevaras för all framtid. Jag tror att en byggnation på alla sätt skulle stärka området. Det är ju knappats någon flanör som sätter sig ner i det aktuella området för att ha en picknick. Ljudet från motorvägarna är så högt att det är svårt att prata och höra. Bostäderna skulle bli en bra bullervall och det skulle bidra till att flera besöker området, tror jag.

Det politiska läget i Sundbyberg är speciellt och kommunen har ett minoritetsstyre som består av S, C, Kd och V. Centerpartiet har gjort det till en kabinettsfråga att inte röra Kumlinge under denna mandatperioden och det är det som gäller.

Även moderaterna lokalt har länge var varit motståndare till att bebygga norra Kymlinge. Oppositionsrådet Mikael T Eriksson (M), kommunstyrelsens andre vice ordförande, konstaterar att hans parti håller på att svänga i frågan.

Mikael t Eriksson.
Mikael T Eriksson.

– Det är en delikat fråga inom moderaterna lokalt. Vi har konstaterat att naturområdet är av strategisk betydelse för invånarna. Men de tycker även att tunnelbana är av strategisk betydelse. Om området bebyggs på rätt sätt så skulle det kunna bidra till att naturvärdena i hela området höjs och då är vi mer positiva, och det är vad som händer med detta föreslaget, säger Mikael T Eriksson.

– Jag har sett flera positionsförflyttningar den senaste tiden när det gäller Kymlinge. Vi är öppna och redo att diskutera lösningar. Den nästan färdigställda stationen är förstås ”en lågt hängande frukt” i diskussionen om tunnelbaneutbyggnaden.

Även trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M), och därmed ordförande i SL, använder sig av samma utryck som Eriksson när det gäller Kymlinge.

Kristoffer Tamsons.
Kristoffer Tamsons.

– Jag har hela tiden sedan jag tillträdde som trafiklandstingsråd lyft fram möjligheten att öppna Kymlinge. Det kan vara på tiden att stationen får återupprättelse.

Tamsons konstaterar att det i första hand är upp till Sundbybergs kommun att presentera en plan för området och att det därefter kan bli aktuellt för SL att stanna tunnelbanetågen i Kymlinge.

– Det krävs bostadsbyggande och det kommer att krävas kommunal medfinansiering, säger Kristoffer Tamsons till Fastighetsvärlden.

Kymlinge var inte med i Stockholmsförhandlingen om tunnelbanans utbyggnation men Tamsons jobbar för att den ska komma med i Sverigeförhandlingen.

– Vi ska vara ödmjuka, i första hand är det en fråga för de lokala politikerna.

– Som jag ser det så handlar utbyggnaden av tunnelbanan om tre saker, dels att bygga nya linjer, dels att förlänga existerande linje och dels att bygga nya stationer längs existerande linjer – och då finns ju Kymlinge förstås redan där, säger Tamsons.

Kymlinge skulle troligen uppfylla de krav som SL/landstinget har när det gäller för att det ska vara ekonomiskt lönsamt med en station.

– Det handlar förstås om hur många som bor eller jobbar i ett stationsnära läge, men även i områden lite längre bort. I detta fall så skulle en tunnelbanestation även gynna de boende i till exempel Silverdal (Sollentuna kommun, på andra sidan E4:an).

Text: Fredrik Engström

Fler Nyheter från förstasidan

Bonnier köper kontorskvarter i Uppsala

23.000 kvm ingår. Fastighetsvärdet uppgår till cirka 710 miljoner kronor.

Ska sälja allmännytta för en miljard

Det här ingår i första paketet försäljningar.

Almedalsveckan ställs in

Besked från Region Gotland och huvudarrangörerna.

Grönt ljus för Sagax största satsning någonsin

Kan bygga 55.000 kvm vid ett nytt supernav. Se bilder.

Känd aktieanalytiker till JLL

”Han är en topprankad analytiker som fått många fina utmärkelser”.

SBB säljer för halv miljard

Bostadsfastigheter i tre kommuner ingår i affären.

Satsar på stor startup-hub om 15.000 kvm mitt i city

FV avslöjar. Siktar på att bli Stockholms största hub för startups.

Lundbergs köper udda hus från 1750-talet – omvänt rekord

Öppnar lilla plånboken. Motiverar förvärvet – som inte precis  tillhör Lundbergs allra största.

Uppgift: Tellus towers kan sänkas

”Flygets intresse väger tungt”.

Hon blir ny transaktionschef vid Castellum

Får stort ansvar vid 95-miljardersbolaget.

Colliers värvar från Nordier

Blir ny head of capital markets Stockholm.

Heimstaden köper för 4 mdr

Gör ytterligare ett riktigt stort förvärv.

Hoppar av jätteaffären – första stora motgången för Batljan

Corona stoppar affär om 8 miljarder – men intresset kvarstår. Läs flera kommentarer.

Topplista

Största affärerna 2020

FV har här sammanställt de hittills största fastighetstransaktionerna under 2020. Vi berättar även vilka rådgivare som varit inblandade.

Tillbaka till förstasidan