Politiker allt mer positiva till att öppna – gillar förslaget

Annons

”Självklar att öppna” – Centerpartiet starkt emot. Från politiskt håll blåser det allt mer positiva vindar för att öppna tunnelbanestationen i Kymlinge. Men vägen dit lär troligen ta några år. Jonas Nygren (S), kommunstyrelsens ordförande i Sundbyberg, säger att det är ”vansinnigt” att ha en tunnelbanestation som inte används.

Jonas Nygren.
Jonas Nygren.

– För mig är det en självklarhet att utveckla området. Jag gillar Vasakronans förslag på att bygga en stadsdel med högsta hållbarhetskrav. Det har byggts intressanta stadsdelar i Stockholmsområdet men som inte lyckats fullt ut, till exempel Hammarby sjöstad och Djurgårdsstaden. Nu finns goda förutsättningar för att göra något ännu bättre, säger Jonas Nygren till Fastighetsvärlden.

Han konstaterar vidare att det är en ganska liten del av den aktuella skogen i Kymlinge som berörs av den planerade byggnationen (läs om Vasakronans förslag här).

– Sett till Sundbybergs kommuns yta så har vi mest grönområden i hela landet. Och Kymlinge är en ickefråga för invånarna i allmänhet. De allra flesta vet inte var området ligger.

Jonas Nygren konstaterar dock att det kommer att bli diskussion, inte minst med miljöorganisationer.

– Det är ju inte i naturreservatet det ska byggas. Det har vi bestämt att det ska bevaras för all framtid. Jag tror att en byggnation på alla sätt skulle stärka området. Det är ju knappats någon flanör som sätter sig ner i det aktuella området för att ha en picknick. Ljudet från motorvägarna är så högt att det är svårt att prata och höra. Bostäderna skulle bli en bra bullervall och det skulle bidra till att flera besöker området, tror jag.

Det politiska läget i Sundbyberg är speciellt och kommunen har ett minoritetsstyre som består av S, C, Kd och V. Centerpartiet har gjort det till en kabinettsfråga att inte röra Kumlinge under denna mandatperioden och det är det som gäller.

Även moderaterna lokalt har länge var varit motståndare till att bebygga norra Kymlinge. Oppositionsrådet Mikael T Eriksson (M), kommunstyrelsens andre vice ordförande, konstaterar att hans parti håller på att svänga i frågan.

Mikael t Eriksson.
Mikael T Eriksson.

– Det är en delikat fråga inom moderaterna lokalt. Vi har konstaterat att naturområdet är av strategisk betydelse för invånarna. Men de tycker även att tunnelbana är av strategisk betydelse. Om området bebyggs på rätt sätt så skulle det kunna bidra till att naturvärdena i hela området höjs och då är vi mer positiva, och det är vad som händer med detta föreslaget, säger Mikael T Eriksson.

– Jag har sett flera positionsförflyttningar den senaste tiden när det gäller Kymlinge. Vi är öppna och redo att diskutera lösningar. Den nästan färdigställda stationen är förstås ”en lågt hängande frukt” i diskussionen om tunnelbaneutbyggnaden.

Även trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M), och därmed ordförande i SL, använder sig av samma utryck som Eriksson när det gäller Kymlinge.

Kristoffer Tamsons.
Kristoffer Tamsons.

– Jag har hela tiden sedan jag tillträdde som trafiklandstingsråd lyft fram möjligheten att öppna Kymlinge. Det kan vara på tiden att stationen får återupprättelse.

Tamsons konstaterar att det i första hand är upp till Sundbybergs kommun att presentera en plan för området och att det därefter kan bli aktuellt för SL att stanna tunnelbanetågen i Kymlinge.

– Det krävs bostadsbyggande och det kommer att krävas kommunal medfinansiering, säger Kristoffer Tamsons till Fastighetsvärlden.

Kymlinge var inte med i Stockholmsförhandlingen om tunnelbanans utbyggnation men Tamsons jobbar för att den ska komma med i Sverigeförhandlingen.

– Vi ska vara ödmjuka, i första hand är det en fråga för de lokala politikerna.

– Som jag ser det så handlar utbyggnaden av tunnelbanan om tre saker, dels att bygga nya linjer, dels att förlänga existerande linje och dels att bygga nya stationer längs existerande linjer – och då finns ju Kymlinge förstås redan där, säger Tamsons.

Kymlinge skulle troligen uppfylla de krav som SL/landstinget har när det gäller för att det ska vara ekonomiskt lönsamt med en station.

– Det handlar förstås om hur många som bor eller jobbar i ett stationsnära läge, men även i områden lite längre bort. I detta fall så skulle en tunnelbanestation även gynna de boende i till exempel Silverdal (Sollentuna kommun, på andra sidan E4:an).

Text: Fredrik Engström

Fler Nyheter från förstasidan

Porträttet

Seglatsen som ändrade allt

Bengt Malmegård om yoga, affärerna, och att fortsätta bygga för framtiden.

Listor: Högsta priserna 2023 för markanvisningar

Fem högsta priserna i huvudstaden och fem högsta utanför. Se vilka som förvärvat.

Balder lämnat Ryssland – Lindeborg kämpar

Fem svenska fastighetsbolag nu i mål med planen att lämna Ryssland.

Byggstartar 20 våningar – blir Sollentunas högsta

Nästan hälften av bostäderna i höghusprojektet har bokats av köpare.

Rekryterarna spanar…

Hur ser det ut med rekryteringar kopplade till teknisk kompetens, och vart är marknaden på väg? Real Competence utreder.

Erik Nyman till JLL

Rekyterat ny head of research.

En av Stockholms allra största till salu

FV berättar om en riktigt stor försäljning som kan vara på gång. Svår marknad testas på riktigt.

Största markanvisningar för lokaler under 2023

Högsta priserna och största volymerna redovisas.

Bildextra: CA satsar på exklusiva kanalvillor

Pris: 25–31 miljoner. ”Liknar inget annat du kan hitta i Sverige”.

Stockholm och Norrland i topp – och botten

Ny statistik från SCB. FV listar snabbväxarna.

Ramboll söker nya kontor

Vasakronan och Platzer kan tappa stor hyresgäst i Stockholm respektive Göteborg.

Affär för hela 180.000 kr/kvm i city

Hög köpeskilling när fastighet i centrala Stockholm byter ägare.

Advokatbyrå i city flyttar

Flyttar till fastighetsbolagets storköp.

De mest aktiva kommunerna kring markanvisning

Mindre och hårdsatsande kommun intar andraplatsen.

Tillbaka till förstasidan