Politiker allt mer positiva till att öppna – gillar förslaget

”Självklar att öppna” – Centerpartiet starkt emot. Från politiskt håll blåser det allt mer positiva vindar för att öppna tunnelbanestationen i Kymlinge. Men vägen dit lär troligen ta några år. Jonas Nygren (S), kommunstyrelsens ordförande i Sundbyberg, säger att det är ”vansinnigt” att ha en tunnelbanestation som inte används.

Jonas Nygren.
Jonas Nygren.

– För mig är det en självklarhet att utveckla området. Jag gillar Vasakronans förslag på att bygga en stadsdel med högsta hållbarhetskrav. Det har byggts intressanta stadsdelar i Stockholmsområdet men som inte lyckats fullt ut, till exempel Hammarby sjöstad och Djurgårdsstaden. Nu finns goda förutsättningar för att göra något ännu bättre, säger Jonas Nygren till Fastighetsvärlden.

Han konstaterar vidare att det är en ganska liten del av den aktuella skogen i Kymlinge som berörs av den planerade byggnationen (läs om Vasakronans förslag här).

– Sett till Sundbybergs kommuns yta så har vi mest grönområden i hela landet. Och Kymlinge är en ickefråga för invånarna i allmänhet. De allra flesta vet inte var området ligger.

Jonas Nygren konstaterar dock att det kommer att bli diskussion, inte minst med miljöorganisationer.

– Det är ju inte i naturreservatet det ska byggas. Det har vi bestämt att det ska bevaras för all framtid. Jag tror att en byggnation på alla sätt skulle stärka området. Det är ju knappats någon flanör som sätter sig ner i det aktuella området för att ha en picknick. Ljudet från motorvägarna är så högt att det är svårt att prata och höra. Bostäderna skulle bli en bra bullervall och det skulle bidra till att flera besöker området, tror jag.

Det politiska läget i Sundbyberg är speciellt och kommunen har ett minoritetsstyre som består av S, C, Kd och V. Centerpartiet har gjort det till en kabinettsfråga att inte röra Kumlinge under denna mandatperioden och det är det som gäller.

Även moderaterna lokalt har länge var varit motståndare till att bebygga norra Kymlinge. Oppositionsrådet Mikael T Eriksson (M), kommunstyrelsens andre vice ordförande, konstaterar att hans parti håller på att svänga i frågan.

Mikael t Eriksson.
Mikael T Eriksson.

– Det är en delikat fråga inom moderaterna lokalt. Vi har konstaterat att naturområdet är av strategisk betydelse för invånarna. Men de tycker även att tunnelbana är av strategisk betydelse. Om området bebyggs på rätt sätt så skulle det kunna bidra till att naturvärdena i hela området höjs och då är vi mer positiva, och det är vad som händer med detta föreslaget, säger Mikael T Eriksson.

– Jag har sett flera positionsförflyttningar den senaste tiden när det gäller Kymlinge. Vi är öppna och redo att diskutera lösningar. Den nästan färdigställda stationen är förstås ”en lågt hängande frukt” i diskussionen om tunnelbaneutbyggnaden.

Även trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M), och därmed ordförande i SL, använder sig av samma utryck som Eriksson när det gäller Kymlinge.

Kristoffer Tamsons.
Kristoffer Tamsons.

– Jag har hela tiden sedan jag tillträdde som trafiklandstingsråd lyft fram möjligheten att öppna Kymlinge. Det kan vara på tiden att stationen får återupprättelse.

Tamsons konstaterar att det i första hand är upp till Sundbybergs kommun att presentera en plan för området och att det därefter kan bli aktuellt för SL att stanna tunnelbanetågen i Kymlinge.

– Det krävs bostadsbyggande och det kommer att krävas kommunal medfinansiering, säger Kristoffer Tamsons till Fastighetsvärlden.

Kymlinge var inte med i Stockholmsförhandlingen om tunnelbanans utbyggnation men Tamsons jobbar för att den ska komma med i Sverigeförhandlingen.

– Vi ska vara ödmjuka, i första hand är det en fråga för de lokala politikerna.

– Som jag ser det så handlar utbyggnaden av tunnelbanan om tre saker, dels att bygga nya linjer, dels att förlänga existerande linje och dels att bygga nya stationer längs existerande linjer – och då finns ju Kymlinge förstås redan där, säger Tamsons.

Kymlinge skulle troligen uppfylla de krav som SL/landstinget har när det gäller för att det ska vara ekonomiskt lönsamt med en station.

– Det handlar förstås om hur många som bor eller jobbar i ett stationsnära läge, men även i områden lite längre bort. I detta fall så skulle en tunnelbanestation även gynna de boende i till exempel Silverdal (Sollentuna kommun, på andra sidan E4:an).

Text: Fredrik Engström

Tidigare Nyheter från förstasidan

Bildextra: Castellum vinner vid Globen

Se flera bilder. En trio vann den attraktiva tävlingen om drygt 100.000 kvm lokaler och bostäder. Fastighetsvärlden avslöjar vilka bolag som var de främsta utmanarna om ”klenoden”.

CA Fastigheter säljer sitt huvudkontor för 220 mkr

Avyttrar fastighet i Kalmar. Hit flyttar bolaget sin hemmabas.

Efter metoo – ministern kallar till sig branschen

Här är de 14 organisationer och företag som fått frågan att träffa Peter Eriksson i nästa vecka.

19-våningar mitt på Söder

CA Fastigheter ligger bakom. Säljstart ska ske i mars 2018.

Topplista

Största handelsplatserna

Omsättningen för landets handelsplatser ökade under 2016 med cirka 11 miljarder kronor. Här är de tio största köpcentrumen.

FV Quiz

FV Quiz: Stjärnorna och kåkarna

Kolla vad du kan om branschens kopplingar till film- och musikvärlden.

Byggherrar som får markanvisning i Västerås

300 lägenheter i fjärde etapp. Öster Mälarstrand ett av Västerås stora utvecklingsområden planeras byggas ut med totalt cirka 4.000 lägenheter. I …

Lunds nya stationshus – arkitekttävling avgörs i januari

Beslut väntas tas under januari 2018. Arkitektkontoren 3xN och Elding Oscarson C.F. Møller har tidigare valts ut för att få …

Bonava säljer för över halv miljard i Tyskland

Bonava säljer 152 hyreslägenheter i Schönefeld i Tyskland till pensionsfonden Bewag till en köpeskilling om cirka 303 mkr. Projektet omfattar …

Mogert avgår – anklagas för sexuella trakasserier

Socialdemokraten och borgarrådet Roger Mogert avgår.

Roger Mogert: "Jag kommer söka hjälp"

Stadsbyggnadsborgarrådet kommenterar anklagelserna om trakasserier.

Stort konsultbolag får nobben av Stockholms stad

Läs om den överraskande motiveringen. Fastighetsvärlden berättar vilka rådgivningsbolag som fått ramavtal för Stockholms kommande fastighetsaffärer.

Helomvändning – satsar på ytterligare en citybutik

Branschen spåddes en snabb död när det gällde fysiska butiker. Nu kan FV berätta att kedjan tecknat avtal för ännu en butik på en av de mest kända gatorna.

”Banker ointresserade att finansiera utvecklingsprojekt”

FV rapporterar från KPMG:s seminarium kring finansiering i fastighetssektorn.

Fabege värvar från Alm

Den 15 januari, 2018 tillträder Maria Majtorp en ny tjänst inom Fabeges affärsutvecklingsteam med fokus på planläggning och fastighetsutveckling i …

Anna Bertilson ny boss i Malmö

Kommunstyrelsen i Malmö har beslutat att utse Anna Bertilson till ny fastighets- och gatudirektör i Malmö stad. Bertilson arbetar för …

Alla vinnare Sweden Green Building Awards 2017

Bland vinnarna finns både personer som brutit ny mark med miljöinnovationer anpassade för vår digitaliserade värld, praktexemplar på hållbara byggnader …

Miljardinvestering med tennishall i berg

Efter en segdragen process föreslås nu projekt för att knyta ihop Kungsholmen.

Tillbaka till förstasidan