Pembroke, Hufvudstaden och Väla toppar
Åter har CFI Group mätt hur nöjda fastighetsbolagens kunder är. Tidigare topp-presterare fortsätter att leverera.
Hela fem bolag av totalt 20 som medverkade i årets Fastighetsbarometer Kontor nådde 80 poäng av 100 möjliga i Nöjd-Kund-Indexet. De som nådde allra högst var Pembroke med ett index om 90 och de höjde sig därmed med 5 poäng från förra året. Men mätningarna är även uppdelade i en särskild klass för storbolag och i den avdelningen är det Hufvudstaden som ligger bäst till med 83 poäng. I gruppen med storbolag ingår 10 av de deltagande företagen.
Pembroke är ju inget litet bolag men deras bestånd i centrala Stockholm har visserligen ett högt marknadsvärde men antalet hyresgäster är inte så stort, därav följer att de inte räknas bland storbolagen.
Bakom undersökningen som mäter hyresgästernas nöjdhet med lokaler, service och förvaltningskvalitet står CFI Group och Fastighetsägarna Sverige.
Det sammanvägda Nöjd-Kund-Indexet hamnar även i år på 75 av 100 möjliga, vilket är en tangering av det högst uppmätta indexet sedan starten av Fastighetsbarometern 1997. Det som starkast driver kundnöjdheten i år är hyresgästens upplevelse av sin kontaktperson, informationen från hyresvärden samt vad hyresgästen tycker om hyresvärdens miljöarbete.
I mätningen av Nöjd-Kund-Index Butik i köpcentrum medverkade 4 bolag med totalt 22 köpcentrum och där sker mätningen per köpcentrum. Även i år hamnade Väla i topp, för trettonde året i rad. Deras indexsiffra hamnade på 83 poäng av 100 möjliga, att jämföra med snittet på 72 poäng. Väla ägs av Skandia Fastigheter.