Petter Stordalen. Illustration ur magasinet Fastighetsvärlden. Illustration: Gabriella Agnér.

Petter Stordalens kamp framåt

Petter Stordalen och Nordic Choice lyfter sig så sakteliga efter coronaknocken. Optimismen är tydlig.
– Vi kommer ut som vinnare och starkare än någonsin, säger Stordalen till FV.
Projektbanken är enorm och 8.000 hotellrum håller på att byggas. Men framöver kommer Choice att teckna betydligt färre nya kontrakt – och då främst med förstående fastighetsägare.

Annons

Stordalens offensiv

2019 december:
Strawberry Group och Vinggruppen köper spanska hotellbolaget AROE som driver 12 hotell med 2 194 rum.

2019 oktober:
Tar ihop med flera investerare över resebolaget Ving efter brittiska resejätten Thomas Cooks konkurs.

2019 augusti:
Stordalens Choice köper Finlands mest välrenommerade hotellgrupp, Kämp Collection. Den finländska lyxkedjan består av elva hotell.

2019 juli:
Stordalen ökar sitt ägande i Stureplansgruppen till 40 procent, från 10 procent. Blir näst största ägare efter Vimal Kovac.

2017 oktober:
Stordalens bolag Strawberry Living AB/AS blir majoritetsägare i Företagsbostäder som nu har 2 500 möblerade lägenheter i Sverige.

Visa faktaruta

(Intervjun är ursprungligen publicerad i magasinet Fastighetsvärlden nr 4/2020, som utkom i mitten av juni, som innehåller temat hotell, restaurang och leisure)

Stordalen var tydlig om framtiden redan från början av pandemin, med masspermitteringar och nedstängda hotell som följd:

– Inget jäkla virus från fladdermöss ska knäcka oss. Vi ska tillbaka!

Hotellbolaget Choice, som familjen Stordalen äger, har permitterat och varslat 7.500 anställda. Stureplansgruppen, där Stordalen är näst största ägare, har det rejält tufft. Delägandet i nyinköpta Ving har få bokningar och Hurtigruten, där han också är storägare, har låg trafik. Vid sidan av det har Stordalen bland annat även investerat i en förlagsverksamhet och i företagsbostäder. Dessutom äger norrmannen även ett stort fastighetsbestånd, till exempel ett tiotal hotellfastigheter i Sverige.

Mars månad var tuff för Nordic Choice över 200 hotell, april blev ännu sämre. Siffrorna för maj var spöklika, men ingav hopp.

– Jag är övertygad om att vi lämnat den tyngsta delen bakom oss. Vi kommer att befinna oss i tunneln ett bra tag framöver, men ljuset kommer att bli starkare och starkare, säger Stordalen till Fastighetsvärlden.

Första ljusglimten

Han uppger att han jobbat hårdare än någonsin under pandemin. Några positiva signaler har ändrat förutsättningarna.

– När beskedet kom att svenskarna får resa inom landet igen var det första gången sedan i februari som vi såg någon form av ljus.

Han berättar att flera destinationer då såg bokningsökningar med tusen procent – från låg nivå, och att till exempel hotellet i Visby fick 709 bokningar på en dag.

Lider med personalen

Petter Stordalen är ofta synonym med energi och expansion. Ofta har det varit idel framgångssagor men motgångarna har funnits, inte endast i unga år, med den klassiska historien, när hans far instruerade honom att sälja jordgubbar trots att de var av sämre kvalitets än grannförsäljarnas.

Norrmannen har lyckats ta sig igenom bakslagen och nästan alltid kommit stärkt ur dessa.

Och han är han övertygad om att så kommer att ske även denna gång. När han av Fastighetsvärlden ombeds lyfta fram vad som varit absolut jobbigast under krisen kommer svaret snabbt.

– Det i särklass tuffaste har varit att permittera och säga upp personal. Det är människor som varit med oss under en lång tid och som varit med om att bygga upp Nordic Choice Hotels. Många har dessutom nyligen kommit till Sverige och fått sin första rad i cv:t hos oss. Det känns oerhört tufft att säga upp medarbetare och göra dem osäkra inför framtiden. Jag längtar till den dag när viruset har försvunnit och vi kan ta tillbaka våra anställda, alla våra vänner.

Kontrakt för 25 nya hotell

Offensiven under de senaste åren har varit nästan frustande från Stordalens sida – och nästan alla satsningar tillhör de sektorer som drabbats hårdast av covid-19.

Offensiven finns förstås även inom kärn­området där Choice har tecknat kontrakt för 25 nya hotell som är i olika projektfas. Att avbryta eller att försöka dra sig ur är inte aktuellt.

– Vi rullar på som vanligt, och vi kommer att fullfölja alla kontrakt. Några leverantörer har som följd av viruset dock blivit något försenade.

I Sverige planeras det till exempel för sju hotellöppningar under 2021. Totalt finns planer för 3.592 rum i landet, se faktarutan nedan. (Texten fortsätter under!)

 

Choicegruppens hotellprojekt i Sverige

Projekt Kommun Klart Rum Yta Fastighetsägare
Comfort Hotel Arlanda Sigtuna Q1/2020 503 20.000 Wenaasgruppen/O.G. Ottersland
Quality Hotel Arlanda Airport Sigtuna Q4/2020 191* 6.000 Arlandastad Holding
Clarion Collection Tapetfabriken Nacka Q1/2021 240 10.000 Atrium Ljungberg
Clarion Hotel Sea-U Helsingborg Q1/2021 253 17.100 Midroc
Quality Hotel Friends Solna Q2/2021 251* Strawberry Properties
Comfort Hotel Arenastaden Solna Q3/2021 336 12.000 Fabege
Comfort Hotel, Lund Lund Q3/2021 188 Sjöson AB
Quality Hotel The Weaver Mölndal 2021 369 19.000 Husvärden
Clarion Hotel Sundsvall Sundsvall 2021 270 14.350 Diös
Quality Hotel Match Jönköping 2022 229 12.300 Balder
Clarion Hotel Draken Göteborg 2022 477 25.000 Balder
Clarion Hotel Umeå Umeå 2022 270 14.500 Diös
Clarion Hotel Karlatornet Göteborg 2022 300 17.000 Serneke
Quality Hotel Västerport*** Varberg 2023 200 13.000 Casmé Fastighetsutveckling
Clarion Hotel Södertälje** Södertälje 2023 200 8.600 Stadsrum
Tofta Beach Hotel & SPA** Visby 2023 150 Konsortium

* Utbyggnation av existerande hotell **Annat upplägg ***LOI
Källa: Fastighetsvärlden/Choice

 

– Vi bygger och investerar massor, och de hotellen kommer att stå där i 50–100 år. De kommer att genomgå många kriser.

Ett stort projekt som bromsats är den stora förhyrningen i megaprojektet Karlatornet där Choice 2017 tecknade ett 20-årigt avtal, värt 40 miljoner kronor per år, med Serneke. Men där är det byggherren som brottas med problem.

Tröttnat på videokonferenser

I såväl Stordalens privata fastighetsbestånd som i Choices hyresbestånd finns ett antal välkända byggnader som ofta är landmärken för respektive stad. Och fler prestigebyggnader är på väg de kommande åren, se illustrationerna på detta uppslag som exempel där Fastighetsvärlden valt att fokusera på projekten i Sverige.

Stordalen är övertygad om att folk kommer att vilja träffas och resa igen. Han tror att leisuremarknaden kommer att återhämta sig ganska snart. Att den digitala utvecklingen ska ta över är han inte orolig för.

– Längtan efter fysiska möten ökar. Jag har suttit på så många videokonferenser, och är lågproduktivt. Ska man ha möten ska det vara dialog och diskussion, så det är ganska hopplöst där. Men som en kanal för att ge eller ta emot information så funkar det. Men det kan aldrig ersätta fysiska möten.

Flera satsningar vid flygplatser

Den norske hotellkungen har även fått smak för hotell vid flygplatserna i de fyra stora nordiska huvudstäderna. De som landar på Arlanda möts först av den stora Clarionskylten som är lika stor som ”Stockholm” som finns på terminalbyggnaden framför.

Clarionhotellet öppnade 2012. Med maximalt olycklig tajming öppnade Choicekedjan ytterligare ett hotell direkt vid flygplatsen i början av februari, en månad innan viruset slog till och dödade all aktivitet. Vid Kastrup ska kedjan i höst öppna ytterligare hotell, och vid Helsingfors-Vanda flygplats finns något försenade planer. Stordalen tror att flygandet återgår till tidigare nivåer.

– Det kommer att gå tillbaka till som det var före krisen. Vi är sociala väsen. Vi behöver det sociala. Vi vill resa, till Kanarieöarna, till Köpenhamn, Göteborg …

Tydliga satsningar från Choicegruppen har varit trevliga lounger och takbarer – nästan i stil med Stureplansgruppens erbjudande, där Stordalen också investerat.

”Behov av att kramas”

– Att en fredagskväll sitta framför datorskärmen och dricka vin med sina vänner må ske en gång, men det händer inte flera gånger. Man vill ha livemöten väldigt snart.

– Vi har ett behov för att åter kramas och att mötas som är enormt stort.

I krisens spår har Stordalen fått många erbjudanden om att sälja delar av sitt privata fastighetsinnehav. Via de tre bolagen Strawberry Property, Strawberry Brothers och Strawberry Forever äger han fastigheter för cirka 22 miljarder svenska kronor, inkluderat hans andel i några av fastigheterna som ägs via JV:n. Stordalen uppger belåningen till mellan 47 och 55 procent.

– Fastigheter har alltid varit ett av mina finansiella bräden.

 

Stordalens ägda fastigheter

Hotell Kommun Rum
Quality Hotel Globe** Stockholm 527
Quality Hotel Friends Solna *650
Clarion Hotel Post Göteborg *540
Copperhill Åre 112
Hotell Wisby Visby 212
Selma Spa Sunne 184
Selma Lagerlöf Hotel Sunne 156
Stenungsbaden Yacht Club Stenungsund 214
Aronsborg Håbo 196
Yasuragi Nacka 191
Amaranten (Kungsholmen) Stockholm 461

* Inklusive tillbyggnation ** Ägs via JV.

Land Antal Rum
Norge 10 2.107
Danmark 5 2.074
Spanien** 1 155

* I köpet av Ving ingick även en fastighet.

 

Totalt handlar det om ett 26 fastigheter, varav tio i Sverige (se faktarutan ovan).

– Vi har fått många frågor och indikativa bud på de stora fastigheterna. Buden har varit överraskande bra, men vi har valt att inte sälja.

Ros och ris till fastighetsägare

Kontakten med andra fastighetsbolag, alltså Choices hyresvärdar, har varit minst sagt blandad sedan krisens start.

– Många fastighetsägare har förstått att vi sitter i samma båt. Men några har ingen förståelse för det, och det kommer att prägla vårt samarbete framöver.

Han konstaterar att Choice kommer att vara kritiska när bolaget framöver väljer samarbetspartners – om fastighetsägaren valt att vara med och bidra eller om de inte gjort det.

– I flera fall har de tjänat pengar på fastigheten under en lång tid. Det handlar nu om att man ger bort en del av kassaflödet under 2020 och kanske 2021, men räntorna går att betala och värdet är kvar om vi är kvar. Det är inte heller helt lätt att hitta en ny, stark operatör om det skulle bli aktuellt. Då får man problem, då har man inga stordriftsfördelar eller någon distribution.

Politikernas tydlighet

När det gäller de nordiska regeringarnas agerande under pandemin får några godkänt och en får ett tveksamt betyg.

– Vi ser att den danska och norska regeringen har förlängt omsättningsstödet. Man förväntar sig att den svenska regeringen ser det viktiga i att om man har börjat bygga en bro, så är det viktigt att man bygger den färdig. Norge och Danmark har varit snabbare och tydligare kring vad som kommer att väntas framöver.

– Det är en situation genom sommaren och hösten som är väldigt ansträngd för branschen. Det handlar egentligen i första hand inte om oss, för vi stora kommer att klara oss, utan för att man ska ta hela branschen igenom krisen.

Åter 2022 – men inget lyft

Även om Stordalen ser ljuset i tunneln nu, räknar han med att även nästa år blir tufft.

– Vi ska igenom detta. 2020 är ett förlorat år och 2021 kommer att bli utmanande. 2022 tror jag att vi kommer att nå nivån vi hade 2019, men då skulle det ju egentligen varit på en helt annan högre nivå om vi inte tappat två år.

För de efterföljande åren är han desto positivare. Dels för att världen förhoppningsvis är normal, dels räknar han med väldigt låg nyproduktion av hotell efter att de som byggs nu har färdigställts.

(Intervjun är ursprungligen publicerad i magasinet Fastighetsvärlden nr 4/2020, som utkom i mitten av juni, som innehåller temat hotell, restaurang och leisure)

Fler Nyheter från förstasidan

SLP förvärvar för 270 mkr

Köper logistikfastighet med förädlingspotential.

The Body Shop i likvidation

Svenska bolaget lägger ner efter extrainsatt bolagsstämma.

Johan Skoglund: ”På väg att förbättras”

86:e och sista delårsrapporten som JM-vd.

Krönika

Utsmyckning är ett smart, värdehöjande grepp i stadskärnan

Monica Bruvik skriver FV-krönika.

Kontrollbalansräkning träffar Oscar Properties hårt

Likvidation av bolaget kan bli nästa steg.

Räknar med att sälja för mer än 30 miljarder

FV berättar hur planerna ser ut.

Välkänd arkitektfirma i konkurs

”En direkt konsekvens av vad som händer i branschen.”

JM säljer till Bonnier för 410 mkr

Överraskande affär. Tomas Hermansson berättar för FV om framtidsplanerna.

Operan håller stängt i fem år

Omfattande renoveringar om 3,1 miljarder krävs. Kungliga Operan är inte nöjda.

Stort bostadstema – var finns Alexanderhugget?

Nytt FV-magasin ute – stort tema om bostadskrisen, med mera.

Framtid & återbruk

Nya certifieringsstandarder har utgjort såväl piska som morot för att skynda på utvecklingen. Artikel ur magasinet.

Säljer för kvarts miljard i kanonaffär – 26% upp

Affär i Stockholm. ”Vi vill inte sälja, men det finns gränser för hur mycket huskramare man kan vara”, säger Sven-Olof Johansson till FV.

Öppnar flaggskepp i city

Öppnar första i Sverige.

Tillbaka till förstasidan